VYBERTE SI REGION

Trolejbusy podruhé: Chomutov bude rozhodovat, zda zrušit či zachovat

Chomutov - Chomutovští zastupitelé budou rozhodovat o trolejbusové dopravě. Jak jsme zjistili, většina z nich nemá stále jasno.

10.4.2016 1
SDÍLEJ:

Zasedání chomutovského zastupitelstva. Ilustrační foto.Foto: Deník/Miroslav Rada

Půjde bezesporu o jedno z nejzásadnějších rozhodnutí tohoto volebního období. A chomutovští zastupitelé do poslední chvíle váhají. Zachovají ve městě trolejbusovou dopravu nebo ji zruší?

Diskuze se vede již několik let, na obrátkách nabrala na konci minulého roku. Co se zprvu zdálo jen jako argumentační souboj ekonomů a ekologů, to je dnes velice těžký oříšek k rozlousknutí. Do rozhodování totiž zasáhly dvě důležité informace. Ty zamotaly hlavu i těm, kteří už se k jedné či druhé variantě klonily.

Jirkov je nechce a podnik nic jiného koupit nemůže

Jedna z nich je, že Jirkov trolejbusy od příštího roku na svém území nechce. Tamní zastupitelé to schválili ve středu. To může Chomutovu trolejbusovou dopravu dost prodražit. S tím se částečně počítalo a nahrávalo těm, kteří chtěli trolejbusy zrušit jako příliš drahé.

Jenže druhá informace všechno staví na hlavu. Dopravní podnik totiž nemůže za přislíbenou dotaci z EU nakoupit místo trolejbusů autobusy na CNG. Což byl jeden z hlavních argumentů, proč je pro města výhodnější přechod k autobusům na plyn. Teď už to tak velká výhoda není, protože by je podnik nebo město musely koupit za své peníze. A ty jednoduše nemají.

Váhají do poslední chvíle…

Pro chomutovské zastupitelé to bude velice těžký oříšek k rozlousknutí. Také skoro nikdo ještě nemá definitivně jasno, jak bude hlasovat. Chomutovský deník to zjistil při krátkém průzkumu mezi stranami. Zasedání se přitom koná už v pondělí.

Třeba komunisté mají přes víkend ještě dvě jednání s odborníky na dopravu. „Budeme posuzovat hlavně ekonomické dopady na rozpočet města na nadcházející roky," řekl k tomu Jaroslav Komínek, radní za KSČM a zároveň předseda představenstva DPChJ. „Předpokládám, že se rozhodneme až po předložení argumentů a poté budeme jednotně hlasovat pro jednu z variant."

Také náměstek za ANO 2011 Marek Hrabáč přiznává, že se svými kolegy ještě nemá definitivně jasno. „Jde o složitý problém, o kterém se budeme bavit a hledat společné stanovisko," uvedl. Zastupitelé Nového Severu budou podle lídra Davida Dindy téma rovněž probírat do poslední chvíle, a to ještě dopoledne před zasedáním zastupitelstva.

Také zastupitelé za ČSSD budou o tématu jednat v neděli. „Předpokládám ale, že budeme požadovat dopracování materiálu," říká Miloň Houda, předseda zastupitelského klubu. Sociálním demokratům totiž v materiálu chybí vyčíslení skutečných dopadů na rozpočet města Chomutova. „Pro ilustraci, dopady na rozpočet v předloženém materiálu jsou vyjádřeny následovně: ´Nárok na rozpočet SMCH: z důvodu mnoha proměnných nelze vyčíslit´," poukázal Houda.

Jasno mají nejspíše jen lidé z hnutí PRO Chomutov. Ti se od počátku prezentují jako zastánci trolejbusů.

Zasedání zastupitelů začíná v pondělí v 15 hodin. Téma trolejbusové dopravy je však na samotném konci programu.

POZNÁMKA JOSEFA DUŠKA

Josef Dušek, šéfredaktor Chomutovského deníku.Veledůležité pondělí pro Chomutov
Jde o rozhodnutí, které ovlivní život i hospodaření Chomutova na desítky let. A taková rozhodnutí nebývají jednoduchá. Ani tohle nebude.

Větší dilemata teď musejí svádět ti, kteří preferovali zrušení trolejbusů coby ekonomicky výhodnější variantu. Teď už tak výhodná není. A otázek je o to více. Vyplatil by se přechod k autobusům třeba i za cenu úvěru? Nebo je lepší obnovit za dotaci trolejbusový park a doufat, že jejich provoz nebude tak drahý jako doposud?Jenže o kolik náklady navýší fakt, že už nebudou zajíždět do Jirkova? Nebyl by pak ten úvěr nakonec výhodnější? A do toho přehazování milionů na jednu či druhou misku vah zaznívají argumenty ekologů, které není možné ignorovat. Stejně jako nelze potlačit myšlenku, že pokud Chomutov zruší trolejbusy, podnik bude muset řešit, kde vezme tolik autobusů. Podnik, který z většiny patří městu Chomutov…

Jisté je, že tohle téma je důležité nejen pro všechny Chomutováky, ale také pro stabilitu vládnoucí koalice. Minimálně v jednom případě (radní Jaroslav Komínek a zastupitel David Palán) už názorové neshody překročily politický prostor a stala se z nich osobní věc.

Pondělí bude zajímavé. Možná i dramatické. Každopádně důležité. Veledůležité.

Autor: Josef Dušek

10.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies