VYBERTE SI REGION

S policajtem se dá dohodnout, říká šéf motorkářů

Praha - Na českých silnicích loni zahynulo 108 motorkářů a jejich spolujezdců, přičemž letos podle policejních protokolů tragických nehod nadále přibývá. Důvod?

10.7.2007
SDÍLEJ:

Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizaceFoto:

Především rychlá jízda a nedání přednosti v jízdě. "Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější. Nehod je tedy vícei proto, že se motorek více prodává. Netvrdil bych, že se jezdí hůř než před deseti lety," obhajuje však své kolegy Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.

Když kolem auta během jedné cesty proletí hned několik motorkářů, vypadá to, že povolenou rychlost nikdo nedodržuje. Jezdí aspoň někteří motocyklisté podle předpisů?

Já myslím, že ano. Problém je zejména umladých kluků, kteří si koupí silnou motorku. Tam je to s dodržováním předpisů asi volnější, zejménau rychlosti. Pak jsou tu ale skupiny lidí, kteří bez ohledu na věk jezdí na čoprech a podobných velkých motorkách. Tamse dodržují předpisů ve větší míře, o čemž svědčí i to, že takovéto motorky mají dopravních nehod méně. Motorkáři jsou jako jiní lidé. Jsou mezi nimi lidé rozumní i takoví, co budou předpisy porušovat, i když pojedou v autě.

Řešíte nějak porušování předpisůve své motorkářské organizaci?

Organizace toho sama o sobě mnoho nezvládne. Jsou ale na nás navázánymotocyklové kluby,spolupracujeme s Českými motocyklovými novinami. Takže by se to dalo řešit spíše prostřednictvím těchto nástrojů.

Čím to, že předpisy porušují především mladí? Je to nezkušenost?

Někteří skutečně vypnou mozek, přidají plyn, ale motorku pak nezvládnou. Třeba v zatáčce. Něco proti nim vyjede, oni se leknou a situaci nezvládnou. Vyjedou ze silnice, v horším případě se srazí s protijedoucím vozidlem. Vím z poslední doby o dvou takových případech. Musím říct, že pomohla změna zákona, takže silnou motorku můžete mít až od jednadvaceti let. Podle statistik, které mám, byl počet dopravních nehod nejvyšší právě u mladých, třeba osmnáctiletých. Pak křivka klesala v závislosti na tom, jak měl motorkář řidičák dlouho.Tím, jak se zvýšil věk sezároveň snížil počet nehod. Druhá věc je stav českých silnic.

Co vám na nich vadí?

Nejsou úplně vhodné pro rychlejší jízdu.V zatáčkách je asfalt shrnutý, jsou příčné nerovnosti, motorka skáče, je hůř ovladatelná. Na silnicích jsou i podélné díry. Dalším problémem je štěrk, ikdyž to se teď zlepšilo. Když silničáři opravují silnici, postavína silnici značku, která vás na opravu upozorní.Když oprava skončí, značku dají pryč, ale neodstraní přebytečný štěrk. Kolikrát to je taková vrstva, že vám to ujede i v autě.Av neposlední řadě je to tím, že dopravní značky jsou schované za stromy, zarostlé. Mnohé zatáčky jsou nepřehledné, není do nich vidět.

Co by podle vác pomohlo, aby se na silnici zklidnili i ti, co hojně porušují předpisy?

V České republice je podle mě ten problém, že se s policajtem dá nějak domluvit. Pokud se řidič chová slušně a nezačne se s ním hned hádat, šance je obrovská. To povzduzuje pocit, že vlastně onic nejde, nic se neděje. No a s tím pak souvidí, že si nelámu hlavu s porušováním rychlosti.O policistech si můžu myslet cokoli,ale pomohlo by, kdyby na silnicích byli víc vidět. Všichni řidiči by se zklidnili.

Nepomohly by třeba i zdokonalovací kurzy řízení pro motorkáře?

Vím, že takové kurzy existují ve Velké Británii a v Německu. U nás nevím o ničem, co by bylo speciálně pro motorky. Dobré by to určitě bylo.

Jaký jste vy řidič? Dodržujete předpisy?

Mění se to. Jak stárnu. Už neblbnu. Zažil jsem spoustu okamžiků, kdy to bylo opravdu těsné, i v malých rychlostech. Snažím se rychlost dodržovat, zejména ve městech. Ale co se týká českých dálnic, nechá se po nich jezdit rychle. Svádí to. Dříve jsem jezdil hodně rychle, na hranici toho, co byla motorka schopná vyvinout. Teď už je to umírněnější. Ale třeba v Německu se obvykle jezdí kolem sto šedesáti. Bez vážnějších problémů.

Jsou motorky spíše dopravním prostředkem, nebo slouží k zábavě?

Myslím, že z drtivé většiny jde o zábavu. I když znám lidi, co mají motorku jako dopravní prostředek. Většinou je to tak, že si lidé po práci udělají výlet, nebo o víkendu. Že by aleněkdo měl motorkumísto auta -takové lidi znám snad jenom dva. Pak je samozřejmě skupina lidi, jako jsou mesengři, kteří na motorce jezdí pořád, i v zimě. Ti mají obvykle motorky dvě. Jednu do práce, druhou pro zábavu.

Kdo jetypickým motorkářem? Jsou topředevšímlidé, co mají víc peněz?

Spektrum je velké. Zahrnuje kluky, co ještě chodí do školy a mají malé motorky, až po manažery bank.

10.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies