VYBERTE SI REGION

Trolejbusy nebo autobusy? Ani koalice není jednotná

Chomutov - Budou v Chomutově dál jezdit trolejbusy? Nebo je nahradí autobusy na plyn? Kdyby o tom měli chomutovští zastupitelé hlasovat dnes, výsledek by se nedal ani v nejmenším odhadnout…

6.1.2016
SDÍLEJ:

Vnitřek nízkopodlažního trolejbusu.Foto: Deník/ Josef Dušek

Rozdílný postoj mají totiž nejen strany v koalici, ale často i zastupitelé uvnitř jednotlivých stran.

Čtěte také:

Téma pro rok 2016: Ekonomika vs ekologie aneb Zmizí z ulic trolejbusy?

Ředitel DPChJ: „Přechod na CNG je výhodný. Ale stále je to jen návrh…"

PRO: Trolejbusy

KSČM: Autobusy

Trolejbusovou dopravu chce jednoznačně zachovat PRO Chomutov. A to i přesto, že analýza dopravního podniku ekonomicky jasně zvýhodňuje přechod k autobusům na plyn. „Samozřejmě, že musíme zohlednit ekonomiku. Ale nejprve chceme vyčerpat všechny možnosti, jak nakoupit trolejbusy," říká Marian Bystroň, náměstek primátora a předseda zastupitelského klubu PRO Chomutov.

Podle něj je ekologické hledisko pro těžce zatížený region důležité. „Navíc nemáme dostatek informací k tomu, proč by zrovna u nás neměla být trolejbusová doprava rentabilní," dodává.

Strana zelených, jejíž zastupitelé jsou součástí hnutí PRO Chomutov, jsou ještě radikálnější a přechod na autobusy označili za „nevýhodný šlendrián".

Na druhé straně stojí jejich koaliční partner, KSČM. Komunisté se totiž kloní na druhou stranu jako výhodnější vidí přechod k autobusům. „V tuto chvíli může podnik za přislíbenou dotaci nahradit všech šestnáct starých trolejbusů za nové autobusy a město to nebude stát ani korunu," upozorňuje na hlavní ekonomický klad Jaroslav Komínek, který je zároveň předsedou představenstva DPChJ. A to je podle něj při současném stavu městského rozpočtu více než důležité.

Čtenářská anketa: Jste pro zachování trolejbusů nebo by jste je nahradili autobusy na plyn?

ANO 2011 mezi

Někde mezi je třetí koaliční partner - ANO 2011. I když kdyby záleželo jen na náměstku primátora Marku Hrabáčovi, asi by šlo spíše ekonomickou cestou. „Je to tím, že vidím do čísel podniku i do možností městského rozpočtu," říká. „Ekonomická cesta je logická, pokud se máme chovat s péčí řádného hospodáře. V tomto ohledu se nebojím rozhodnout."

Na druhou stranu mezi zastupiteli ANO jsou i zastánci trolejbusů. Také proto Hrabáč očekává, že se o tématu bude ještě hodně diskutovat. „Můžeme jednat třeba jen o útlumu trolejbusové dopravy, řešit trolejbusy a autobusy půl na půl," nadnesl.

Jednotná není ani opozice

Jednohlasné rozhodnutí by zřejmě nepřišlo ani od opozice. Sociální demokraté jsou podle Miloně Houdy, předsedy sociálních demokratů, zastánci trolejbusové dopravy. Ale nedrželi by je za každou cenu. „Trolejbusová doprava je ekologičtější a neumím si představit další zatížení autobusy třeba v době inverzí. Odchod od ní by byla cesta zpátky," říká Houda.

Jenže jedním dechem dodává, že prohlášení Strany zelených jsou spíše ideologické výkřiky. „Musí se hledět také na rozpočet. Jsme pro trolejbusy, ale musíme to mít ekonomicky podložené a musíme na to mít," shrnul.

Ani v Novém Severu nemají jednoznačné stanovisko a diskuze tu prý zatím probíhají spíš v obecné rovině. „Zatím nebylo řečeno, jestli bude zastupitelstvo o něčem takovém rozhodovat," vysvětluje David Dinda. „Až k tomu dojde, snad budeme mít dost informací."

Jak ale dodal, jsou mezi jejich zastupiteli zastánci trolejbusové dopravy, stejně jako ti, kteří se zhlédli v ekonomické analýze zvýhodňující autobusy. „Otázka však je, jaké budou ceny komodit za pár let, třeba bude elektřina daleko levnější a provoz trolejbusů se vyplatí více," připomíná další otázku k zamyšlení.

I on si ale uvědomuje, že celé téma nakonec může sklouznout k čirému pragmatismu, kdy na stole bude jediná otázka. Má město na udržení trolejbusů peníze?

Autor: Josef Dušek

6.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies