VYBERTE SI REGION

Pád vrtulníku s astronautem: Letuška žádá odškodné

Žena se soudí o více než čtyři miliony korun

1.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - Šest let stará nehoda vojenského vrtulníku na jihu Čech na palubě s americkým astronautem Eugenem Cernanem má ještě pokračování u soudů.

Vojenská letuška, která se z celé posádky při nehodě zranila nejhůře a je trvale postižena, totiž požaduje po armádě více jak čtyři miliony korun odškodného.

Vojenský vrtulník MI 8S havaroval v říjnu 2001 havaroval letu z Prahy do Bernartic, odkud pocházela rodina amerického astronauta českého původu Eugena Cernana. Toho na cestě doprovázel kosmonaut Vladimír Remek.

Kdo rozhodne o odškodnění?

Stroj se zřítil asi minutu a půl před plánovaným přistáním. Z dvanácti lidí na palubě utrpěla nejvážnější zranění letuška, která několik měsíců strávila v nemocnici a má trvalé následky.

Celková škoda se vyšplhala na 3,4 milionů korun. U soudů ale žena, které armáda po nehodě vyplatila jeden milion tři sta tisíc korun, neuspěla, její dovolání zamítl nyní i Nejvyšší soud.

Letuška o výrazně zvýšené odškodnění ministerstvo obrany požádala proto, že poškození jejího zdraví po nehodě je vážné a trvalé. "Je v důsledku služebního úrazu plně invalidní, vyřazena z plnohodnotného života a zcela odkázána na pomoc svého manžela a dalších osob," uvedl její právník v dovolání k Nejvyššímu soudu.

V prvním kole soudního sporu přitom letuška uspěla a Obvodní soud v Praze rozhodl, že má na trojnásobné zvýšení odškodnění nárok.

Městský soud ale toto rozhodnutí zrušil a stejně jako nyní Nejvyšší soud rozhodl, že o odškodnění může rozhodnout pouze armáda. "Soud nemá v tomto případě dostatek pravomoci," rozhodli soudci.

Nefungující kontrola

Soud proto případ předal kanceláři prezidenta republiky, havarovaný vrtulník totiž patřil mezi prezidentské speciály. Vojenská kancelář prezidenta republika ale rozhodla, že celou věc předá ministrovi obrany, aby určil, kdo má vlastně o žádosti o odškodnění rozhodnout.

Za havárii vrtulníku nakonec napadl žádný trest. Soud tak zprostil viny palubního technika Miroslava Sluku.

Podle obžaloby nestiskl Sluka tlačítka pro přečerpávání paliva z bočních nádrží do nádrže spotřební, následkem toho došlo vrtulníku palivo a vypnuly motory. Soud ale technika osvobodil.

Při expertíze navíc vyšlo najevo, že ve vrtulníku nefungovala jedna z hlavních kontrolek na přístrojové desce, která varuje při nedostatku paliva ve spotřební nádrži.

Posádka tak do poslední chvíle žila v domnění, že má paliva dostatek.

Havárie přiměla armádu, aby do prezidentských speciálů nainstalovala takzvané černé skříňky, které zaznamenávají chod přístrojů při letu. V případě havárie potom není pochyb, zda technika fungovala, nebo ne.

1.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies