VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Mostě začínají největší a nejdražší stavby. Po nich se otevře Jezero Most

Most - Bude práce pro lidi a pak místo pro rekreaci. Stavbaři začnou na jaře budovat hlavní silnici u Jezera Most. To se má otevřít veřejnosti již se základním zázemím v roce 2018

7.3.2016
SDÍLEJ:

Jezero Most.Foto: DENÍK/Martin Vokurka

Ve velkém se už brzy začne pracovat u Jezera Most. Dnes u něj úřady předají stavbařům území k výstavbě silnice Most Mariánské Radčice.

Je to dlouhou očekávaná investice, která je klíčová pro rozvoj zatím liduprázdné oblasti. Silnici, která se má stavět tři roky, zaplatí stát. Předpokládaná hodnota díla byla přes půl miliardy korun. Soutěží firem konečná cena klesla na 371 milionů korun. Zakázku s touto nabídkou vyhrála Společnost pro Silnici Mariánské Radčice, kterou založily firmy SDS EXMOST a Herkul.

Soutěže na výstavbu silnice podél Jezera Most se zúčastnilo pět firem, kromě vítěze také EKOSTAVBY Louny, Strabag, Silnice Group a Eurovia CS. Následovat budou další stavby a soutěže o velké zakázky.

Silnice začne novým mostem. Stavbaři využijí mimoúrovňovou křižovatku u OBI s přemostěním silnice I/13. Nový 182 metrů dlouhý most překlene tramvajovou a železniční trať a řeku Bílinu. Součástí výstavby komunikace, která nahradí původní historickou silnici zrušenou při likvidaci starého města, bude i cyklostezka.

Město Most, které je navrhovatelem projektu a investovalo do přípravy přes 45 milionů korun, většinu na výkup pozemků, zajistí technický dozor.

Most a Mariánské Radčice dělí od sebe vzdušnou čarou pět kilometrů. Silnice povede kolem okraje bývalé šachty Ležáky a skončí napojením na stávající komunikaci u Mariánských Radčic.

„Nastanou-li dopravní omezení, budeme o nich informovat," sdělil Mosteckému deníku primátor Jan Paparega.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem. Foto: Deník/Martin Vokurka

Další etapy ožívení pustiny

Ve druhé polovině letošního roku by mělo ministerstvo financí vyhlásit veřejnou zakázku na napojení místní infrastruktury a inženýrské sítě u Jezera Most. Stavět by se mělo v letech 2017 a 2018. Tato investice se odhaduje na více než 330 milionů korun. Stát je uhradí z takzvaných 15 ekomiliard. Město má zaplatit například veřejné osvětlení nebo nadzemní objekty čerpacích stanic, celkem přibližně 10 milionů korun. Městská rada doporučí zastupitelstvu, aby tuto výstavbu schválilo.

Následovat má třetí etapa, vybudování pláže a oddechové oblasti. Na to je připraveno 70 milionů korun.

„Bez realizace těchto projektů lidi k jezeru nedostaneme," řekl primátor. Jezero se zázemím by se mohlo veřejnosti zpřístupnit v polovině roku 2018. Neměla by se tak opakovat situace z Ústí nad Labem, kde se otevřelo loni jezero Milada bez jakékoliv infrastruktury.

Majetkové vypořádání pozemků chce město Most se státem zvládnout do konce roku 2019. „Věřím, že najdeme řešení," sdělil primátor.

Jezero vzniklé zatopením jámy po těžbě uhlí je zatím oficiálně lidem nepřístupné. O pozemky se stará státní podnik Palivový kombinát Ústí, který zajišťoval napouštění jezera.

Jezero Most se stále nachází v původním dobývacím prostoru a na celé území platí zákaz vstupu. Pokuta může být až 15 000 korun.

Stavba páteřní silnice kolem jezera bude náročná. Stavbaře čeká také řada přeložek, od vodovodu po elektrické kabely. Stavět se bude i na výsypce, částečně na poddolovaném území a z části na území se složitými základovými poměry. „Navíc se jedná o práci v prostoru kolejiště tramvají a Českých drah," upozornili technici v dokumentaci.

Jezero Most zatopilo plochu 309 hektarů, po obvodu měří zhruba deset kilometrů a maximální hloubka je 75 metrů. Jeho napouštění začalo v roce 2008 a skončilo o šest let později.

Autor: Martin Vokurka

7.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
13 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies