„Slevy máme od středy, ale zákazníci se chodili ptát již dříve, kdy zboží zlevníme, a na slevy přímo čekali," řekla včera Veronika Varrová, prodavačka z obchodu Nord blanc. Tam nyní zákazníci mohou například pořídit dámskou mikinu, která dříve stála 1395 korun za 995 korun.

Na slevy láká většina prodejen v obchodním domě Central v Mostě. Od obuvi, kosmetiku, šperky, oblečení až po sportovní vybavení. „Určitě lidé slev hodně využívají, u nás to začalo hned druhý vánoční svátek, masivní je to u lyží," říká sportovní poradkyně Jitka Pelcová z obchodu Intersport. Tam se dají nyní lyže zakoupit i za polovinu původní ceny. Lednové výprodeje se v nadcházejících dnech chystá využít 69 procent Čechů. Vyplývá to z prosincového průzkumu realizovaného v rámci projektu ING Bank Svět spoření. Častěji využívají povánoční slevy ženy než muži. Zatímco nákupy ve slevách volí 65 procent mužů, ženy se jimi inspirují v 73 procentech.

Vůbec nejpopulárnější jsou pak výprodeje mezi mladými lidmi. Ve věkové skupině do 30 let se je chystá využít 80 procent. „Využívám slev, jelikož mě to baví a ušetřím," řekla včera Deníku Daniela Uhrová, která nakupovala s přítelem v mosteckém Centralu. Ten však k citaci své drahé polovičky dodal, že stejně nic neušetří, protože všechny peníze utratí.

Většina obchodníků spustila povánoční výprodeje 26. prosince, nabízejí slevy až 80 procent. Výprodeji se snaží obchody po předvánoční nákupní horečce opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob. Někteří obchodníci ale spustí slevové akce až v dalších dnech, například prodejny s elektronikou Datart by měly výprodeje zahájit až 7. ledna.

Dávejte si pozor

A na co by si měli zákazníci dávat pozor podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Marcely Reichlové? Především na obchodníky, kteří v souvislosti se slevami zkracují záruční doby. „Na veškeré zboží zakoupené v posezónních výprodejích mají spotřebitelé zákonnou dvouletou záruční dobu. Žádným způsobem se jim záruka nezkracuje, i když třeba zboží nakoupili za zvýhodněnou cenu. Jedinou výjimkou je situace, kdy je sleva poskytnuta pro určitou vadu. Na tuto vadu se pak záruka samozřejmě nevztahuje. Spotřebitel ale o tom musí být jednoznačně předem informován," vysvětluje Reichlová.

MIROSLAVA HULÁKOVÁ