VYBERTE SI REGION

Trolejbusy podruhé: Chomutov bude rozhodovat, zda zrušit či zachovat

Chomutov - Chomutovští zastupitelé budou rozhodovat o trolejbusové dopravě. Jak jsme zjistili, většina z nich nemá stále jasno.

10.4.2016 1
SDÍLEJ:

Zasedání chomutovského zastupitelstva. Ilustrační foto.Foto: Deník/Miroslav Rada

Půjde bezesporu o jedno z nejzásadnějších rozhodnutí tohoto volebního období. A chomutovští zastupitelé do poslední chvíle váhají. Zachovají ve městě trolejbusovou dopravu nebo ji zruší?

Diskuze se vede již několik let, na obrátkách nabrala na konci minulého roku. Co se zprvu zdálo jen jako argumentační souboj ekonomů a ekologů, to je dnes velice těžký oříšek k rozlousknutí. Do rozhodování totiž zasáhly dvě důležité informace. Ty zamotaly hlavu i těm, kteří už se k jedné či druhé variantě klonily.

Jirkov je nechce a podnik nic jiného koupit nemůže

Jedna z nich je, že Jirkov trolejbusy od příštího roku na svém území nechce. Tamní zastupitelé to schválili ve středu. To může Chomutovu trolejbusovou dopravu dost prodražit. S tím se částečně počítalo a nahrávalo těm, kteří chtěli trolejbusy zrušit jako příliš drahé.

Jenže druhá informace všechno staví na hlavu. Dopravní podnik totiž nemůže za přislíbenou dotaci z EU nakoupit místo trolejbusů autobusy na CNG. Což byl jeden z hlavních argumentů, proč je pro města výhodnější přechod k autobusům na plyn. Teď už to tak velká výhoda není, protože by je podnik nebo město musely koupit za své peníze. A ty jednoduše nemají.

Váhají do poslední chvíle…

Pro chomutovské zastupitelé to bude velice těžký oříšek k rozlousknutí. Také skoro nikdo ještě nemá definitivně jasno, jak bude hlasovat. Chomutovský deník to zjistil při krátkém průzkumu mezi stranami. Zasedání se přitom koná už v pondělí.

Třeba komunisté mají přes víkend ještě dvě jednání s odborníky na dopravu. „Budeme posuzovat hlavně ekonomické dopady na rozpočet města na nadcházející roky," řekl k tomu Jaroslav Komínek, radní za KSČM a zároveň předseda představenstva DPChJ. „Předpokládám, že se rozhodneme až po předložení argumentů a poté budeme jednotně hlasovat pro jednu z variant."

Také náměstek za ANO 2011 Marek Hrabáč přiznává, že se svými kolegy ještě nemá definitivně jasno. „Jde o složitý problém, o kterém se budeme bavit a hledat společné stanovisko," uvedl. Zastupitelé Nového Severu budou podle lídra Davida Dindy téma rovněž probírat do poslední chvíle, a to ještě dopoledne před zasedáním zastupitelstva.

Také zastupitelé za ČSSD budou o tématu jednat v neděli. „Předpokládám ale, že budeme požadovat dopracování materiálu," říká Miloň Houda, předseda zastupitelského klubu. Sociálním demokratům totiž v materiálu chybí vyčíslení skutečných dopadů na rozpočet města Chomutova. „Pro ilustraci, dopady na rozpočet v předloženém materiálu jsou vyjádřeny následovně: ´Nárok na rozpočet SMCH: z důvodu mnoha proměnných nelze vyčíslit´," poukázal Houda.

Jasno mají nejspíše jen lidé z hnutí PRO Chomutov. Ti se od počátku prezentují jako zastánci trolejbusů.

Zasedání zastupitelů začíná v pondělí v 15 hodin. Téma trolejbusové dopravy je však na samotném konci programu.

POZNÁMKA JOSEFA DUŠKA

Josef Dušek, šéfredaktor Chomutovského deníku.Veledůležité pondělí pro Chomutov
Jde o rozhodnutí, které ovlivní život i hospodaření Chomutova na desítky let. A taková rozhodnutí nebývají jednoduchá. Ani tohle nebude.

Větší dilemata teď musejí svádět ti, kteří preferovali zrušení trolejbusů coby ekonomicky výhodnější variantu. Teď už tak výhodná není. A otázek je o to více. Vyplatil by se přechod k autobusům třeba i za cenu úvěru? Nebo je lepší obnovit za dotaci trolejbusový park a doufat, že jejich provoz nebude tak drahý jako doposud?Jenže o kolik náklady navýší fakt, že už nebudou zajíždět do Jirkova? Nebyl by pak ten úvěr nakonec výhodnější? A do toho přehazování milionů na jednu či druhou misku vah zaznívají argumenty ekologů, které není možné ignorovat. Stejně jako nelze potlačit myšlenku, že pokud Chomutov zruší trolejbusy, podnik bude muset řešit, kde vezme tolik autobusů. Podnik, který z většiny patří městu Chomutov…

Jisté je, že tohle téma je důležité nejen pro všechny Chomutováky, ale také pro stabilitu vládnoucí koalice. Minimálně v jednom případě (radní Jaroslav Komínek a zastupitel David Palán) už názorové neshody překročily politický prostor a stala se z nich osobní věc.

Pondělí bude zajímavé. Možná i dramatické. Každopádně důležité. Veledůležité.

Autor: Josef Dušek

10.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies