VYBERTE SI REGION

Hlavní nádraží bude připomínat letiště

PRAHA - Již od podzimu je třetina spodního vestibulu pražského hlavního nádraží ohrazena. Redaktoři Deníku si jako první novináři prohlédli tyto a další uzavřené prostory. Mohou tedy přiblížit, jak probíhá první fáze rekonstrukce nádraží, které nyní kazí první dojem z metropole tisícům turistů, kteří přijíždějí vlakem.

23.6.2007
SDÍLEJ:

Do čtyř let mají být hotovy veškeré práce, jejichž čílem je výrazně zvýšit kulturu cestování vlakem.Foto: Metroprojekt Praha

Do měsíce začne v nyní nepřístupné části vestibulu vznikat velká jednopatrová prosklená ostrovní galerie pro obchody a kulturní akce. Rekonstrukce celého nádraží bude hotova do čtyř let a výsledná podoba má připomínat službami a čistotou moderní letištní prostory. V uzavřeném prostoru ve spodní části nádraží je nyní upravována podlaha, pod níž byly už v předcházejících měsících přeloženy inženýrské sítě. „Do měsíce začneme montovat až po strop jednopatrovou železnou konstrukci, ve které následně vzniknou prosklené obchodní prostory. Bude to takový oválný ostrov o ploše 800 metrů čtverečních,“ vysvětlil plány stavbyvedoucí Miroslav Kašpar ze společnosti Metrostav.

Podle Martina Hamšíka z italské společnosti Grandi Stazioni, která vyhrála výběrové řízení na rekonstrukci nádraží, vzniknou v galerii obchody, banky či cestovní kanceláře.

„Tuto část zprovozníme do konce roku a potom začneme s dalšími částmi spodního a následně horního vestibulu, takže provoz nádraží nebude nikdy přerušen,“ uvedl zástupce investora Hamšík. Už nyní také probíhá obnova jednoho uzavřeného tunelu, který vede k nástupištím.

Sherwood získá nový vzhled

V současných nevábných porostorách hlavního nádraží, ve kterých se často povalují bezdomovci, vznikne velké zákaznické centrum podobné těm na letištích. Bude mít moderní sociální zázemí a nebude chybět nová služebna policie. Po dokončení modernizace spodního i horního nádražního vestibulu začne oprava historické Fantovy kavárny. Dnes je to bohužel potemnělé místo, kde si domlouvají své obchody drogoví dealeři a homosexuální prostituti. Revitalizace Fantovy kavárny bude v režii architekta Patrika Kotase, autora stanic metra Rajská zahrada a Střížkov. „Kavárna bude čistá a živá. Chceme změnit složení návštěvníků, to je naševelká výzva,“ sdělil Hamšík.

V poslední fázi rekonstrukce dojde i na park před nádražím. Letití pamětníci vzpomínají s nostalgií na jeho dávnou podobu, fontánky a krásné květiny a keře. Už mnoho let je však místem, kterým každý cestující kvůli zápachu, nepořádku a obtěžujícím bezdomovcům raději rychle projde. Park si vysloužil přezdívku Sherwood, a to podle lesa, kde řádil Robin Hood. Po setmění se parkem odhodlají vydat jen ti nejodvážnější.

Společnost Grandi Stazioni připravuje rekonstrukci parku společně s Prahou 1. Do konce letošního roku má vzniknout definitnivní podoba této části projektu.

Lákat mají nákupy a kultura

Jisté je nyní už to, že z prostor před nádražím zmizí stánky rychlého občerstvení, kde se prodává tvrdý alkohol. Odstraněna bude také většina současných obchůdků v nádražní hale.

„Vypovídáme stávajícím prodejcům smlouvy a ty nové si už uzavře nový nájemce,“ sdělil Ondřej Kubala z Českých drah. „Cílem prací je, aby bylo nádraží po opravě co nejvíce světlé s minimem temných zákoutí. Proto budou svítidla na stropech směřovat nejen dolů, ale i nahoru, aby to prosvítilo budovu,“ vysvětlil Hamšík.

Zahraniční investor věří, že opravené nádraží přiláká mnohemvíce lidí než doposud. „Chceme, aby sem lidé chodili na nákupy a také za kulturou,“ pokračoval zástupce investora. Italové zrekonstruují budovu nádraží včetně prvního nástupiště. Během následujících čtyř let plánuje společnost Správa železniční dopravní cesty revitalizovat zbylá nástupiště a historickou oválnou střešní konstrukci nad nimi. Dokončení celé rekonstrukce je tak plánováno na rok 2011. O bezpečnost se má postarat najatá agentura a také policisté, kteří se dočkají větší a zmodernizované služebny. Počítá se také s instalací kamer. Celý projekt opravy nádraží přijde podle odhadu přibližně na miliardu korun.

Kdo opravuje hlavní nádraží

Společnost Grandi Stazione vznikla na konci 90. let v Itálii a vytvořily ji italské dráhy společně s velkými domácími stavebními či vydavatelskými firmami, ale také s giganty jako je Benneton či Pirreli. Má na starosti rekonstrukci devíti italských nádraží včetně slavného Termini v Římě. V Česku opraví také nádraží v Karlových Varech a v Mariánských lázních. V Praze dokončí práce v roce 2011, celkové náklady jsou jedna miliarda a doba pronájmu třicet let.

23.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies