VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček

PRAHA - Bodový systém dopravních přestupků, který na českých silnicích začala platit před rokem, změnil chování řidičů zatím jen částečně. Zatímco napomohl k tomu, aby se víc řidičů před jízdou připoutali bezpečnostním pásem nebo aby děti jezdily pouze v autosedačkách, u dodržování povolené rychlosti jsou výsledky výrazně slabší.

28.6.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Z průzkumubrněnského Centra dopravního výzkumu vyplývá, že motoristé nejvíce dodržovali povolenou rychlost bezprostředně po zavedení bodového systému vloni v létě. "Po prvotním zlepšení to ale pomalu upadalo," konstatovala Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Bezpečnostní pásy a síla zvyku

Skládaná uvedla, že u bezpečnostních pásů, cyklistických přilebči dětských autosedaček jde především o zvyk.

"Používání bezpečnostních pásů je do značné míry otázkou zvyku. Část lidí, kteří začali používat pásy z obavy ze sankcí, si toto chování zautomatizují,"konstatovala Pavlína Skládaná.

Stejný efekt jako u pásů zafungoval i u dětských autosedaček a u přileb, které musí od loňského července nosit cyklisté mladší osmnácti let.

"Ti, kteří po červencové novele zakoupili dětské sedačky nebo cyklistické přilby, toto vybavení nezahodí. Trvalá kontrola a informační kampaně, které účastníky silničního provozu ujistí, že jejich používání je v jejich vlastním zájmu, tento trend vhodně upevní a podpoří," vysvětlila Skládaná.

U rychlosti je nutná kontrola

Naopak u dodržování povolené rychlosti je podle Skládané nutná dost velká sebekontrola řidičů. A k té potřebují mnozí šoféři patřičnou motivaci, tedy kontrolu.

"Pokud řidič ví, že není sledován, není motivován," tvrdí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu. "Bodový systém je dobrý, ale je potřeba důsledný dohled," dodala.

Ačkoli centrum svůj výzkum provedlo půl roku po zavedení bodového systému, aktuální údaje ministerstva dopravy potvrzují, že právě nedovolená rychlost je nejčastějším bodovaným přestupkem. Úřady řeší každý den v průměru 465 případů překročení dovolené rychlosti. Řidičů, kteří nejsou připoutaní, je denně 125.

Poslední možností je, žese současná pravidla silničního provozu nechají platit dálbeze změny a posoudí se podrobněji až za několik let.

28.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
13 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies