VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proč má Jezero Most dvě barvy? Může za to železo

Most - Státní podnik Palivový kombinát Ústí se vyjádřil ke zjištěnému hnědožlutému zákalu v budovaném Jezeře Most. Tento jev zmizí po napuštění vodního díla.

31.3.2014
SDÍLEJ:

Jezero Most.Foto: Oldřich Hájek

"Budování vodního díla s názvem jezero Most, probíhá jako součást rekultivačních prací při zahlazování následků hornické činnosti ve zbytkové jámě bývalého povrchového lomu Most - Ležáky. Podmínky stanovené pro toto vodní dílo vycházejí nejen z obecně platných předpisů, ale současně také z rozhodnutí orgánů státní správy vydaných specificky pro toto dílo. Jednou z oblastí, která je velmi podrobně monitorována, je oblast kvalitativních parametrů vod přitékajících do tohoto vodního díla a vod v jezeře již akumulovaných. Tímto způsobem jsou také indikovány všechny odchylky od povolených, nebo dlouhodobě měřených hodnot.

Odlišné zabarvení části napouštěného vodního díla, které bylo v předcházejícím období zveřejněné na  leteckých záběrech, je Palivovému kombinátu Ústí,  s. p. známé. Podpovrchové vody vytékající z prostoru vnitřního výsypkového tělesa bývalého povrchového lomu s sebou nesou při průchodu prostředím postiženým povrchovou těžbou hnědého uhlí mimo jiné také prvky železa, které při styku se vzdušným kyslíkem při procesu oxidace vytváří železité sloučeniny, které vzhledem ke své jemnosti mají velmi dlouhou dobu usazování a z tohoto důvodu vyvolávají hnědé, nebo při určitém úhlu osvitu i načervenalé, zabarvení. Vzhledem k tomu, že v místě výtoku těchto vod byla v předcházejících etapách budovaného vodního díla vytvořena dočasná vodní hráz pro zadržení srážkových vod a tím zajištění optimální vlhkosti minerálního těsnění dna do doby úplného napuštění vodního díla, vyskytuje se zdokumentované zabarvení pouze v tomto prostoru. V průběhu roku 2014 bude pokračovat řízené napouštění vodního díla, v rámci kterého dojde k postupnému úplnému zatopení této vodní hráze. Z tohoto důvodu dojde  k účinnějšímu proudění vod ve vodním díle, výsledkem kterého bude postupné vymizení zjištěného zabarvení.

Palivový kombinát Ústí, s. p. z titulu správce vodního díla touto cestou ujišťuje veřejnost, že dosavadní průběh a zejména výsledky monitoringu vodního díla, prokazují udržení všech závazných kvalitativních parametrů, kdy látky negativně ovlivňující kvalitu vody nebyly ve vodním díle zjištěny."

Autor: Redakce

31.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies