VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitelství chce mít souhlas s jezem v Děčíně za rok

Děčín – Ředitelství vodních cest (ŘVC) doufá, že se v příštím roce podaří získat souhlas s výstavbou jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy nyní jedná s ministerstvem životního prostředí o studii vlivů stavby na životní prostředí. Řekl to Martin Vavřička
z ŘVC. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku.

18.10.2014
SDÍLEJ:

Vizualizace jezu na Labi.Foto: Archiv

Na českém území není podle odborníků z řad vodohospodářů možné podobné řešení, k jakému se přiklánějí Němci, kvůli tomu, že sklon dna je větší než v Německu.

„Proto musíme stavět příčné stavby přes řeku, takovou je právě jez v Děčíně," uvedl předseda představenstva děčínské okresní hospodářské komory Jiří Aster.

Posun v několikaleté debatě o splavnění řeky vidí nyní
v tom, že ministerstvo životního prostředí a ministerstvo dopravy se snaží řešit věc společně.

„Předtím mezi sebou jen stavěly barikády," doplnil.

Stavba by podle Vavřičky mohla být ukončena v roce 2020. V jejím rámci se plánují revitalizační opatření. Proti jezům na dolním toku Labe protestují některé ekologické organizace, zaznívají i obavy o vliv stavby na rozliv řeky 
v případě povodní.

„Situace při záplavách by se zprovozněním jezu v Děčíně spíše zlepšila, součástí investice je třeba revitalizace břehů, rybí přechody nebo výsadba lučních porostů," uvedl Vavřička.

Proti jezu ale bojují dlouhé roky některá ekologická sdružení.

„Snaha protlačit jez trvá od roku 1992 a dosud za utracené miliardy nebylo Ředitelství vodních cest schopné předložit takový návrh, který by neporušoval zákony. Do konce roku může investor přijít 
s nějakým doplněním nepodařené dokumentace z roku 2011, ale kouzlo s vyřešením celého procesu asi ani letos nevyjde," řekl Deníku před časem Kamil Repeš z hnutí Arnika v Děčíně.

Na absenci plavebního stupně v Děčíně si stěžují především rejdaři. Ti musí kvůli nedostatku buď nechat stát své lodě v přístavech, nebo je při dostatečné vodní hladině poslat do západní Evropy. Stejně tak většina šífáků zamířila do západoevropských rejdařství.

„Bohužel jsme na výkyvy počasí zvyklí, ale velký problém je omezení ponoru nebo zastavení plavby kvůli znečištěnému Labi. Zatímco na silnici či železnici se překážky odstraňují ihned, u řeky tomu tak není," postěžoval si letos na jaře spolumajitel společnosti EVD Lukáš Hradský. 
S čištěním řeky po loňských povodních se totiž čekalo až do letošního roku.

Problémy se splavností tak výrazně ovlivňují životaschopnost českých rejdařství a říční plavby jako takové. Firmy totiž chtějí nasmlouvat přepravní kapacity dlouhodobě dopředu. Což vzhledem 
k nestálosti vodní hladiny není možné.  Podle zastánců stavby jezu by stabilita vodní hladiny mohla pomoci i českému průmyslu. Po řece se totiž mnohdy vyváží velké strojírenské celky, které není možné jinak přepravovat.

Debata o jezu se vede i okolo nákladů na investici a její návratnosti. V současnosti se vozí kvůli nestálé splavnosti po řece jen málo nákladů. Vavřička připomněl, že stále platí usnesení vlády z roku 2005, v němž se Česká republika zavázala řešit splavnost úseku Ústí nad Labem-Střekov až státní hranice.

Německé generální ředitelství vodních cest představilo koncepci splavnění Labe na území Německa. Vedoucí realizace staveb Hans Bärthel řekl, že už existuje celkový koncept pro Labe, které protéká deseti ze šestnácti spolkových zemí.

Autor: Alexandr Vanžura, ČTK

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Summit lídrů 27 zemí Evripské unie se v Římě.
AKTUALIZOVÁNO
2 5

Evropa je naší budouností, řekl Tusk. Lídři zemí EU jsou pro jednotu

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

V Minsku to vře. Ulice obsadili policisté se samopaly a vodní děla

Běloruská policie dnes odpoledne zablokovala pochod stovek demonstrantů v centru Minska, cestu jim přehradila policejní vozidla. Podle očitých svědků byly zatčeny desítky lidí, jsou mezi nimi údajně i novináři včetně místních zpravodajů stanice BBC. Do protestního protivládního pochodu, který minská radnice nepovolila, se podle agentury AP zapojilo kolem 700 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

Americký konvoj projíždí ČR. Součástí jsou i obrněné vozy Stryker

Hraničním přechodem v Rozvadově dnes postupně projíždí konvoj britských a amerických vojáků. Prvních 18 z celkem 125 vozidel vyrazilo z Rozvadova směrem do vnitrozemí před půl desátou. Zhruba o dvě hodiny později přejely českou hranici čtyři části konvoje z celkových sedmi. Po dálnici D5 pak vojáci zamířili do Ostrova u Stříbra, aby natankovali svou vlastní naftu.

AKTUALIZOVÁNO

Hnutí STAN povede do voleb staronový předseda, pozici lídra uhájil Gazdík

Šéfem hnutí Starostové a nezávislí (STAN) je nadále Petr Gazdík. Na volebním sněmu hnutí ho zvolilo 135 ze 145 hlasů. Získal tak 93 procent hlasů. Podpořilo ho 133 ze 145 delegátů. Jeho prvním místopředsedou je znovu náměstek středočeské hejtmanky Vít Rakušan. Dalšími dvěma místopředsedy byli zvoleni místopředseda Sdružení místních samospráv ČR Radim Sršeň, poslankyně Věra Kovářová a senátor Jan Horník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies