VYBERTE SI REGION

Fenomén geniálních dětí dorazil do Česka

Mají se nadané děti vzdělávat odděleně od ostatních?

10.4.2007
SDÍLEJ:

Osmiletý Tomáš kreslí chameleóna z Madagaskaru. Že je tam hlavní město Antananarivo, ví už od mateřské školky.Foto: Ludvík Hradilek

České Budějovice - Osmiletý Tomáš maluje chameleóna. Že žije na Madagaskaru, věděl dřív, než začala hodina, stejně jako název hlavního města ostrova.

"Zambie-Lusaka, Zimbabwe-Harrare, Lichtenštejnsko-Vadúz, znám všechna hlavní města," říká jakoby mimochodem, zatímco uklízí lavici. "Tři roky se učím doma zeměpis z atlasu. Napsal jsem tři knížky, první ve školce, o hlavních městech a vlajkách."

Tomáš chodí s dalšími jedenácti dětmi do třídy pro nadané v základní škole v Českých Budějovicích. S experimentem vzdělávat separovaně děti s mimořádným talentem tady začali před více jak dvěma lety. Loni otevřeli druhou třídu. Zájem každým rokem stoupá.

Loni vzniklo v Česku dalších sedm takových tříd. Od září přibude i první soukromá speciální škola. 

Do Česka dorazil fenomén tříd pro nadané děti. Odborníci varují: tudy cesta nevede.

Noční můra škola

"Když šel můj syn do školy, uměl počítat, číst a těšil se. Po několika měsících nechtěl do školy chodit. Učitelka ho hodnotila za to, co neumí, ne za to, co umí," vzpomíná Stanislav Svoboda, ředitel nové školy pro nadané děti. "To byl přesně ten důvod, proč jsem se rozhodl, že založím vlastní školu."

Pan Svoboda založil občanské sdružení a po tři roky se snažil na ministerstvu prosadit vznik soukromé školy pro nadané. "Hlavní cíl bude udržet v dětech touhu po vzdělání. Ne, aby to byla noční můra."

Snahy o zřízení školy byly zpočátku marné, resort vedený exministryní Petrou Buzkovou žádost o registraci dvakrát zamítl s odůvodněním, že to jde proti trendu integrace. Když nastoupila ministryně Kopicová, změnilo ministerstvo názor. V září usedne do lavic osm kluků a osm holek, kteří získají nejlepší výsledky v testech inteligence. Za rok jejich rodiče zaplatí 29 tisíc.

"Byla to výjimka, vznik takovýchto škol nepodporujeme," říká mluvčí ministerstva školství Michaela Taschnerová, proč resort nakonec povolení vydal. "Speciální třídy pro nadané nám nevadí."

Máj pro nadané

V základní škole Máj II v Českých Budějovicích fungují dvě speciální třídy pro nadané děti už druhým rokem.

Ve třídách je polovina dětí, než v běžné třídě, k dispozici mají počítače s připojením na internet, během výuky si tu mohou hledat informace. Teď škola koupila i dvě interaktivní tabule.

Na tělocvik a do družiny chodí žáci speciální třídy s ostatními, jinak tráví čas ve svých třídách.

"Musím se víc připravovat na hodiny," říká učitelka Irena Votočková. "Je to těžší práce, chtějí vědět víc."

Ne všechny děti jsou ale podle učitelek do vzdělávání zapálené. "Polovina chce, u poloviny chtějí spíš rodiče a my musíme na žáky tlačit," přidává zkušenosti učitelka první třídy nadaných Jana Hůdová.

Běžná teplota 36,5

Jitka Horváthová vozí do Budějovic svého šestiletého syna Matěje každý den ze třicet kilometrů vzdálených Vodňan.

Matěj začal chodit rovnou do druhé třídy. "Ve třech letech už uměl počítat a psát," říká maminka. "Byli jsme se podívat v běžné škole, ale Matěj tam nechtěl, protože se tam teprve učili počítat jedna plus jedna."

Syn si obouvá boty a jen tak mimochodem prohodí: "Moje běžná teplota je 36,5 °C."

Psycholožka, u které byl Matěj byl na testech, doporučila školu v Budějovicích. "Bojím se, že bude vyčleněný," říká maminka. "Ale myslím, že v normální třídě by byl za divného a ještě víc by mu to ublížilo."

V Českých Budějovicích chtějí od září začít vzdělávat děti, které uspějí v testech, také v běžné třídě. "Pak ty dva způsoby porovnáme a uvidíme," říká ředitelka školy.

Nuda ve škole

Odborníci ale upozorňují, že ve státních školách by se děti oddělovat neměly.

"Současná škola je nesnesitelně nudná pro všechny děti," říká Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty UK. "Stát má pečovat jak o nadané, tak o netalentované děti, ale v normálních školách. Učitelé by se měli začít zaměřovat na individualizaci vzdělávání."

Shoduje se s Janou Strakovou z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy. Ta třídy pro nadané kritizuje. "Za státní peníze dostávají lepší vzdělání než ostatní. Nevidím pro to žádný důvod," říká. "To, co nabízí speciální třídy nadaným dětem, by potřebovaly všechny děti."

Podle Strakové by se měla změnit celá filozofie současného vzdělávání. "Aby učitelé uměli rozpoznat možnosti a potřeby každého žáka a postavit vyučování tak, aby je naplnili," říká. "Dávat všem možnosti, aby vynikli."

"Neberu jim jejich názor," říká Marie Nedvědová, ředitelka českobudějovické školy. "Pro nás je důležité, že zájem stoupá. Ukáže čas, zda je to dobrý způsob."

Škola pro všechny

V Chrudimi se vydali opačným směrem a žáky na školách nerozdělují. "Jakákoliv selekce v základní škole není prospěšná, neřku-li je škodlivá," říká ředitel základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož.

V Chrudimi se učitelé ve škole dětem individuálně věnují, úlohy rozdávají podle schopností. Od šesté třídy si mohou vybírat z volitelných předmětů. Kromě seminářů a konverzací, i z technických a praktických odvětví.

"Jsme škola pro všechny," říká Brož. "Je dobré vzdělávat děti dohromady."

Nebezpečná segregace

Podle Jany Strakové může opak dopadnout nejen na samotné děti, ale i na celou společnost. "Nadání, schopnosti se projeví v soutěži, ne že je od mala někdo označí za nadané," říká Straková. "Označkování může paradoxně přinést dětem problémy, když přestane naplňovat očekávání, ocitá se ve velkém stresu."

Vznik dalších tříd pro nadané podle ní svědčí o tom, že v Česku stále přetrvává z minulých let segregace dětí, kterou kritizuje i Evropská unie.

"České školství se stále snaží řešit problémy odděleně. Je to nebezpečná segregace společnosti," říká. "Děti se musí naučit žít v různorodé společnosti a ne ve skleníku. I nadané děti něco neumí a mohou se to naučit od ostatních."

Velký experiment

"Zatím neexistuje hodnotící systém, můžeme vycházet pouze ze subjektivních pocitů," říká Karel Rýdl, poradce ministryně školství Dany Kuchtové. "Prokáže se časem, zda a jaká forma je efektivní. Zatím je to velký experiment."

Ministerstvo zatím připravuje zadání tématických inspekcí vzdělávání nadaných dětí. Na začátku května by měly kontroly České školní inspekce začít.

Resort školství také plánuje změny ve školském zákoně. Rodiče nadaných dětí by mohly začít více využívat možnosti vzdělávat své dítě doma.

"Zatím jdou peníze na školu, podle návrhu by měl být ale systém spravedlivější," říká Rýdl. "Část peněz by mohli dostávat rodiče, kteří své dítě vzdělávají doma."

10.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře
14

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Theresa Mayová o brexitu. Velká Británie nechce podrývat jednotnou EU

Londýn – „Nevstupujeme do jednání s Evropskou unií s tím, že jednání zkrachují. Žádná dohoda by byla pro Británii lepší než špatná dohoda."

Bezpečně se v Česku cítí čtyři z pěti lidí, víc než před rokem

Praha - Pocit bezpečí v Česku proti loňsku vzrostl. Bezpečně se zde cítí 81 procent lidí, před rokem to bylo 76 procent, zjistil průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Bezpečnostní situaci v Evropě ale víc než polovina hodnotí jako špatnou a podle čtyř z pěti dotázaných se v uplynulých pěti letech zhoršila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies