VYBERTE SI REGION

Praha chce za zpoždění souprav inkasovat peníze

PRAHA - Od příštího roku bude mít metropole pravděpodobně možnost sankcionovat České dráhy za nedochvilnost vlaků. Očekávání cestujících, že by tím došlo k významnému snížení opožděných vlaků, se však nenaplní. Za většinu nedodržených jízdních řádů totiž nemůže dopravce, ale velké stavby na železnici.

20.11.2007
SDÍLEJ:

Na tratích v Praze a okolí budou i v roce 2008 přibývat moderní vlaky. Klimatizované patrové jednotky CityElefant a vlaky Regiona postupně nahrazují přesluhující pantografy.Foto: ČD

Zatímco za zpoždění jednotlivých autobusů může Praha udělovat už od konce 90. let pokuty v řádech stovek až tisíců korun, u vlaků tuto možnost zatím nemá. A to i přesto, že Českým drahám platí ročně 300 milionů korun.

Příspěvková organizace města Ropid proto nyní s dopravcem vyjednává znění dodatků dlouhodobé smlouvy o zajištění železniční dopravy na území metropole a snaží se do nich sankce za zpoždění spojů začlenit. Jednání jsou podle všech účastníků poměrně náročná a není jasné, zda se stihne je uzavřít do konce letošního roku.

Nechtějí pokuty automaticky

„Posuzujeme všechna měřítka, podle kterých se budou případné sankce udělovat. Nechceme se snažit za každou cenu dávat pokuty automaticky za všechny opožděné spoje, což by nemělo efekt. Hlavním záměrem je totiž nastavit systém tak, aby byl férový k dopravci a přitom ho motivoval ke zvýšení kvality služeb,“ vysvětlil ředitel Ropidu Jiří Prokel.

Pod drobnohledem města tak nebude pouze zpoždění vlaků, ale také například dodržování kapacity a typu souprav či například správné řazení první třídy ve vlacích, kde je garantována.

A proč neudělovala Praha pokuty za zpoždění vlaků už dřív? „Právně i technicky to dříve bylo složité realizovat,“ vysvětlil Prokel.

Vinou ČD je jen málo zpoždění

Opoziční zastupitel Miroslav Poche vítá snahu neudělovat pokuty automaticky. „Nečekané potrestání Českých drah, které udělali na Moravě, nebyl správný krok. Povede to pouze k přelití peněz mezí státní organizací a samosprávou. Je nutné dělat opatření, aby ke zpožděním nedocházelo, ale pokuty to nezajistí,“ řekl Poche.

České dráhy se v Praze případných pokut za zpoždění nebojí. Vlastní vinou totiž evidují minimum zpoždění. Letos je to méně než stovka případů z celkového počtu 190 200 regionálních spojů. „Analýza zpoždění jednoznačně ukazuje, že pravidelnost vlaků nejvíce narušuje práce na infrastruktuře, což neovlivníme,“ uvedl Ondřej Kubala z ČD.

V bezprostředním okolí Prahy se nyní staví na trati do Benešova, přestavuje se celý uzel Kolín, staví se Nové spojení a přestavuje se nádraží Praha-Běchovice a úsek Běchovice – Libeň.

20.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co dneska pijeme?
6 4

Kam zmizelo pravé podmáslí?

Situace v hotelu po pádu laviny.
25

Nová naděje. Z trosek italského hotelu po pěti dnech zachránili tři štěňata

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

Český agrární diplomat kvůli Trumpovi možná do USA nezamíří

Praha - Nový český agrární diplomat, který měl letos nastoupit do Spojených států amerických, možná do zámoří nezamíří. Ministerstva se rozhodnou těsně před jeho jmenováním. Bude záviset i na tom, zda bude nová americká administrativa v čele s prezidentem Donaldem Trumpem zavádět dovozová cla. Dnes to na tiskové konferenci řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). ČR má v zahraničí čtyři agrární diplomaty, další tři měli letos nastoupit. Kromě USA by měli zamířit do Japonska a Libanonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies