VYBERTE SI REGION

Vlna z Ústí pomohla uvolnit českou loď uvízlou v Drážďanech

Drážďany, Děčín – Na více než 24 hodin uvízla pod jedním z drážďanských mostů loď provozovaná děčínským rejdařstvím ČSPL. S jejím vysvobozením musely pomoci další dvě lodě, Povodí Labe navíc zvedlo hladinu Labe.

29.12.2015
SDÍLEJ:

Plavidlo s nákladem zůstalo v neděli stát pod mostem v centru německého města.Foto: ČTK/AP/Sebastian Kahnert

Plavbu zastavila mělčina u mostu

Soulodí vezoucí více než tisíc tun sojového šrotu do ústeckého přístavu uvízlo v neděli pod Mariánským mostem v centru Drážďan. Paradoxní je, že se jednalo o první loď děčínského rejdařství, která mířila do České republiky po přerušení nákladní lodní dopravy způsobené letos na jaře suchem. Čeští rejdaři tak měli své lodě mimo Česko.

„Soulodí nasedlo na písečnou usazeninu. K poškození nákladu ani mostu nedošlo," uvedl generální ředitel ČSPL Milan Raba.
Provozovatel plavidla požádal již v neděli Povodí Labe o zvýšení hladiny řeky.

„Zajištěný stav vodní hladiny v Ústí byl 190 centimetrů, požadavek na zlepšení (zvýšení hladiny) byl na 210 centimetrů od půlnoci do čtyř do rána," popsal dispečer Povodí Labe Pavel Jansa.

Vlnu pustili vodohospodáři z vodního díla Střekov nad Masarykovými zdymadly v Ústí. Během vypouštění vlny stoupl průtok v Labi o více než šedesát kubíků za vteřinu. Střekovské jezero slouží právě pro shromažďování vody určené pro manipulaci na dolním toku. Vlna dorazila již ráno do Děčína, za dalších přibližně dvanáct hodin dotekla až do Drážďan.

Pomohla vlna i další tlačný remorkér

Soulodí uvízlé v Drážďanech bylo složené z několika částí – tlačné lodi a dvou člunů. Ten menší, který měl na palubě více než 270 tun šrotu, se podařilo odvázat a dopravit do České republiky. Právě to mělo při uvolnění zbývající části soulodí pomoci. To totiž pak bylo výrazně lehčí a také kratší.

Na jeho definitivní uvolnění z mělčiny si muselo rejdařství počkat do 16 hodin, kdy hladina v saské metropoli vystoupala natolik, že bylo možné člun s více než 730 tunami nákladu vysvobodit.

S tím pomohl další tlačný remorkér, který byl dočasně v drážďanském přístavu, spolu s další lodí ČSPL.

Loď přetížená nebyla

Loď byla podle Raby naložena na ponor 150 centimetrů a plavební hloubka byla 180 centimetrů.

„Neměli jsme loď přeloženou," zdůraznil ředitel ČSPL. Podle něj o příčinách uvíznutí lze zatím jen spekulovat. Až následné proměření plavební dráhy ukáže, zda byl v cestě nějaký nános, nebo loď vyjela z dráhy.

Uvíznutí lodě na mělčině není nic neobvyklého, nedělní událost ale přitáhla pozornost tím, že k ní došlo prakticky v centru saské metropole na dohled například od Semperovy opery.

Téměř přesně před třemi lety ale došlo k podobné události přímo v centru Děčína, kdy silný proud odhodil loď plující proti proudu na ostroh mezi Labem a Ploučnicí.

V té době v Děčíně probíhala rekonstrukce železničního mostu, kvůli které bylo částečně zúžené řečiště.

Ztroskotaná loď soukromého rejdaře MN 7304 přivážela do Česka šrot. Již o den dříve 
v přístavu kvůli silnému proudu odložila část nákladu. Ale ani to nestačilo.

Loď se dostala do problémů ve chvíli, kdy chtěla proplout proti proudu pod železničním mostem v Děčíně. Uvítal ji totiž silný protiproud, na který zřejmě její slabý výkon 
240 kW nestačil. Loď byla totiž již téměř padesát let stará. Problémy zde ale měly i silnější lodě. Na pomoc uvízlé lodi tehdy vyrazil běžný remorkér, kterému se ale ani přes mnohahodinové snažení nepodařilo loď uvolnit. Na řadu tak musel přijít zadokolesový remorkér Beskydy. Nejsilnější loď se používá nejen k plavbě proti proudu, ale právě i při podobných událostech. Teprve Beskydům se loď podařilo vysvobodit.

Autor: Alexandr Vanžura, ČTK

29.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies