Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Reklamu na vodku Dopravní podnik stáhne

Ústí nad Labem – Nebývalý rozruch způsobila reklama na autobusu číslo 51 městské hromadné dopravy v Ústí.

24.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Archiv VLP

Ten je téměř celý polepený plakátem s vodkou. Odborníci varují před negativním vlivem alkoholové reklamy zejména na děti a mladistvé. „Je to nevhodné a nebezpečné, tomuto typu reklamy se však lze jen těžko vyhnout," reaguje expert na návykové látky a primář mužského oddělení závislostí Psychiatrické léčebny Bohnice Karel Nešpor.

POZŮSTATEK Z MINULOSTI

Magistrát se k záležitosti nehlásí. „Vše je v kompetenci Dopravního podniku," reagovala mluvčí magistrátu Romana Macová.

V Dopravním podniku Ústí pak podle ředitele Libora Turka existuje zádržný systém, podle něhož se rozhoduje, jaká reklama na autobusech bude, či nikoli. „Klient nám vždy před samotnou instalací reklamy zasílá její vizuální podobu a v případě, že by forma nebo obsah byly nevhodné, reklama se neinstaluje," vysvětluje Turek.

Reklama na vodku na vozidle číslo 51 je podle něj pozůstatkem z minulosti. „Jde o relikt z doby, kdy reklamu pro Dopravní podnik zabezpečovala společnost Bus Promotion s.r.o. Reklama již není placená a připravuje se její deinstalace, jakmile bude tepleji," upřesnil Turek.

VADÍ LÉKAŘŮM I PEDAGOGŮM

Co se týká všeobecně reklamy, nesmí být dle mluvčího Dopravního podniku Ústí Luboše Heřmana v rozporu s evropskými předpisy a platnými zákony České republiky.

„Současně nesmí porušovat etický kodex vydaný radou pro reklamu. Reklama na alkohol, pivo-pivovary, likéry a podobně je v ČR velmi obvyklá a oblíbená, využívají ji i jiné české dopravní podniky. Reklama na cigarety je zakázána," podotkl Heřman.

Obří reklamu na veřejném dopravním prostředku odsuzují jak pedagogové, tak lékaři.

„Reklamy na alkohol a cigarety by rozhodně neměly být na místech, kde se pohybují děti. Jednak na ně působí přímo, ale určitě se jim do paměti ukládají i vjemy, na které se právě vědomě nezaměřují. Alkoholikem se může stát člověk v každém věku a reklama propagující alkohol může v dítěti pěstovat toleranci k alkoholu a ztrátu zábran při pozdějším řešení problémů s pomocí alkoholu," říká proděkanka pro vědu a tvůrčí činnost Pedagogické fakulty ústecké univerzity Ivana Čepičková.

„Vodka i jiné alkoholické nápoje mohou u dětí a dospívajících vyvolat těžkou otravu a poškozují jejich vyvíjející se mozek. Nejde tu jen o děti, ale také o řidiče, těhotné ženy nebo lidi, kteří se špatně ovládají i za střízliva. Větší střízlivost je v zájmu i samotného dopravního podniku. Sníží se tak riziko znečištění nebo poškození vozidla," doplnil Nešpor.

Autor: Kristián Šujan

Vadí vám reklamy na alkohol?

Ano

37 %

Ne

63 %

Hlasovalo: 57

Anketa byla ukončena

24.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Elon Musk

Elon Musk zveřejnil fotografie skafandru SpaceX. Klade důraz na design

Paragliding. Ilustrační snímek.
AKTUALIZOVÁNO
15

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Trest pro ženu v lágru? Noc a den v márnici

Je konec května 1945, válka skončila. Na Vypichu je živo, hemží se to tam auty a vojáky. V náručí jednoho důstojníka se choulí osmiletá holčička. „Táto můj, táto můj, ty ses nám vrátil,“ volá děvče a zasypává vojákovu tvář polibky. Při vzpomínce na první setkání s otcem poté, co ho pět let neviděla, se i teď tlačí Zdeně Čapkové slzy do očí. Její otec František Bernas, důstojník československé armády, musel z protektorátu utéct před gestapem. Matku zavřeli nacisté do lágru.

Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Policie jej zadržela

Policie v Saúdské Arábii zadržela čtrnáctiletého chlapce, který uprostřed rušné silnice tančil Macarenu, tanec, který se proslavil v 90. letech. Podezírali jej z nevhodného chování na veřejnosti a přerušení dopravy, po několika hodinách byl však propuštěn.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení