VYBERTE SI REGION

Vlakem z Rumburka do Varnsdorfu? Někdy v budoucnu možná ano

Šluknovsko - Místo daleké objížďky by měly vlaky jezdit přímo z Rumburka přes Sasko do Varnsdorfu, chybí postavit několik kilometrů kolejí.

18.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Milan Jaroš

Poprvé v historii by mohli cestující projet vlakem z Rumburka do Varnsdorfu bez daleké zajížďky 
a přestupů.

Obě města dělí jen několik kilometrů a odděluje je prakticky jen výběžek německého území. Přesto mezi Rumburkem a Varnsdorfem doposud nikdy nejely přímé vlaky. To by se ale v budoucnu mohlo změnit.

V rámci tak zvaného Čtyřměstí totiž města na obou stranách hranice začala prosazovat myšlenku přímého propojení.

„My můžeme přednášet jen návrhy, ta hlavní část je na našich partnerech v Německu. Valnou část ze zhruba pěti a půl kilometru kolejí by totiž bylo nutné postavit mezi státní hranici a Seifhennersdorfem. Ale to všichni moc dobře víme, že je běh na velmi dlouhou trať,"  připomíná starosta Varnsdorfu Martin Louka dvacetiletý boj Dolní Poustevny o obnovu spojení se sousedním Sebnitz.

Ten se podařilo dotáhnout do konce až letos, kdy po dlouhých desítkách let obě města opět propojila železnice a od příštího roku by zde měly začít jezdit pravidelně vlaky přes saské lázně Bad Schandau až do Děčína. Díky tomu se velmi výrazně zkrátí cestovní doba.

Zájem o propojení s Varnsdorfem by měli také v nedalekém Rumburku.

„Jde o celkové propojení regionu s Německem i vnitrozemím. My bychom pro takovou železniční trať byli všemi deseti," přidává se ke svému kolegovi i rumburský starosta Jaroslav Trégr.

Nových několik kilometrů kolejí by mělo pomoci nejen Šluknovsku, ale i Liberecku. Díky nové železnici by totiž bylo možné provozovat přímou linku z Liberce přes Rumburk a Dolní Poustevnu do Drážďan bez zbytečné zajížďky.

„Budeme rádi za každý vlak, který Rumburkem projede. Pomůže to nejen se zaměstnaností, ale má to i velký potenciál v turistickém ruchu," dodává Trégr.

Kdy by vlaky mohly poprvé po nové trati vyjet není jisté. Není ani jisté, zda po ní vůbec někdy vyjedou. Německá strana totiž uvažuje o ukončení provozu i současných vlaků mezi Seifhennersdorfem a Neugersdorfem.

„Vlaky měly přestat jezdit již letos v prosinci s novým jízdním řádem. Proti tomuto záměru se ale postavila řada obcí, proto Saský stát prozatím od ukončení provozu ustoupil a v příštím roce se bude znovu jednat. Ale jak se jednou takové železniční spojení zruší, tak je jeho obnovení během na velmi dlouhou trať," dodává Louka.

Pokud by opravdu Sasko přestalo vlaky objednávat, stala by se první soukromá vlaková stanice Varnsdorf Pivovar Kocour konečnou. Přitom byla stavěna jako průjezdová. Stát by se tak ale nemělo dříve než příští rok v létě.

„Úseky na našem území objednává Ústecký kraj, na německém území německý objednatel ZVON a skutečně uvažují o neobjednání. Zatím je objednávka do srpna 2014. My můžeme německému úseku vyjadřovat pouze podporu v naznačení potenciálu, který vidíme ve výstavbě trati Seifhennersdorf – Rumburk," vysvětluje mluvčí krajského úřadu Magdaléna Hanáčková.

Autor: Alexandr Vanžura

18.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies