VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Děčína do Hamburku vyplula největší loď vyrobená v Česku

Děčín - Z děčínských loděnic směrem do Hamburku ve středu dopoledne vyplula největší loď, jaká kdy byla v Česku vyrobena.

8.1.2014
SDÍLEJ:

V křešických loděnicích byla vyrobena obří loď Foto: Karel Pech

Je 90 metrů dlouhá, 14 metrů široká a deset metrů vysoká, řekl  generální ředitel ČSPL a. s. Milan Raba. Firma zajišťuje přepravu lodi.

Námořní plavidlo vyráběla společnost Nova České loděnice na zakázku nizozemského investora dva roky. Výtlak lodi je 4500 tun. "V minulosti byly v České republice vyrobeny i delší lodě, nikdy však s takovým výtlakem," připomněl Raba.

Plavba do Hamburku by měla trvat sedm dní, bylo kvůli ní nutné zvednout hladinu Labe. "Z důvodu vodních stavů jsme se dohodli s Povodím Vltavy, že se o 30 kubíků zvýší průtok na vltavské kaskádě," řekl Raba. Z Hamburku loď popluje po moři k nizozemskému investorovi.

Přepravu lodi zajišťují dva remorkéry, jeden za plavidlem, ten musí mít kvůli jeho výšce zvýšený zdvih kormidelny. Na přídi je pak umístěno dokormidlovací zařízení.

Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. "Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," řekl již dříve ředitel loděnic Ivan Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby. "My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny," doplnil Troutnar. I přesto vyjela loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly, které společnost naložila do nákladního prostoru. Loď zkompletuje sesterská loděnice v Nizozemsku. Je to kvůli tomu, že kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech.

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.

Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.

"Je škoda, že se jedná o prozatím poslední nasmlouvanou novostavbu plavidla pro holandského partnera, a zároveň je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel," připomněl Raba dlouho diskutovanou otázku výstavby plavebního stupně na Labi u Děčína.

Autor: ČTK

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
33 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Mnohé děti se alkoholu nevyhýbají...
14

Strážníci pohlídají školáky. Dohlédnou na jejich bezpečí i na "žízeň"

Corbyn je na koni, žádá hlavu Mayové. Dočká se předčasných voleb?

Vůdce britské opozice Jeremy Corbyn přišel o víkendu s požadavkem na vypsání nových parlamentních voleb. Reagoval tak na nejnovější průzkumy veřejného mínění, podle nichž stávající britskou premiérku Theresu Mayovou poprvé předstihl.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies