Poté stavbaři budou moct zahájit opravy poškozené hlavní trasy, na které stále leží asi 100 tisíc kubíků zeminy, případně ji začít budovat znovu. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla v obou případech však stále platí, že dálnice bude průjezdná před Vánocemi 2016.

„Jak je vidět, s odtěžováním sesuvu přímo z tělesa dálnice jsme již začali. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že práce, které tomu předcházely, především na zafixování svahu před dalším pohybem, finišujeme a můžeme si tak dovolit odvážet materiál, který se nahrnul na těleso dálnice," řekl v úterý na místě mluvčí ŘSD Rýdl.

Práce podle něj budou trvat zhruba dva měsíce, maximálně do konce června. Co se týče poškození trasy dálnice, kterou sesuv zasáhl v délce asi dvou seti metrů, k němu stavbaři zatím příliš informací nemají.

„Nějaké poškození pochopitelně předpokládáme. Jak rozsáhlé bude, jinými slovy, zda budeme muset těleso dálnice v zasaženém úseku opravovat, nebo budovat znovu, zjistíme až z diagnostiky po odstranění masy sesuvu," sdělil Jan Rýdl.

František Zukerstein z ŘSD připomněl, že sesuv a jeho sanace je komplikované geotechnické dílo. „Absolvovali jsme celou řadu jednání a konzultací, především s projektantem. Momentálně jsme ve stavu, kdy projektant s ohledem na plánované zprovoznění dálnice umožnil zahájení odtěžování z hlavní trasy, abychom se dostali na původní stavbu a provedli diagnostiku konstrukčních vrstev i odvodňovacích systémů" doplnil Zukerstein.

Sanace sesuvu byla rozdělená do dvou etap. První zahrnovala odtěžení vrchní části sesuvu těsně pod lomem Dobkovičky a vytvoření odvodňovacího systému tak, aby srážkové ani spodní vody dále neohrožovaly stabilitu svahu ani konstrukce dálnice.
„Masa hlíny tam ležela na velmi nestabilním podloží, ve velkém sklonu a svou vahou zatěžovala spodní část sesutého svahu. To bylo to největší riziko," řekl k prvním 80 tisícům kubíků odtěžené zeminy Jan Rýdl.

Zeminu nákladní auta vozí na mezidepa, kde se provádí třídění a rozhoduje o tom, který materiál stavbaři ještě použijí na některé zásypy okolo rozestavěných mostů a který je nevhodný a bude muset být deponován na skládce. Dělníci mezitím pracují v dalších úsecích stavby.

„Nejlépe jsou na tom nyní tunelové stavby, které jsou z pohledu stavebních činností hotové a provádí se v nich montáž a dílčí zkoušky technologického vybavení. Odhaduji, že dálnice bude průjezdná v srpnu," nechal se slyšet František Zukerstein. Podle Jana Rýdla na ní všechna doprava bude vpuštěná před Vánocemi.

„Úplně přesné datum v tuto chvíli nesdělíme, nicméně máme k dispozici harmonogram, který každý den pečlivě kontrolujeme, a ten říká, že na konci letošního roku se tady bude jezdit," dodal Rýdl.

Monitorovat území sesuvu a sledovat možné pohyby v lokalitě však odborníci budou i v prvních letech provozu dálnice. Dosud nedokončený úsek D8 z Lovosic do Řehlovic měří šestnáct kilometrů. Čtyřkilometrová část už je zprovozněná. Na trase jsou dva tunely, prackovický a radejčínský. Unikátem je podle Františka Zukersteina most přes Oparenské údolí a také most mezi tunely, tzv. most přes Uhelnou strouhu.

„Ten je nyní zhruba ve 75 % rozestavěnosti. Motoristé ho však ve finále neuvidí, protože bude s ohledem na ochranu přírody vybaven protihlukovými stěnami, takže řidič prakticky projede, aniž by si uvědomil přes co," zmínil Zukerstein.

Komplikovanou částí stavby je mimoúrovňová křižovatka v Řehlovicích, která vzniká za provozu a napojuje se na již hotovou dálnici na Drážďany.