Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Děčína do Hamburku vyplula největší loď vyrobená v Česku

Děčín - Z děčínských loděnic směrem do Hamburku ve středu dopoledne vyplula největší loď, jaká kdy byla v Česku vyrobena.

8.1.2014
SDÍLEJ:

V křešických loděnicích byla vyrobena obří loď Foto: Karel Pech

Je 90 metrů dlouhá, 14 metrů široká a deset metrů vysoká, řekl  generální ředitel ČSPL a. s. Milan Raba. Firma zajišťuje přepravu lodi.

Námořní plavidlo vyráběla společnost Nova České loděnice na zakázku nizozemského investora dva roky. Výtlak lodi je 4500 tun. "V minulosti byly v České republice vyrobeny i delší lodě, nikdy však s takovým výtlakem," připomněl Raba.

Plavba do Hamburku by měla trvat sedm dní, bylo kvůli ní nutné zvednout hladinu Labe. "Z důvodu vodních stavů jsme se dohodli s Povodím Vltavy, že se o 30 kubíků zvýší průtok na vltavské kaskádě," řekl Raba. Z Hamburku loď popluje po moři k nizozemskému investorovi.

Přepravu lodi zajišťují dva remorkéry, jeden za plavidlem, ten musí mít kvůli jeho výšce zvýšený zdvih kormidelny. Na přídi je pak umístěno dokormidlovací zařízení.

Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. "Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," řekl již dříve ředitel loděnic Ivan Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby. "My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny," doplnil Troutnar. I přesto vyjela loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly, které společnost naložila do nákladního prostoru. Loď zkompletuje sesterská loděnice v Nizozemsku. Je to kvůli tomu, že kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech.

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.

Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.

"Je škoda, že se jedná o prozatím poslední nasmlouvanou novostavbu plavidla pro holandského partnera, a zároveň je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel," připomněl Raba dlouho diskutovanou otázku výstavby plavebního stupně na Labi u Děčína.

Autor: ČTK

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Lázně Bohdaneč. Fontána na Masarykově náměstí.
8

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení