Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hlavní nádraží bude připomínat letiště

PRAHA - Již od podzimu je třetina spodního vestibulu pražského hlavního nádraží ohrazena. Redaktoři Deníku si jako první novináři prohlédli tyto a další uzavřené prostory. Mohou tedy přiblížit, jak probíhá první fáze rekonstrukce nádraží, které nyní kazí první dojem z metropole tisícům turistů, kteří přijíždějí vlakem.

23.6.2007
SDÍLEJ:

Do čtyř let mají být hotovy veškeré práce, jejichž čílem je výrazně zvýšit kulturu cestování vlakem.Foto: Metroprojekt Praha

Do měsíce začne v nyní nepřístupné části vestibulu vznikat velká jednopatrová prosklená ostrovní galerie pro obchody a kulturní akce. Rekonstrukce celého nádraží bude hotova do čtyř let a výsledná podoba má připomínat službami a čistotou moderní letištní prostory. V uzavřeném prostoru ve spodní části nádraží je nyní upravována podlaha, pod níž byly už v předcházejících měsících přeloženy inženýrské sítě. „Do měsíce začneme montovat až po strop jednopatrovou železnou konstrukci, ve které následně vzniknou prosklené obchodní prostory. Bude to takový oválný ostrov o ploše 800 metrů čtverečních,“ vysvětlil plány stavbyvedoucí Miroslav Kašpar ze společnosti Metrostav.

Podle Martina Hamšíka z italské společnosti Grandi Stazioni, která vyhrála výběrové řízení na rekonstrukci nádraží, vzniknou v galerii obchody, banky či cestovní kanceláře.

„Tuto část zprovozníme do konce roku a potom začneme s dalšími částmi spodního a následně horního vestibulu, takže provoz nádraží nebude nikdy přerušen,“ uvedl zástupce investora Hamšík. Už nyní také probíhá obnova jednoho uzavřeného tunelu, který vede k nástupištím.

Sherwood získá nový vzhled

V současných nevábných porostorách hlavního nádraží, ve kterých se často povalují bezdomovci, vznikne velké zákaznické centrum podobné těm na letištích. Bude mít moderní sociální zázemí a nebude chybět nová služebna policie. Po dokončení modernizace spodního i horního nádražního vestibulu začne oprava historické Fantovy kavárny. Dnes je to bohužel potemnělé místo, kde si domlouvají své obchody drogoví dealeři a homosexuální prostituti. Revitalizace Fantovy kavárny bude v režii architekta Patrika Kotase, autora stanic metra Rajská zahrada a Střížkov. „Kavárna bude čistá a živá. Chceme změnit složení návštěvníků, to je naševelká výzva,“ sdělil Hamšík.

V poslední fázi rekonstrukce dojde i na park před nádražím. Letití pamětníci vzpomínají s nostalgií na jeho dávnou podobu, fontánky a krásné květiny a keře. Už mnoho let je však místem, kterým každý cestující kvůli zápachu, nepořádku a obtěžujícím bezdomovcům raději rychle projde. Park si vysloužil přezdívku Sherwood, a to podle lesa, kde řádil Robin Hood. Po setmění se parkem odhodlají vydat jen ti nejodvážnější.

Společnost Grandi Stazioni připravuje rekonstrukci parku společně s Prahou 1. Do konce letošního roku má vzniknout definitnivní podoba této části projektu.

Lákat mají nákupy a kultura

Jisté je nyní už to, že z prostor před nádražím zmizí stánky rychlého občerstvení, kde se prodává tvrdý alkohol. Odstraněna bude také většina současných obchůdků v nádražní hale.

„Vypovídáme stávajícím prodejcům smlouvy a ty nové si už uzavře nový nájemce,“ sdělil Ondřej Kubala z Českých drah. „Cílem prací je, aby bylo nádraží po opravě co nejvíce světlé s minimem temných zákoutí. Proto budou svítidla na stropech směřovat nejen dolů, ale i nahoru, aby to prosvítilo budovu,“ vysvětlil Hamšík.

Zahraniční investor věří, že opravené nádraží přiláká mnohemvíce lidí než doposud. „Chceme, aby sem lidé chodili na nákupy a také za kulturou,“ pokračoval zástupce investora. Italové zrekonstruují budovu nádraží včetně prvního nástupiště. Během následujících čtyř let plánuje společnost Správa železniční dopravní cesty revitalizovat zbylá nástupiště a historickou oválnou střešní konstrukci nad nimi. Dokončení celé rekonstrukce je tak plánováno na rok 2011. O bezpečnost se má postarat najatá agentura a také policisté, kteří se dočkají větší a zmodernizované služebny. Počítá se také s instalací kamer. Celý projekt opravy nádraží přijde podle odhadu přibližně na miliardu korun.

Kdo opravuje hlavní nádraží

Společnost Grandi Stazione vznikla na konci 90. let v Itálii a vytvořily ji italské dráhy společně s velkými domácími stavebními či vydavatelskými firmami, ale také s giganty jako je Benneton či Pirreli. Má na starosti rekonstrukci devíti italských nádraží včetně slavného Termini v Římě. V Česku opraví také nádraží v Karlových Varech a v Mariánských lázních. V Praze dokončí práce v roce 2011, celkové náklady jsou jedna miliarda a doba pronájmu třicet let.

23.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Border teriér Bart žije. Po 16 dnech se mu podařilo dostat z nory.
3 9

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.
22

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete. 

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

AKTUALIZOVÁNO

Na D2 u Podivína zemřel při nehodě člověk. Dálnice na Bratislavu stála

/FOTOGALERIE/ Tragická dopravní nehoda se ve čtvrtek odpoledne stala na 39,5 kilometru dálnice D2 u Podivína na Břeclavsku. Vyžádala si několik zraněných osob a podle záchranářů při ní zemřel člověk. Havárie krátce po čtvrté hodině odpoledne zastavila provoz mezi exitem u Hustopečí a Podivínem ve směru na Bratislavu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení