VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrt pilota zapříčinil volný kabel

Bohušovice nad Ohří – Vyšetřování nehody stavebnicového vrtulníku, který se 12. února letošního roku zřítil do pole na okraji Bohušovic nad Ohří, je u konce.

6.12.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
32 fotografií

Nehoda vrtulníku u Bohušovic nad OhříFoto: Deník/Karel Pech

Zahynul při ní 47letý zkušený pilot Marek Rom. Za jeho smrt pravděpodobně mohla chybná montáž stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který tento týden zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

„Na bowdenu směrového řízení byl pevně přichycen elektrický vodič a tento svazek nebyl přichycen k ocasnímu nosníku podle konstrukčního manuálu," stojí v textu třicetistránkové zprávy vyšetřovací komise.

Stroj měl navíc poškozené ložisko, což způsobovalo silnější vibrace. Zřejmě jejich vlivem pak došlo k pohybu nezajištěného bowdenu. Svazek bowden – vodič se přiblížil až k rotující hřídeli transmise, kde ho zachytil šroub.

„Extrémní tah bowdenu způsobil náhlou změnu úhlu nastavení listů vyrovnávacího rotoru za krajní mez. List vyrovnávacího rotoru se po nárazu do ocasního nosníku ulomil," popsali vyšetřovatelé, jak se stroj stal postupně neovladatelným.

Ulomení části vrtulníku viděli i někteří svědci. Pád poté doprovázel výrazný zvukový efekt – rána. Pilot fatální události už nemohl zabránit.

Marek Rom létal od roku 1994, a to na deseti typech letounů. Nalétal na nich 489 hodin, z toho 301 jako velící pilot. Absolvoval také výcvik na vrtulníku R 22. Dvoumístný vrtulník A 600 Talon od firmy RotorWay pilot zakoupil v červenci 2013 od původního majitele již sestavený a ve fázi před jeho schválením do provozu.

Praktické lety s vrtulníkem A 600 Talon zahájil 11. srpna 2014 na letišti v Roudnici nad Labem a do 11. února 2015 nalétal dle údajů v zápisníku 12 hodin 40 minut. V den letecké nehody provedl dva kontrolní navigační lety včetně kritického. Nad Bohušovicemi přitom vůbec letět neměl.

Nad Bohušovicemi pilot neměl co dělat
„Celý kritický let pilot prováděl mimo prostor určený pro provádění zkušebních letů. Důvod se komisi nepodařilo zjistit," stojí ve zprávě.

Svědek, který let pozoroval z mostu přes řeku Ohři, po pádu vrtulníku okamžitě nastoupil se svým kolegou do auta a rozjeli se k místu nehody. Hořící trosky, uprostřed kterých leželo tělo pilota, se jeden z dvojice ještě pokoušel hasit ručním hasicím přístrojem. Bez úspěchu. Likvidaci požáru nakonec provedla až jednotka hasičů.

„Bezprostřední příčinou smrti pilota byla mnohočetná poranění více orgánových systémů. Ke smrti došlo ihned po vzniku poranění, nárazem vrtulníku do země. Během požáru trosek vrtulníku pilot již nežil, nedýchal," uvedli vyšetřovatelé. K pokusu o oživování tak už nedošlo.

Komise uzavřela i nehodu Cessny
Vyšetřovatelé rovněž uzavřeli předchozí nehodu letadla v regionu. Před dvěma lety, večer 3. ledna 2013, se nedaleko letiště v Roudnici nad Labem zřítilo letadlo Cessna C-172H. Pilot ve věku 65 let tehdy utrpěl těžká zranění, 40letý cestující vyvázl s lehkými. Nehodu nahlásil přímo z havarovaného letounu.

Havarovaná Cessna u Roudnice

Její příčinou podle vyšetřující komise bylo rozhodnutí pilota přistát na letišti v Roudnici, i když počasí neodpovídalo meteorologickým podmínkám pro let za viditelnosti. Na letišti se s letadlem pokoušel přistát opakovaně. Při tom, jak se přibližoval, ale přestával vidět osvětlenou runway. Při posledním přiblížení pilot vlétl do mlhy či oblačnosti a ztratil referenci s osvětlenými body na zemi. Při následném pokusu o vystoupání do bezpečné výšky s plným plynem však ztratil rychlost a přešel do pádu, který se mu v malé výšce už nepodařilo vybrat. Náraz letadlo zcela zdeformoval.

Pilot ve své výpovědi navíc zmiňoval snížený výkon motoru letadla, který pociťoval, ten však vyšetřující komise nepotvrdila. Motor podle ní neměl na nehodu vliv.

Autor: Veronika Weissová

6.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies