VYBERTE SI REGION

Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček

PRAHA - Bodový systém dopravních přestupků, který na českých silnicích začala platit před rokem, změnil chování řidičů zatím jen částečně. Zatímco napomohl k tomu, aby se víc řidičů před jízdou připoutali bezpečnostním pásem nebo aby děti jezdily pouze v autosedačkách, u dodržování povolené rychlosti jsou výsledky výrazně slabší.

28.6.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Z průzkumubrněnského Centra dopravního výzkumu vyplývá, že motoristé nejvíce dodržovali povolenou rychlost bezprostředně po zavedení bodového systému vloni v létě. "Po prvotním zlepšení to ale pomalu upadalo," konstatovala Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Bezpečnostní pásy a síla zvyku

Skládaná uvedla, že u bezpečnostních pásů, cyklistických přilebči dětských autosedaček jde především o zvyk.

"Používání bezpečnostních pásů je do značné míry otázkou zvyku. Část lidí, kteří začali používat pásy z obavy ze sankcí, si toto chování zautomatizují,"konstatovala Pavlína Skládaná.

Stejný efekt jako u pásů zafungoval i u dětských autosedaček a u přileb, které musí od loňského července nosit cyklisté mladší osmnácti let.

"Ti, kteří po červencové novele zakoupili dětské sedačky nebo cyklistické přilby, toto vybavení nezahodí. Trvalá kontrola a informační kampaně, které účastníky silničního provozu ujistí, že jejich používání je v jejich vlastním zájmu, tento trend vhodně upevní a podpoří," vysvětlila Skládaná.

U rychlosti je nutná kontrola

Naopak u dodržování povolené rychlosti je podle Skládané nutná dost velká sebekontrola řidičů. A k té potřebují mnozí šoféři patřičnou motivaci, tedy kontrolu.

"Pokud řidič ví, že není sledován, není motivován," tvrdí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu. "Bodový systém je dobrý, ale je potřeba důsledný dohled," dodala.

Ačkoli centrum svůj výzkum provedlo půl roku po zavedení bodového systému, aktuální údaje ministerstva dopravy potvrzují, že právě nedovolená rychlost je nejčastějším bodovaným přestupkem. Úřady řeší každý den v průměru 465 případů překročení dovolené rychlosti. Řidičů, kteří nejsou připoutaní, je denně 125.

Poslední možností je, žese současná pravidla silničního provozu nechají platit dálbeze změny a posoudí se podrobněji až za několik let.

28.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies