VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Všechno je jinak. Nové autobusy přivážejí změny

Litoměřice – Lidé cestující autobusem v Ústeckém kraji měli ve čtvrtek po celý den možnost se podrobně seznámit s novinkami, které nastartují v regionu od 1. ledna příštího roku.

6.12.2014
SDÍLEJ:

Zástupci Ústeckého kraje lidem v Litoměřicích vysvětlovali, jak bude fungovat linková autobusová doprava od Nového roku po celém kraji, tedy i na Litoměřicku a Podřipsku. Foto: Deník/Karel Pech

První změnou už z konce listopadu jsou nové autobusy zelené barvy, které jezdí i na Litoměřicku. Právě v jednom takovém, odstaveném na autobusovém nádraží v Litoměřicích, informace podávali pracovníci odboru dopravy Ústeckého kraje.

Ústecký kraj uzavřel smlouvu na 10 let s vysoutěženými dopravci, ve které je mimo jiné uvedeno, že dopravní obslužnost budou zajišťovat autobusy vyrobenými po červenci 2014. Tomu odpovídá i vybavení a komfort, jako je bezbariérový přístup s najížděcí plošinou a možnost naklápění karosérie ve stanicích bez zvýšeného chodníku.

Ve výbavě je klimatizace,  polstrované sedačky a prostor pro uložení příručních zavazadel. V provozu budou autobusy ve dvou velikostech od tří výrobců z Německa, Polska a ČR. Ve výbavě mají rovněž elektronický informační a odbavovací systém včetně hlášení zastávek a přestupních možností.

S autobusy značky Mercedes zajišťuje dopravní obslužnost pod logem Doprava Ústeckého kraje společnost ČSAD Slaný. Ve vozovém parku jich má 96 procent. S jedním z jejích nejzkušenějších řidičů jsme se zastavili, aby nám svůj autobus stručně představil.

„Stejný komfort, jako mají pasažéři, máme i my, řidiči. Mercedes nové generace je hlavně o bezpečnosti a designu, mimochodem interiér těchto autobusů získal loni evropskou cenu za design. Já osobně si nemůžu vynachválit jízdní vlastnosti a plynulost díky šestirychlostní  hydrodynamické automatické převodovce. Motor je velmi tichý. Když nám předváděli autobus přímo u výrobce, tak jsem se netrpělivě technika zeptal, kdy nám ho nastartuje, a on odvětil, že motor už nejméně deset minut běží," uvedl Evžen Winter, řidič ČSAD Slaný, kterého znají cestující na lince Libochovice – Praha, ale také na linkách na Úštěcku a Štětsku.

Od příští sezony se výrazně zvýší přeprava jízdních kol autobusy. Nový dopravní koncept Dopravy Ústeckého kraje zavede celkem 35 autobusových linek, které v rámci běžného regionálního provozu umožní přepravu bicyklů. Cykloturistiku podpoří dvě kategorie kapacity. Jednak klasické vleky pro 20 kol a jednak nástavby na autobus pro šest kol s linkami v Českém středohoří.


Ten, kdo jezdí častěji, má výhody

Čtvrteční prezentace dopravního systému Ústeckého kraje dala odpovědi  na změny, které v regionu nastanou od Nového roku.

„Zájemci si mohli prohlédnout nové autobusy, ale především byli informováni o změnách v jízdních řádech, jakým způsobem budou nově  odbaveni. Staré kartičky přestanou platit a začne fungovat tarif v Dopravě Ústeckého kraje, který cestujícím výrazně zjednoduší orientaci v dopravě," uvedl referent odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje Jan Maxa.

Cestující už nebude zjišťovat, z jaké  zastávky jede a do které. Jednoduše oznámí, kam jede. Zaplacená jízdenka, protože bude mít časovou platnost 60 minut, mu umožní  přestup mezi stanicemi, a to i jiného dopravce v rámci regionálního systému.

Cestující, kteří využívají systém Dopravy Ústeckého kraje pravidelně nebo často, můžou dosáhnout výrazných výhod a slev. Jen použitím elektronické peněženky se mu z ní odečte platba menší o 10 procent, než by hradil proti platbě v hotovosti.

Výraznou úsporu proti jednotlivým jízdenkám získá cestující, který využívá  při  pořízení časové jízdenky. Ta má tři varianty na sedm, třicet a devadesát dní.

„Jde o jízdenku, se kterou můžete na vybrané trase v určitém časovém období jezdit neomezeně. Prvotní investice do takové jízdenky je vyšší, ale vrátí se během několika málo jízd. Když  cestující například jezdí pravidelně  do práce po trase, kde ho jízdné stojí 20 korun, zaplatí za měsíc s 20 pracovními dny za jízdy 800 korun. Pokud si ale koupí časovou třicetidenní jízdenku, přijde ho na 26násobek ceny jeho základního jízdného, tedy jen 520 korun. Ušetří tudíž 280 korun," vysvětluje Jan Maxa.

Autor: Václav Sedlák

6.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
7 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Koruna, ilustrační foto
19 7

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Volby ve Francii ONLINE: volební místnosti v obležení voličů

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 35 let. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

V Česku není nyní podle vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) prostor pro "dramatický růst" minimální mzdy. Řekl to dnes v pořadu Partie televize Prima. Reagoval tak na požadavek odborů zvednout od ledna nejnižší výdělek o 1500 korun na 12 500 korun. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před pár dny řekl, že by minimální mzda měla odpovídat 40 procentům průměrné mzdy. S tím souhlasí i zaměstnavatelé ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies