VYBERTE SI REGION

Plošiny pro invalidy zůstanou Českým drahám, jiným dopravcům se to nelíbí

Děčín – Železnice projde v nejbližší době největší majetkovou přeměnou za poslední roky. Za více než tři miliardy korun převedou České dráhy nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Součástí převodu ale nejsou například plošiny pro invalidy. To může být podle soukromé konkurence problematické.

19.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv VLP

„Při přípravě převodu se zapomnělo na plošiny určené pro nástup cestujících na vozíku. To se týká i plošin pro nástup vozíčkářů, které jsou umístěny například ve stanici Děčín hlavní nádraží. Plošina pro vozíčkáře přitom není žádná komerční služba dopravce – představuje součást volného přístupu k dopravní cestě pro určitou skupinu cestujících," říká mluvčí soukromého železničního dopravce RegioJet Aleš Ondrůj.

V brzké době přitom mohou na děčínském hlavním nádraží stavět i vlaky jiných dopravců. Ministerstvo dopravy připravuje soutěž na rychlíky mezi Prahou a Děčínem. Na této trati přitom v současné době jezdí nejhorší vlaky na Děčínsku.

Připravuje se také soutěž na dopravce mezi Libercem, Českou Lípou a Ústím nad Labem. Ke konci se blíží také smlouva Ústeckého kraje 
s Českými drahami na zajišťování osobní regionální dopravy na železnici.

V relativně krátké době se tak může stát, že na děčínském hlavním nádraží bude stavět několik dopravců.

„Samozřejmě nemůžeme vyloučit, že se do podobné soutěže přihlásíme. Nejde ale o RegioJet, jde o obecný princip. Problémy by mohly mít například i zvláštní vlaky vypravované železničními nadšenci," vysvětluje Ondrůj.

RegioJet má s pronájmy plošin, jejichž pořizovací cena se pohybuje kolem čtvrt milionu korun, bohaté zkušenosti. Za jedno nastoupení nebo vystoupení cestujícího na vozíku přitom platí i několik tisíc korun.

„Plošiny pro nástup invalidů jsou součástí vybavení stanic a rovnocenného přístupu 
k vlakům a při převodu nádraží zpět na stát se na ně zřejmě zapomnělo. Je nesmysl, aby plošiny, které se pořídily navíc z veřejných peněz, ze sbírek a darů zůstaly v majetku jednoho z dopravců a cestující ostatních dopravců je nemohli využívat. Přeci je nesmysl, aby například na tak důležitém nádraží v Ústí nad Labem měl každý dopravce svoji vlastní plošinu se svým vlastním zaměstnancem, když tam plošina dneska je a měla by být standardní součástí staničního vybavení," říká Radim Jančura, majitel společnosti skupiny Student Agency, do které vlakový dopravce RegioJet patří.

Například na Slovensku, kde provozují své vlaky i čeští železniční dopravci, jsou plošiny součástí vybavení stanic.
Soukromý dopravce proto žádá ministerstvo dopravy, aby se pokusilo narovnat tuto situaci a plošiny zahrnout do převodu nádraží pod Správu železniční dopravní cesty.

Reakci ministerstva dopravy se ale ani přes několik urgencí nepodařilo do uzávěrky úterního vydání Děčínského deníku získat.

Autor: Alexandr Vanžura

19.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

děti na základní škole
14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím - Střední Itálii dnes postihla série silných zemětřesení. Podle seismologického střediska EMSC měly sílu od 5,3 do 5,7 stupně. Informace o případných obětech zatím nejsou k dispozici, první menší škody ale hlásí město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies