VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel Jotunu Mike Young: Chceme mít v Ústí další podnik

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ - Před dvěma lety stanul v čele ústeckého Jotunu Mike Young. Připravuje zde zázemí pro rozšíření aktivit firmy.

4.11.2012
SDÍLEJ:

Mike Young, ředitel Jotunu.Foto: Jotun

Jak dlouho jste v ČR a Ústí? Co manažera z Velké Británie přivedlo do Čech?
Jsem tady již od roku 2010. Již předtím jsem pracoval pro Jotun, což je nadnárodní výrobce různých typů barev. Firma mě požádala, abych zde rozvíjel naše působení. Tenkrát ve střední Evropě, dnes jsme zaměření již více celoevropsky. Když jsem dostal nabídku pracovat zde jako ředitel, byl jsem velmi nadšený. Českou republiku jsem navštívil již předtím a líbilo se mi tu. Naše působení zde má velký potenciál. A navíc české pivo je fantastické.

Jste tedy dva roky na Ústecku?
Žiji v Praze, ale pracuji zde. Jezdím každý den po dálnici D8 a doufám, že bude brzy dokončená.

Co víte o Ústí a jak se vám líbí?
Je to v Česku velké a významné průmyslové město. Jeden z našich dodavatelů je místní významný podnik Spolchemie. I když jste průmyslové město, byl jsem překvapený, jak je to zde hezké. Setkal jsem se zde s přátelským přijetím a lidmi, kteří mi pomohli. Určitě zde ještě nějakou dobu zůstanu.

Jak je pro Brita těžké najít v Čechách přátele?
Samozřejmě je zde jazyková bariéra. Ale všichni, které jsem zde potkal, byli velmi přátelští. Myslel jsem si, že prvních šest měsíců zde bude náročných. Ale opak byl pravdou.

Co je vaším plánem zde v Trmicích?
Mám jednoduchý cíl. Zlepšit to, co zde již bylo vybudované, a postavit základy pro budoucí růst. Nyní se bavíme o nějaké investici do stávající továrny, ale naším plánem je vybudovat základy, abychom zde v budoucnu mohli postavit i zcela novou továrnu. V roce 2008-9 byla krize, což se na našich prodejích silně projevilo, proto jsem musel ze začátku situaci stabilizovat a připravit základy pro masivní růst. V Evropě je mnoho příležitostí pro odbyt našich barev a výroba odtud je velmi konkurenceschopná. Proto by tu i v řádu několika let mohl stát náš nový podnik.

Jaký je váš plán investic?
Nyní sem do současného podniku investujeme téměř 300 milionů korun, což zvedne naši kapacitu o zhruba 40-50 procent. Poté podle vývoje na trhu bychom rádi v řádu tří až pěti let postavili kompletně nový podnik. Ústí je velmi dobrá lokalita. Jednak tu jsou zkušení lidé, další předností je logisticky výhodná poloha. Je odtud možné zásobovat nejvýznamnější trhy v Evropě.

Kolik přinese vaše současná investice pracovních míst?
Během 2 až 3 let zaměstnáme zhruba 25 lidí. Za poslední rok jsme vytvořili již 10 nových míst. Půjde o průřez všech profesí od dělnických profesí, přes administrativu až po technické obory. Jsem spokojený s tím, že se nám zde daří nacházet kvalitní a vzdělané zaměstnance. Práškové barvy jsou specifický obor, tak je pro nás důležité, zda se lidé chtějí rozvíjet. Naše společnost do nich velmi investuje. Máme i velmi nízkou míru fluktuace. Jotun je sice velká nadnárodní společnost, nicméně rozhodující slovo v ní má rodina zakladatele. Pořád tu proto vládne taková atmosféra menší rodinné firmy.

Proč si Jotun zvolil Trmice a ne třeba Polsko, kde mohla být postavena továrna na zelené louce?
O Polsku jsme uvažovali, protože jde o velký trh. Česko je blízko, ale důležité je, že zde již bezmála 20 let působíme. Investovali jsme sem peníze, ale hlavně se zde vytvořila základna lidí s nepřenositelnými zkušenostmi. Chtěli jsme stavět na tom, co existuje a s čím jsme spokojeni. Lidi a jejich zkušenosti jen tak nepřestěhujete. Jotun navíc své podniky jako praporky na mapě nepřesunuje.

V Trmicích vyrábíte práškové barvy. Jaký je rozdíl mezi barvou, kterou si koupím v marketu, a tou vaší?
Prášková barva je ve formě prachu, není mokrá. Neobsahuje proto žádná rozpouštědla. Je výrazně ekologičtější. Nejenže neobsahuje často zdraví škodlivé látky, jako jsou třeba organická rozpouštědla, ale navíc zbytečně nepřevážíte nějakých 40 až 50 procent tohoto kapalného obsahu. Téměř 100 % našeho produktu použijete. Naše barvy jsou výhradně pro průmyslové využití. Velká spousta věcí v běžném životě je pokryta práškovou barvou. Třeba ledničky, topení nebo nábytek. Nyní začínáme vyrábět barvy, které se používají i na nekovové materiály, třeba MDF desky, které se používají například na kuchyně.

Takže na tuto barvu potřebujete speciální technologii?
Jako běžný člověk si tuto barvu nekoupíte, potřebujete totiž zařízení na její aplikaci. Barva se v něm mísí se vzduchem, získá tak vlastnosti kapaliny a pak se nanáší speciální pistolí. Nakonec ji musíte nechat vypálit v peci. Ale můžete si u firmy, která toto zařízení má, nechat například nastříkat ráfky u kol. Ale barvu najdete například na ropovodech nebo třeba v architektuře. Práškové barvy vyrobené Jotunem, ne z Trmic, ale z našich poboček, jsou použité třeba na nejvyšší budově světa Burdž Chalífa v Dubaji.

Autor: Vít Lukáš

4.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
1 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
AKTUALIZUJEME
1 8

Brexit: Mayová chce pro občany EU stejná práva jako pro Brity

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Rusové nejvíc milují Stalina, Putin je historická osobnost číslo dva

Miliony mrtvých občanů, které za sebou zanechal diktátor Josif Stalin, nebrání Rusům, aby ho považovali za největší historickou osobnost svých dějin. 

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies