VYBERTE SI REGION

Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček

PRAHA - Bodový systém dopravních přestupků, který na českých silnicích začala platit před rokem, změnil chování řidičů zatím jen částečně. Zatímco napomohl k tomu, aby se víc řidičů před jízdou připoutali bezpečnostním pásem nebo aby děti jezdily pouze v autosedačkách, u dodržování povolené rychlosti jsou výsledky výrazně slabší.

28.6.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Z průzkumubrněnského Centra dopravního výzkumu vyplývá, že motoristé nejvíce dodržovali povolenou rychlost bezprostředně po zavedení bodového systému vloni v létě. "Po prvotním zlepšení to ale pomalu upadalo," konstatovala Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Bezpečnostní pásy a síla zvyku

Skládaná uvedla, že u bezpečnostních pásů, cyklistických přilebči dětských autosedaček jde především o zvyk.

"Používání bezpečnostních pásů je do značné míry otázkou zvyku. Část lidí, kteří začali používat pásy z obavy ze sankcí, si toto chování zautomatizují,"konstatovala Pavlína Skládaná.

Stejný efekt jako u pásů zafungoval i u dětských autosedaček a u přileb, které musí od loňského července nosit cyklisté mladší osmnácti let.

"Ti, kteří po červencové novele zakoupili dětské sedačky nebo cyklistické přilby, toto vybavení nezahodí. Trvalá kontrola a informační kampaně, které účastníky silničního provozu ujistí, že jejich používání je v jejich vlastním zájmu, tento trend vhodně upevní a podpoří," vysvětlila Skládaná.

U rychlosti je nutná kontrola

Naopak u dodržování povolené rychlosti je podle Skládané nutná dost velká sebekontrola řidičů. A k té potřebují mnozí šoféři patřičnou motivaci, tedy kontrolu.

"Pokud řidič ví, že není sledován, není motivován," tvrdí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu. "Bodový systém je dobrý, ale je potřeba důsledný dohled," dodala.

Ačkoli centrum svůj výzkum provedlo půl roku po zavedení bodového systému, aktuální údaje ministerstva dopravy potvrzují, že právě nedovolená rychlost je nejčastějším bodovaným přestupkem. Úřady řeší každý den v průměru 465 případů překročení dovolené rychlosti. Řidičů, kteří nejsou připoutaní, je denně 125.

Poslední možností je, žese současná pravidla silničního provozu nechají platit dálbeze změny a posoudí se podrobněji až za několik let.

28.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies