VYBERTE SI REGION

Ústecký kraj finančně podpoří Kozí dráhu

Děčínsko – Ústecký kraj rozdělí na turistické železniční tratě více než dvanáct milionů, v budoucnu by na nich chtěl pravidelnou dopravu.

30.12.2014
SDÍLEJ:

KOZÍ DRÁHA - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alexandr Vanžura

Vlaky by po Kozí dráze mohly vyjet také v příštím roce. Kraj se rozhodl podpořit turistické železniční tratě více než dvanácti miliony korun. Jednou z podpořených tratí by měla být ta mezi Děčínem a Telnicí.

O Kozí dráhu 
je velký zájem

Výletní vlaky mezi Děčínem 
a horským střediskem Telnice na Ústecku jsou vyhledávány především turisty. Při prvních jízdách přímo praskaly ve švech. Také během příští turistické sezóny by měly vlaky jezdit. Kolik peněz na Kozí dráhu ale kraj pošle zatím není jasné.

Kraj podle své mluvčí Lucie Dosedělové v posledních měsících zcela zaměstnávalo spuštění integrovaného dopravního systému, proto ještě nerozhodl, kolik a komu na turistické spoje přispěje.

„Není zatím jisté, zda se podaří uvažovaný provoz zajistit plnohodnotně již v roce 2015, ale cílem je dlouhodobé koncepční řešení a stabilní podpora výletních a turistických atrakcí," řekla Dosedělová.

Pokud by kraj nestihl provoz zajistit, poskytl by podle ní peníze obcím, které si spoje objednávají. Do budoucna ale kraj plánuje pevné řešení financování, vydání map a průvodců.

Na provoz dráhy přispívají i města

Do provozu Kozí dráhy dává peníze nejen kraj, ale i města ležící podél tratě. Například Děčín počítá ve svém rozpočtu s 350 tisíci na obnovu provozu na této trati. S dalšími penězi by mělo přispět na provoz také Jílové.

Jízdní řád pro rok 2015 na Kozí, Doupovské a Švestkové dráze zatím nemá naplánovaný ani Konzultační dopravní společnost, která prázdninové spoje v posledních letech provozuje. I ta čeká, jak se k dopravě postaví Ústecký kraj.

„Bohužel, je třeba si uvědomit, že zajištění provozu na železnici má jistá termínová specifika a pro konkrétního dopravce je pak velmi problematické a někdy i nemožné vyjet ve velmi krátkém termínu na trať," řekl Michal Skala ze společnosti.

Podle něj by vlaky měly jezdit častěji než jen o prázdninách, aby byl provoz stabilní, dlouhodobý a ekonomicky únosný. „Většina cestujících totiž primárně nevyhledává železniční nostalgii, ale chce se s rodinou přepravit pohodlně k cíli výletu. Navíc vhodných starých vozidel je omezené množství, které se stále snižuje, s věkem klesá provozní spolehlivost a naopak značně roste finanční náročnost. Jsme přesvědčeni, že spíše než navrhovaná nostalgie by těmto tratím pomohla orientace na nízkonákladového dopravce," uvedl Skala.

Z původní Koziny 
je jen polovina

Provozovatelé se snaží i o oživení Kozí dráhy. Trať původně vedla z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kvůli špatnému stavu ale končí přibližně v polovině, v Telnici na Ústecku. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už dříve uvedla, že údržba celé trati by kvůli malému počtu spojů byla neefektivní.

„Každý rok je na SŽDC 
s předstihem oznámeno, že je zájem objednatele o objednání provozu alespoň do Krupky, nejlépe ovšem až do Oldřichova u Duchcova. Města a obce na trati v tomto směru podepsaly i memorandum, všechny snahy jsou bohužel zatím bez výsledku. Věříme, že větší spoluúčast Ústeckého kraje na objednávání provozu konečně změní stanovisko SŽDC a ta tak konečně splní svou povinnost," dodal Skala.

Zatím jediným naplánovaným spojem na turistických tratích je speciální jízda po Doupovské dráze. Spoj vyjede už tradičně 1. ledna.

Sedm let bez pravidelné dopravy

Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. Jejím velkým problémem je poměrně značná odlehlost zastávek a nádraží od center obcí a měst. Cestující tak dávali spíše přednost linkovým autobusům.

V následujících letech se snažily obce ležící podél trati, která v minulosti sloužila především k přepravě uhlí z Podkrušnohoří, o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům. To se sice z počátku dařilo, ale po čase vlaky kvůli nedostatku financí již nevyjely. Další pravidelnější doprava začala loni na jaře a poslední dva roky vozily turisty po Kozí dráze výletní vlaky.

Pro své propagační jízdy si Kozí dráhu před časem vybrala společnost RegioJet.

Autor: Alexandr Vanžura

30.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies