Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Agresivní řidiči mají podle výzkumu nižší schopnost empatie

Brno – Schopnost vcítit se do pocitů druhých nejspíš představuje podstatný rozdíl mezi ohleduplným a agresivním řidičem. Neurovědci z Masarykovy univerzity v Brně při zkoumání mozkové aktivity zjistili, že bezohlední řidiči vykazují nižší míru empatie. Skupinu řidičů, kteří jezdí bez nehod a bez pokut, srovnávali s „problémovými" šoféry. Dosavadní výsledky výzkumu nedávno publikoval časopis NeuroImage. Tématu se chtějí odborníci dále věnovat.

13.12.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Výzkumníci řidičům promítali varovné naturalistické spoty z kampaně Nemyslíš, zaplatíš a kontrolní videoklipy sestříhané z reklam na auta různých značek. „Za pomoci funkční magnetické rezonance jsme při promítání videí měřili jejich mozkovou aktivitu. Potom museli spoty ještě slovně ohodnotit, a z tohoto hodnocení jsme jednotlivcům mohli přiřadit určitou míru empatie," popsal výzkumnou metodu vedoucí týmu Milan Brázdil.

Experimentu se zúčastnilo 44 řidičů ve věku od 19 do 30 let. Devatenáct z nich někdy řídilo pod vlivem alkoholu nebo drog, byli opakovaně pokutováni za nepovolenou rychlost nebo způsobili dopravní nehodu. Ostatní jezdili bez nehod a bez opakovaných přestupků.

Bezproblémovým řidičům se při sledování drastických spotů z kampaně aktivovala oblast na zevní straně spánkového laloku, a to tím více, čím vyšší vykazovali schopnost vcítit se do pocitů a chování jiných lidí. „Tím jsme potvrdili předpokládaný význam této části mozku pro zajištění empatie," uvedl Brázdil.

U nezodpovědných řidičů se aktivovaly stejné oblasti mozku zodpovědné za empatii, ale podstatně méně intenzivně. Nebezpeční řidiči také vykazovali v pohovorech menší míru empatie s oběťmi nehod. „V tomto případě jsme prokázali, že kampaň Nemyslíš, zaplatíš sice velmi dobře funguje na běžné řidiče, ale dopad na jejich riskantně se chovající kolegy, na něž byla vlastně cílená, je výrazně nižší," zdůraznil Brázdil.

Podle vědců však přesto mají podobné kampaně smysl. Přinutí totiž řidiče přemýšlet o možných dopadech jejich nezodpovědnosti. Tým chce ve výzkumu řidičů, a zejména těch problémových, dál pokračovat. Ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu se zaměří na rozhodování v různých dopravních situacích.

V Česku se v posledních letech často mluví o rostoucí agresivitě řidičů. Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Ke známým případům agresivity na silnici patří nehoda, při které řidič vytlačil pomaleji jedoucí vozidlo z dálnice D1. Za pokus o těžké ublížení na zdraví dostal pět let vězení. K situaci na českých silnicích a k tomu, že si někteří řidiči pletou běžný provoz se závodní dráhou, se nedávno vyjádřil také Nejvyšší soud. Rozhodl, že riskantní a rychlá jízda městem může být v některých případech hodnocena jako trestný čin obecného ohrožení.

Autor: ČTK

13.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda ODS Petr Fiala.
7 15

Petr Fiala: Babiš neměl být v současné vládě a nemůže být ani v té příští

Letadlová loď Ronald Reagan byla zařazena do výzbroje amerického námořnictva v roce 2003.
3 6

Ronald Reagan cílí na KLDR. Americká letadlová loď začala cvičit s Japonci

Kvílející gumy a Ďuričko zůstane za mřížemi: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čvrtek 21. září 2017.

Chtěl mě bodnout. Václav mi zachránil život a sám o svůj přišel, ví policista

/ROZHOVOR/ Životy policistů Václava Haase a Jaroslava Humeše se osudově propojily při jedné nedělní službě, když společně vyjeli k rodinné hádce syna s otčímem do Velice na Českobudějovicku.

ODS se pustila do Novy a Primy. Vadí jí, že proti Babišovi nepostaví Fialu

Opoziční ODS kritizuje soukromé televize za to, že neplánují předvolební debaty, ve kterých by mohl předseda ODS Petr Fiala přímo konfrontovat předsedu hnutí ANO Andreje Babiše.

Praha 6 chce stavební uzávěru v místě, kudy povede Pražský okruh

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu vyhlášení stavební uzávěry v severozápadní části Prahy, kudy by měl vést Pražský okruh. Uzávěra by tak znemožnila stavby v místech, kudy by měl plánovaný okruh vést. Přitom na nedokončených místech už uzávěra byla, ale v roce 2013 ji zrušil soud. Informaci přinesl web E15.cz 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení