VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vláknina je výborným pomocníkem při hubnutí

Severní Čechy - Zatímco v roce 1939 člověk přijímal maximálně 3240 kilokalorií denně, během následujících šedesáti let se jeho energetický příjem vyšplhal na dvojnásobek předválečné spotřeby. Za vším je zvýšená chutnost a vyšší energetická hodnota potravin, i změna životního stylu…

10.3.2013
SDÍLEJ:

Vláknina je výborným pomocníkem při hubnutí.Foto: mediaservis.

V souvislosti s celosvětovým nárůstem nadváhy a obezity hledají vědci neustále nové možnosti, jak regulovat energetický příjem potravy, a následně snížit váhu. Jejich cílem už není vyvíjet preparáty na „ošizení mozku" a potlačování pocitu hladu. Nejnovějším trendem je zasytit žaludek zlepšením sytící kapacity potravin. Odborníci se proto snaží zvyšovat obsah vody či vzduchu v potravinách, aby porce jídla byly na pohled větší a přitom by měly nízký energetický obsah. Poslední výzkumy však ukázaly, že efektivní složku potravin s vysokou sytivostí by mohla tvořit vláknina. Tím, že dokáže změnit chuť a texturu jídla významně sníží jeho energetickou vydatnost. A nejen to, prodlouží chuťové pocity, naplní žaludek a rychle navodí pocit sytosti.

Co je vláknina?

Vláknina je směs pro člověka nestravitelných polysacharidů, například celulózy, ligninu, pektinu, chitinu. Vlákninu obsahují i některé málo kalorické pokrmy, s nízkým obsahem tuku, a přitom dostatečně syté ovoce či zelenina, obiloviny, luštěniny, olejniny, mléčné výrobky a další. Význam potravin s rostlinnou vlákninou si uvědomovali už staří Řekové a Římané a záměrně je zařazovali do svého jídelníčku. Ale skutečná vlna zájmu o vlákninu se zdvihla až začátkem 70. let 20. století, kdy D. P. Burkitt, N. S. Painter, T. J. Cleave a H. Trowell přišli s tvrzením, že mnohé závažné choroby jsou způsobeny či vyvolány jejím nedostatkem ve stravě. Zatímco v letech 1960 až 1970 vycházelo v lékařských časopisech ročně asi deset prací na téma vlákniny, o deset let později jich už bylo uveřejněno přes pět set. A stále je co zkoumat.

V současné době existují stovky odborných studií zabývajících se podrobnou analýzou vlákniny, jejími vlastnostmi a působením jednotlivých složek na funkce lidského organismu.

V této souvislosti bylo zjištěno, že u polysacharidů, které vlákninu tvoří, záleží na viskozitě podle toho je hutná jako med, nebo ještě hutnější. Fyziologické účinky vlákniny se projevují na celém těle, nebo pouze v trávicím ústrojí, zejména pak ve střevě. Je prokázáno, že příznivě ovlivňuje metabolismus, snižuje hladinu cholesterolu a cukru, váže na sebe nežádoucí zplodiny z trávicího traktu a odvádí je z těla ven. A má i další blahodárné účinky na organismus. Především je prevencí celé řady onemocnění a přispívá k celkové vitalitě. Pro snížení pocitu hladu a zpomalení procesu trávení jsou efektivnější vlákniny s vyšší viskozitou.

Kolik vlákniny tedy potřebujeme?

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) je optimální denní příjem vlákniny pro dospělého člověka asi 20 až 35 gramů na den. Jen pro představu, doporučenou denní dávku vlákniny pokryjí dva celozrnné rohlíky, jedna paprika, dva žitné celozrnné chleby a dvě jablka. Ve skutečnosti světový průměr dosahuje maximálně dolní hranice doporučeného rozmezí a u nás je sotva 15 gramů na osobu denně!

Regulace tělesné hmotnosti

Jak uvádí Mgr. Iva Belasová, výživová poradkyně věnující se více než dvacet let obézním klientům, jednou z možností, jak snížit nadváhu, je tlumit pocit hladu. To je totiž při hubnutí největší problém. A než se na trhu objeví potraviny sycené vlákninou, můžete užívat preparát z čistých, přírodních polysacharidů ve formě kapslí. Pokud je zapijete dostatečným množstvím vody, absorbují více než stonásobek svého objemu.

Není bez zajímavosti, že „bobtnající vláknina" má v porovnání se známým psylliem či pektinem sedmkrát vyšší viskozitu. Díky tomu žaludek zaplníte, aniž by vaše tělo přijalo nadbytečné množství energie.

Preparátem na bázi zmíněné „bobtnající vlákniny", který najdeme i na našem trhu, je například Obesimed. Podle Mgr. Ivy Belasové neslibuje zázraky, ale spolehlivě funguje, zejména když jeho užívání jde ruku v ruce se změnou životního stylu a pohybového režimu. Pak se efekt dostaví už po třech měsících. Pokud se rozhodnete změnit skladbu stravy, přecházejte na novou postupně. V opačném případě byste se mohli dočkat nepříjemných zažívacích potíží, které náhlý přísun vlákniny provází (pocitu plnosti, nadýmání a bolestí břicha). A jestli si nejste jisti skladbou jídelníčku, nebo berete léky, rozhodně se poraďte s odborníky.

Užitečné informace

Vitamin A je nezbytný pro tvorbu pigmentu v tyčinkách oční sítnice, zabraňuje šerosleposti. Příznivé účinky vitaminu A lze využít při suché pokožce a vlasech, akné, lámavosti nehtů, pomáhá při tvorbě kostí a zubů u dětí, podporuje i hojení drobných ran. Je důležitý také pro tvorbu imunitního systému.

Vitamin B12 je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému. Hlavním zdrojem tohoto vitaminu v potravě jsou živočišné produkty: vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti. Správný přísun potřebného množství vitaminu B12 do organizmu zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Vitamin B12 je součástí preparátů pro léčbu onemocnění jater, střev a slinivky břišní.

Vitamin C pomáhá v těle zneškodnit vzniklé volné kyslíkové radiály. Působí jako významná prevence onemocnění srdce a cév. Zvyšuje odolnost organismu proti infekci. Rakytník obsahuje desetkrát více vitaminu C, než například pomeranč. Podle vědců stačí jedna bobulka rakytníku k pokrytí denní dávky vitaminu C.

Vitamin D udržuje zdravé zuby, kosti, pomáhá v prevenci rakoviny prsu, prostaty, zpomaluje artritický proces v kolenních kloubech. Vitamin D je důležitým prvkem v prevenci osteoporózy.

Vitamin E - antioxidant, zlepšuje využití kyslíku, působí v prevenci předčasných porodů, snižuje riziko potratů, působí proti srážlivosti krve. Slouží k výživě pokožky, proti stárnutí pleti a její suchosti.

Vitamin K je nezbytný pro funkci několika proteinů podílejících se na srážení krve, dále je nezbytný v procesu mineralizace kostí, buněčného růstu a metabolismu proteinů cévní stěny. Zdrojem vitaminu K1 je zelená listová zelenina (zelí, špenát), květák, sójové boby a některé rostlinné oleje (olivový, sojový, řepkový). Zdrojem vitaminu K2 je kravské mléko.

Zpracovala Linda Svobodová

Autor: Redakce

10.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá. Čekají je tvrdší pravidla

Atentát na následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este
DOTYK.CZ
11

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Aktér videa s Babišem: Vůbec mě nenapadlo, že z toho bude takový poprask

Měla to být tak trochu předvolební agitace a hlavně autogramiáda knihy lídra hnutí Ano Andreje Babiše na prachatických Slavnostech Zlaté stezky. Jenže v Prachaticích bývalý ministr financí narazil.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Módní, ale drahé „hipsterské“ občerstvení vyhání z koupališť chudší Švýcary

Letní horka přímo vybízejí k trávení času u bazénu doma, anebo také na veřejných koupalištích. Švýcarská Socialistická strana (SP) přišla s „letním tématem" – města by se prý měla zamyslet nad cenou občerstvení v plaveckých areálech. Jeho stále rostoucí cena prý odrazuje slabší sociální vrstvy.

V Sýrii zemřelo při bombardování 15, nebo také 30 lidí. Informace se liší

V obci, kterou ovládali bojovníci Islámského státu (IS), zemřelo podle různých údajů od 15 do 30 osob. Syrská organizace pro lidská práva (SOHR) uvedla, že letecké pumy zabily kolem třiceti civilistů. Jiné skupiny uvádějí přibližně poloviční počty. Všichni se ale shodují v tom, že mezi oběťmi byly ženy a děti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies