Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ústecký kraj finančně podpoří Kozí dráhu

Děčínsko – Ústecký kraj rozdělí na turistické železniční tratě více než dvanáct milionů, v budoucnu by na nich chtěl pravidelnou dopravu.

30.12.2014
SDÍLEJ:

KOZÍ DRÁHA - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alexandr Vanžura

Vlaky by po Kozí dráze mohly vyjet také v příštím roce. Kraj se rozhodl podpořit turistické železniční tratě více než dvanácti miliony korun. Jednou z podpořených tratí by měla být ta mezi Děčínem a Telnicí.

O Kozí dráhu 
je velký zájem

Výletní vlaky mezi Děčínem 
a horským střediskem Telnice na Ústecku jsou vyhledávány především turisty. Při prvních jízdách přímo praskaly ve švech. Také během příští turistické sezóny by měly vlaky jezdit. Kolik peněz na Kozí dráhu ale kraj pošle zatím není jasné.

Kraj podle své mluvčí Lucie Dosedělové v posledních měsících zcela zaměstnávalo spuštění integrovaného dopravního systému, proto ještě nerozhodl, kolik a komu na turistické spoje přispěje.

„Není zatím jisté, zda se podaří uvažovaný provoz zajistit plnohodnotně již v roce 2015, ale cílem je dlouhodobé koncepční řešení a stabilní podpora výletních a turistických atrakcí," řekla Dosedělová.

Pokud by kraj nestihl provoz zajistit, poskytl by podle ní peníze obcím, které si spoje objednávají. Do budoucna ale kraj plánuje pevné řešení financování, vydání map a průvodců.

Na provoz dráhy přispívají i města

Do provozu Kozí dráhy dává peníze nejen kraj, ale i města ležící podél tratě. Například Děčín počítá ve svém rozpočtu s 350 tisíci na obnovu provozu na této trati. S dalšími penězi by mělo přispět na provoz také Jílové.

Jízdní řád pro rok 2015 na Kozí, Doupovské a Švestkové dráze zatím nemá naplánovaný ani Konzultační dopravní společnost, která prázdninové spoje v posledních letech provozuje. I ta čeká, jak se k dopravě postaví Ústecký kraj.

„Bohužel, je třeba si uvědomit, že zajištění provozu na železnici má jistá termínová specifika a pro konkrétního dopravce je pak velmi problematické a někdy i nemožné vyjet ve velmi krátkém termínu na trať," řekl Michal Skala ze společnosti.

Podle něj by vlaky měly jezdit častěji než jen o prázdninách, aby byl provoz stabilní, dlouhodobý a ekonomicky únosný. „Většina cestujících totiž primárně nevyhledává železniční nostalgii, ale chce se s rodinou přepravit pohodlně k cíli výletu. Navíc vhodných starých vozidel je omezené množství, které se stále snižuje, s věkem klesá provozní spolehlivost a naopak značně roste finanční náročnost. Jsme přesvědčeni, že spíše než navrhovaná nostalgie by těmto tratím pomohla orientace na nízkonákladového dopravce," uvedl Skala.

Z původní Koziny 
je jen polovina

Provozovatelé se snaží i o oživení Kozí dráhy. Trať původně vedla z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kvůli špatnému stavu ale končí přibližně v polovině, v Telnici na Ústecku. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už dříve uvedla, že údržba celé trati by kvůli malému počtu spojů byla neefektivní.

„Každý rok je na SŽDC 
s předstihem oznámeno, že je zájem objednatele o objednání provozu alespoň do Krupky, nejlépe ovšem až do Oldřichova u Duchcova. Města a obce na trati v tomto směru podepsaly i memorandum, všechny snahy jsou bohužel zatím bez výsledku. Věříme, že větší spoluúčast Ústeckého kraje na objednávání provozu konečně změní stanovisko SŽDC a ta tak konečně splní svou povinnost," dodal Skala.

Zatím jediným naplánovaným spojem na turistických tratích je speciální jízda po Doupovské dráze. Spoj vyjede už tradičně 1. ledna.

Sedm let bez pravidelné dopravy

Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. Jejím velkým problémem je poměrně značná odlehlost zastávek a nádraží od center obcí a měst. Cestující tak dávali spíše přednost linkovým autobusům.

V následujících letech se snažily obce ležící podél trati, která v minulosti sloužila především k přepravě uhlí z Podkrušnohoří, o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům. To se sice z počátku dařilo, ale po čase vlaky kvůli nedostatku financí již nevyjely. Další pravidelnější doprava začala loni na jaře a poslední dva roky vozily turisty po Kozí dráze výletní vlaky.

Pro své propagační jízdy si Kozí dráhu před časem vybrala společnost RegioJet.

Autor: Alexandr Vanžura

30.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Otec a syn Bushovi
1 16

Rodina Bushů se připojila ke kritikům Trumpa. Jeho poradní tým se rozpadl

Lázně Bohdaneč. Fontána na Masarykově náměstí.
8

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení