VYBERTE SI REGION

Nádraží má být hotové v létě, nová budova se konečně staví

Podbořany – Autobusy z nového nádraží v Podbořanech odjíždějí už druhým rokem, mnohaměsíční zpoždění ale nabrala stavba obslužné budovy. Stav byl provizorní, nyní už se zázemí konečně staví. Staré nádraží má sloužit jako parkoviště.

14.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Práce na budově autobusového nádraží v Podbořanech.

Práce na budově autobusového nádraží v Podbořanech.Foto: Alena Dukátová

Nový soukromý autobusový terminál v Podbořanech funguje už řadu měsíců, odjezdová stání a komunikace byly dokončeny na přelomu let 2014 a 2015, nahradil chátrající, velké a už nevyhovující staré nádraží. Stále ale není nové nádraží kompletní.

Chybí mu zázemí, cestující musí pořád provizorně využívat starou budovu. Výstavba zázemí nabrala mnohaměsíční zpoždění, podle původních plánů mělo být hotovo na konci roku 2014. Lidem se nádraží líbí, novou čekárnu a další služby už by ale rádi využívali. Nyní se ale konečně začala situace měnit, obslužná budova už se staví, hotovo má být do léta.

Letos má být hotovo

„Bohužel, při výstavbě obslužné budovy došlo ke zdržení a administrativním komplikacím. Udála se řada změn, upravovaly se projekty, letos ale budovu už určitě dostavíme," slibuje Tomáš Dolejší, jednatel Autobusové dopravy Podbořany, investora nového soukromého terminálu, který vznikl v areálu firmy, jen pár desítek metrů od starého nádraží. Společnost ji chce dokončit co nejdříve.

Hotové nové zázemí by na nádraží v Podbořanech mělo být letos v létě, mluví se o květnu či červnu. Nejzazší termín je údajně srpen. V obslužné budově má vzniknout informační centrum, toalety, čekárna, automaty na drobné občerstvení i dětský koutek.

Nové nádraží funguje už přes rok

Lidem se nové autobusové nádraží, které funguje od přelomu let 2014 a 2015, líbí. Je na dohled od starého, cestující tak chodí prakticky na stejné místo, kam byli léta zvyklí. Deníkem oslovení cestující ho jednoznačně přivítali, jen by už rádi viděli i nové zázemí.

„Určitě je nové nádraží přínosem, je dostačující. Jsem ale zvědavý, jestli bude dokončeno vše, co se slíbilo. Pokud ano, bude to pěkné," věří Pavel Mlýnský z Podbořan.

Podobně se vyjádřila i Martina Sedláčková. „Dětský koutek bude fajn, snad opravdu bude. Je to zajímavý nápad. Už to ale mělo být celé hotové dávno a pořád nic, snad se zázemí konečně podaří dokončit," řekla Deníku.

Termíny se několikrát posouvaly

Původně měl být nový terminál definitivně hotový už v roce 2014 na podzim, další termín byl v létě roku 2015, i ten se ale posunul, další „definitivní" datum byl konec roku 2015

Ani ten ale nebyl nakonec dodržen. Hotové jsou už od konce roku 2014 zastávky, přístřešky, všechny komunikace a okolní prostory. Zázemí ale cestující stále musí využívat ve staré budově.

Odklady definitivní dostavby se nelíbí cestujícím, nerada ho vidí i radnice. Dosud se dokončení odsouvalo. A proč vlastně podle investora nového nádraží došlo k mnohaměsíčnímu zpoždění?

„Termín dokončení do konce roku 2014 byl spíše naším přáním. V lednu 2014 jsme získali stavební povolení, bylo vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele, přihlásil se ale jediný zájemce, a to ještě jen na stavbu nástupiště. Bylo pro nás překvapením, že místní stavební firmy, které jsme oslovili, neměly zájem stavět obslužnou budovu. Do konce roku 2014 se nám podařilo zrealizovat výstavbu nástupiště," vysvětloval jednatel Autobusové dopravy Podbořany Tomáš Dolejší.

Projekt se zásadně měnil

Původně měla vyrůst velká budova i dílny. Jenže ty pak už firma nepotřebovala a musela se měnit dokumentace. „Dalším mezníkem byl konec roku 2014, kdy naše společnost přišla o zakázku na obslužnost v kraji. V tu chvíli se pro nás původně vyprojektovaná dvoupodlažní obslužná budova s dílenským zázemím pro autobusy, stala nepotřebnou. Rozeběhl se pak znovu kolotoč úprav a projektování menší budovy bez dílen. Šlo o tak velký zásah do původního projektu, že jsme raději zvolili cestu opětovného získání stavebního povolení, tím došlo ke zdržení," pokračoval Dolejší.

Rýsuje se už obvodové zdivo

Letní termín firma, zdá se, už dodrží. Na nádraží se intenzivně pracuje, rýsuje se už obvodové zdivo. Starou budovu město společnosti pronajímá, hned jak bude postavena nová, se do ní vše přestěhuje.

Z nového podbořanského nádraží odjíždí drtivá většina spojů. Měsíčně jím projede zhruba tisíc autobusů. K dispozici je nový terminál všem, jedna společnost ale zatím stále využívá staré městské nádraží. To by ale časem, až se osvědčí nové a bude kompletně dokončené, mělo zmizet.

Právě obava z konkurenčního boje a možnost, že by si dopravci mezi sebou dělali naschvály a nepouštěli se na svá nádraží a každý zakládal to své, stála před časem za kritikou projektu. Odpůrci nového nádraží měli strach, že vznikne více terminálů po městě, každá společnost že by měla svůj. Prosazovali opravu starého nádraží. Tato obava se ale nepotvrdila. „Kdo chce, může naše nádraží používat, vítáme to. Pustíme tam každý autobus, který chce," uklidňovali od začátku kritiky zástupci investora nového nádraží.

Provoz starého nádraží byl drahý

Nový terminál v Podbořanech rychle nahrazuje staré nádraží, vlastněné městem, které ale je pro současné potřeby už příliš velké, odjíždělo z něj už daleko méně autobusů, než na kolik bylo v minulosti vyprojektováno. Velmi rychle chátrá a náklady na provoz a údržbu se pro město zdražovaly. Také proto podbořanská radnice se soukromým projektem souhlasila. Město navíc nemůže dopravcům, pokud splní všechny zákonné podmínky, určovat, na jakém nádraží mají zastavovat. Dopravci by tak stejně, i kdyby město nesouhlasilo, pravděpodobně kvůli vyšším nákladům ze starého postupně odcházeli. Pro radnici tedy bylo výhodnější na novém projektu spolupracovat.

„Město platilo na starém nádraží na osvětlení, toalety, úklid a další provozní činnosti čtyři sta tisíc korun ročně. Další peníze pak za údržbu. Tyto peníze, když nové nádraží funguje a bude fungovat, a já věřím, že ano, město ušetří. Vše zajišťuje investor nového nádraží," vysvětli Radek Reindl, starosta Podbořan.

Město už také plánuje, co udělá s plochou, kde je staré nádraží. Návrhy byly různé, od parkoviště, přes tržnici, až ke skateparku. Zvítězila nakonec varianta parkoviště. „Plochu si město určitě ponechá, kdyby byl nějaký problém se soukromým nádražím. Parkovací plocha se mi zdá nejrozumnější, jednak parkovací místa potřebujeme, také náklady budou minimální," dodal Reindl. Postupně by měly být rozebrány konstrukce, poté by mohlo nové parkoviště začít sloužit.

Autor: Hynek Dlouhý

14.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies