VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitelství chce mít souhlas s jezem v Děčíně za rok

Děčín – Ředitelství vodních cest (ŘVC) doufá, že se v příštím roce podaří získat souhlas s výstavbou jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy nyní jedná s ministerstvem životního prostředí o studii vlivů stavby na životní prostředí. Řekl to Martin Vavřička
z ŘVC. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku.

18.10.2014
SDÍLEJ:

Vizualizace jezu na Labi.Foto: Archiv

Na českém území není podle odborníků z řad vodohospodářů možné podobné řešení, k jakému se přiklánějí Němci, kvůli tomu, že sklon dna je větší než v Německu.

„Proto musíme stavět příčné stavby přes řeku, takovou je právě jez v Děčíně," uvedl předseda představenstva děčínské okresní hospodářské komory Jiří Aster.

Posun v několikaleté debatě o splavnění řeky vidí nyní
v tom, že ministerstvo životního prostředí a ministerstvo dopravy se snaží řešit věc společně.

„Předtím mezi sebou jen stavěly barikády," doplnil.

Stavba by podle Vavřičky mohla být ukončena v roce 2020. V jejím rámci se plánují revitalizační opatření. Proti jezům na dolním toku Labe protestují některé ekologické organizace, zaznívají i obavy o vliv stavby na rozliv řeky 
v případě povodní.

„Situace při záplavách by se zprovozněním jezu v Děčíně spíše zlepšila, součástí investice je třeba revitalizace břehů, rybí přechody nebo výsadba lučních porostů," uvedl Vavřička.

Proti jezu ale bojují dlouhé roky některá ekologická sdružení.

„Snaha protlačit jez trvá od roku 1992 a dosud za utracené miliardy nebylo Ředitelství vodních cest schopné předložit takový návrh, který by neporušoval zákony. Do konce roku může investor přijít 
s nějakým doplněním nepodařené dokumentace z roku 2011, ale kouzlo s vyřešením celého procesu asi ani letos nevyjde," řekl Deníku před časem Kamil Repeš z hnutí Arnika v Děčíně.

Na absenci plavebního stupně v Děčíně si stěžují především rejdaři. Ti musí kvůli nedostatku buď nechat stát své lodě v přístavech, nebo je při dostatečné vodní hladině poslat do západní Evropy. Stejně tak většina šífáků zamířila do západoevropských rejdařství.

„Bohužel jsme na výkyvy počasí zvyklí, ale velký problém je omezení ponoru nebo zastavení plavby kvůli znečištěnému Labi. Zatímco na silnici či železnici se překážky odstraňují ihned, u řeky tomu tak není," postěžoval si letos na jaře spolumajitel společnosti EVD Lukáš Hradský. 
S čištěním řeky po loňských povodních se totiž čekalo až do letošního roku.

Problémy se splavností tak výrazně ovlivňují životaschopnost českých rejdařství a říční plavby jako takové. Firmy totiž chtějí nasmlouvat přepravní kapacity dlouhodobě dopředu. Což vzhledem 
k nestálosti vodní hladiny není možné.  Podle zastánců stavby jezu by stabilita vodní hladiny mohla pomoci i českému průmyslu. Po řece se totiž mnohdy vyváží velké strojírenské celky, které není možné jinak přepravovat.

Debata o jezu se vede i okolo nákladů na investici a její návratnosti. V současnosti se vozí kvůli nestálé splavnosti po řece jen málo nákladů. Vavřička připomněl, že stále platí usnesení vlády z roku 2005, v němž se Česká republika zavázala řešit splavnost úseku Ústí nad Labem-Střekov až státní hranice.

Německé generální ředitelství vodních cest představilo koncepci splavnění Labe na území Německa. Vedoucí realizace staveb Hans Bärthel řekl, že už existuje celkový koncept pro Labe, které protéká deseti ze šestnácti spolkových zemí.

Autor: Alexandr Vanžura, ČTK

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci iniciativy Rekonstrukce státu uspořádali 11. června v centru Prahy happening za to, aby Sněmovna už dál neodkládala další projednávání návrhu na zavedení internetového registru smluv.
1 11

Registr smluv: Vláda podpoří návrh poslanců a uleví dvaceti firmám

Tenistka Petra Kvitová.
5

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy plenárního jednání Evropského parlamentu. 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

KLDR varovala USA před "dárkovým balíčkem". Testovat hodlá i nadále

Severní Korea i nadále provokuje a nedbá výzev USA, Číny či Ruska, aby přestala v sérii raketových testů. Vůdce Kim Čong-un navíc varoval Spojené státy, že jeho země bude zbrojit dál a v rámci posilování obrany státu vyvine mnohem silnější zbraně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies