VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tankodrom se už za pár dní začne měnit zpět na silnici

Postoloprty - Extrémně rozbitou část silnice z Lišan do Postoloprt čeká po několika letech odkladů konečně rekonstrukce za sedm milionů.

1.6.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Archiv

Největší díry na asi nejrozbitější silnici okresu Louny zmizí! Už za pár dní se, po letech odkladů, začne pracovat na rekonstrukci nejvíce zničené části komunikace III/2501 z Lišan do Postoloprt. „Konečně," shodují se Deníkem oslovení řidiči. „To už dlouho není silnice pro auta, ale pro tanky. Děr je tam tolik, že už se jim ani nejde vyhnout, auta trpí a je to i hodně nebezpečné. To není silnice, ale tankodrom," hodnotí komunikaci například Jiří Šimůnek, který tam často jezdí. Ústecký kraj za opravu zaplatí téměř sedm milionů a hotovo má být za sedm týdnů.

V regionu začne brzy i mnoho dalších oprav na silnicích, do okresu Louny jde totiž letos na nové povrchy a rekonstrukce kolem sta milionů korun, což je zatím rekordní suma.

V minulých týdnech probíhalo vyřizování uzavírek a dopravního značení, aktuálně už je vše připraveno k tomu, aby se z „tankodromu" u Postoloprt opět mohla stát silnice. „Staveniště budeme zhotoviteli předávat v příštích dnech, termín plnění je pak sedm týdnů od předání. Nejvýhodnější nabídku podala firma Ekostavby Louny, která rekonstrukci za 6,6 milionu provede," informovala Lucie Dosedělová, tisková mluvčí Ústeckého kraje, do jehož správy komunikace III/2501 patří.

Silnice je nebezpečná

Tisíce hrbolů po nichž se musí jezdit takřka krokem, díra vedle díry, někdy široké i hluboké několik desítek centimetrů. Záplata za záplatou a několik nebezpečných „skoků". Takový je současný stav části silnice III/2501 mezi Lišany a Postoloprty. „Děsná silnice a nebezpečná. Dříve jsme tam jezdili na Žatec, ale už nejezdíme. Nedá se to," přidává hodnocení Michaela Hrdinová z Postoloprt.

Opravovat se má nejrozbitější část silnice mezi Lišany a Postoloprty, tedy od začátku lesíku ve směru od Lišan až k zahrádkám u Postoloprt, sanovat se má i svah pod vozovkou. „Jedná se o úsek procházející lesem mezi odbočkami na obec Levonice. Pracovní délka úseku je devět set metrů," uvedla Lucie Dosedělová.

Šoféři řadu let volali po rychlé opravě extrémně rozbité silnice, dosud ale bezvýsledně. Rekonstrukce byla dokonce už několikrát v plánu, z papíru do reálu se ale nikdy nedostala, vždy byla realizace odložena. Až nyní se konečně řidiči dočkají.

Silnice vypadla z plánů v roce 2012, na poslední chvíli zmizela ze schváleného seznamu také v roce 2013, loni chtěl kraj žádat o dotaci na opravu třiceti kilometrů silnic od Žatce až po Ranou za 440 milionů, jejíž součástí měl být také tankodrom u Postoloprt, nakonec ale musel žádost stáhnout kvůli nedořešeným majetkovým vztahům u pozemků. Ještě předtím vypadla oprava poškozené komunikace z plánů silničářů už několikrát. Také proto jsou teď řidiči tak rádi, že se na ní konečně dostalo. „Je to výborná zpráva. Sice už to mělo být hotové dávno, je to neskutečně rozbitá cesta, takhle děravá se opravdu i u nás vidí málokde, ale jsme rádi, že se na ní konečně také dostalo," uvedl Pavel Mráz, další ze šoférů, kteří silnici často využívají.

Řidiči tedy rekonstrukci jednoznačně vítají, dodávají ale také, že opravy by potřebovaly i některé další úseky této komunikace, například přímo u výjezdu z Lišan. Také tam je mnoho děr a nerovností. „Je škoda, že se to neopravuje celé," mrzí Pavla Mráze.

Opravovat se bude na řadě míst

Je zatím otázkou, kdy se na tyto další části dostane. Kraj chce žádat o dotace na rekonstrukci dalších částí, zatím ale nejsou ani po několika letech vyřízené všechny náležitosti. Problémy jsou například s pozemky a některými jejich majiteli. Nutno ale dodat, že tyto úseky nejsou ani zdaleka tolik problematické, jako úsek v lesíku před zahrádkami u Postoloprt.

Opravovat se ale letos určitě bude i na dalších místech okresu Louny. Do regionu půjde na rekonstrukce komunikací II. a III. tříd zhruba sto milionů korun, což je dosud rekordní částka. Pracovat by se mělo zhruba na dvaceti místech, loni kraj opravoval v regionu osm úseků.

Každoročně kraj dává do oprav ve všech okresech dohromady kolem sta milionů korun, na okres Louny se vždy dostane v řádu desítek milionů. V roce 2015 to ale bude na celý kraj přes sedm set milionů korun, kolem sta milionů bude utraceno v okrese Louny. Ke sto dvaceti milionům od kraje totiž přibudou peníze ze státní kasy (330 milionů), a také peníze z evropských fondů (311 milionů). Přesto se řidičům zdá, že by se opravovat mělo více, mnoho děr na silnicích zůstává.

Ani stamiliony na opravy v celém kraji a přes sto milionů v okrese Louny totiž nestačí. Přiznává to i kraj, silnice na severu Čech totiž rozhodně nejsou v dobrém stavu. Vedení Ústeckého kraje proto zvažuje, jak do budoucna rozsáhlé rekonstrukce platit.

Silnice regionu by opravilo 2,7 miliardy korun

Ústecký kraj si nechal zpracovat studii, kolik by potřeboval peněz, aby všechny komunikace uvedl do perfektního stavu. Číslo je obrovské. Podle analýzy by silnice v kraji potřebovaly dotaci zhruba osm a půl miliardy korun, tak aby byly všechny v prvotřídním stavu. A dalších šest set milionů ročně, aby byl tento stav udržován.

Jen v okrese Louny by na opravy silnic II. a III. třídy bylo potřeba zhruba 2,7 miliardy. Přes 800 milionů na silnice II. třídy a kolem 1,8 miliardy na komunikace III. třídy. Ústecký kraj v okrese Louny spravuje 216 km silnic druhé třídy a 615 km komunikací třetí třídy.

Tolik peněz ale kraj nemá a mít asi v brzké době nebude. Uvažuje se proto o různých variantách, jak silnice opravovat – o průběžném financování, spolufinancování ze soukromých zdrojů, ale i o velkém úvěru, který by si kraj vzal na rekonstrukce. Rozhodovat, jak bude kraj nadále postupovat při financování oprav, by se mělo v průběhu letošního roku.

Autor: Hynek Dlouhý

1.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
15 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies