VYBERTE SI REGION

Stát nedal Mostu okolí jezera. Spor o majetek skončí soudem

Most - Mostečané v něm žili od středověku. Město v podhradí Hněvína bylo jejich domovem v době míru i válek. Pak ho stát zboural kvůli uhlí. Z obří díry dělá už pět let rozvojovou jezerní zónu, aby ochuzenému novému městu v sousedství alespoň trochu pomohl. Teď mu ale nechce vrátit pozemky, které si Most u jezera historicky nárokuje, aby mohl pustinu znovu osídlit.

8.4.2013
SDÍLEJ:

Jezero Most, březen 2013.Foto: DENÍK/Oldřich Hájek

„Je to velmi zvláštní," říká k paradoxní situaci primátor Vlastimil Vozka.

Pře se týká desítek hektarů. Podle katastru je vlastní Česká republika. Radnice ale tvrdí, že patří městu a podává žalobu o určení vlastnického práva k historickému majetku. Vlastníka určí soud.

„Jiné řešení není," tvrdí Petr Lenc, ředitel státního podniku Palivový kombinát Ústí, který liduprázdný kraj u Mostu rekultivuje a spravuje.

Jedná se o důležitou, ale jen dílčí část uceleného jezerního území, které tvoří stovky hektarů. Město je chce zdarma, ale nemá to jisté. Proto se podle zákona pokusilo na poslední chvíli získat alespoň svůj historický majetek vlastněný před rokem 1949. Investovalo do toho milion korun.

K oboustranné dohodě ale nedošlo. Město nezískalo souhlasného prohlášení nutné k zápisu změny vlastníka v katastru nemovitostí.

Soud může trvat dlouho. Podle radnice je to další komplikace na nečekaně strastiplné cestě, na jejímž konci má být jezerní krajina s rekreačními areály, komunikacemi a jednou možná i novou městskou čtvrtí. Už kdysi to znělo jako utopie, teď se to vše ještě více vzdaluje.

Hlavní příčinou je nedostatek peněz. Stát dosud nezahájil klíčovou investici: výstavbu půlmiliardové hlavní jezerní silnice, která má odstartovat rozvoj oblasti mezi Mostem a Mariánskými Radčicemi. Most přitom kdysi do výkupu parcel investoval přes 40 milionů korun. Bez silnice má ale svázané ruce. I kdyby získal zdarma celé území, nemá na co navazovat. Odkládá všechny projekty závislé na pozastavené státní pomoci z takzvaných 15 ekomiliard na obnovu vytěžené krajiny.

Radnice proto už raději tlumí své předvolební sliby. Doufá, že jezero bude připravené alespoň na procházky.

Autor: Martin Vokurka

8.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
3 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies