VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S policajtem se dá dohodnout, říká šéf motorkářů

Praha - Na českých silnicích loni zahynulo 108 motorkářů a jejich spolujezdců, přičemž letos podle policejních protokolů tragických nehod nadále přibývá. Důvod?

10.7.2007
SDÍLEJ:

Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizaceFoto:

Především rychlá jízda a nedání přednosti v jízdě. "Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější. Nehod je tedy vícei proto, že se motorek více prodává. Netvrdil bych, že se jezdí hůř než před deseti lety," obhajuje však své kolegy Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.

Když kolem auta během jedné cesty proletí hned několik motorkářů, vypadá to, že povolenou rychlost nikdo nedodržuje. Jezdí aspoň někteří motocyklisté podle předpisů?

Já myslím, že ano. Problém je zejména umladých kluků, kteří si koupí silnou motorku. Tam je to s dodržováním předpisů asi volnější, zejménau rychlosti. Pak jsou tu ale skupiny lidí, kteří bez ohledu na věk jezdí na čoprech a podobných velkých motorkách. Tamse dodržují předpisů ve větší míře, o čemž svědčí i to, že takovéto motorky mají dopravních nehod méně. Motorkáři jsou jako jiní lidé. Jsou mezi nimi lidé rozumní i takoví, co budou předpisy porušovat, i když pojedou v autě.

Řešíte nějak porušování předpisůve své motorkářské organizaci?

Organizace toho sama o sobě mnoho nezvládne. Jsou ale na nás navázánymotocyklové kluby,spolupracujeme s Českými motocyklovými novinami. Takže by se to dalo řešit spíše prostřednictvím těchto nástrojů.

Čím to, že předpisy porušují především mladí? Je to nezkušenost?

Někteří skutečně vypnou mozek, přidají plyn, ale motorku pak nezvládnou. Třeba v zatáčce. Něco proti nim vyjede, oni se leknou a situaci nezvládnou. Vyjedou ze silnice, v horším případě se srazí s protijedoucím vozidlem. Vím z poslední doby o dvou takových případech. Musím říct, že pomohla změna zákona, takže silnou motorku můžete mít až od jednadvaceti let. Podle statistik, které mám, byl počet dopravních nehod nejvyšší právě u mladých, třeba osmnáctiletých. Pak křivka klesala v závislosti na tom, jak měl motorkář řidičák dlouho.Tím, jak se zvýšil věk sezároveň snížil počet nehod. Druhá věc je stav českých silnic.

Co vám na nich vadí?

Nejsou úplně vhodné pro rychlejší jízdu.V zatáčkách je asfalt shrnutý, jsou příčné nerovnosti, motorka skáče, je hůř ovladatelná. Na silnicích jsou i podélné díry. Dalším problémem je štěrk, ikdyž to se teď zlepšilo. Když silničáři opravují silnici, postavína silnici značku, která vás na opravu upozorní.Když oprava skončí, značku dají pryč, ale neodstraní přebytečný štěrk. Kolikrát to je taková vrstva, že vám to ujede i v autě.Av neposlední řadě je to tím, že dopravní značky jsou schované za stromy, zarostlé. Mnohé zatáčky jsou nepřehledné, není do nich vidět.

Co by podle vác pomohlo, aby se na silnici zklidnili i ti, co hojně porušují předpisy?

V České republice je podle mě ten problém, že se s policajtem dá nějak domluvit. Pokud se řidič chová slušně a nezačne se s ním hned hádat, šance je obrovská. To povzduzuje pocit, že vlastně onic nejde, nic se neděje. No a s tím pak souvidí, že si nelámu hlavu s porušováním rychlosti.O policistech si můžu myslet cokoli,ale pomohlo by, kdyby na silnicích byli víc vidět. Všichni řidiči by se zklidnili.

Nepomohly by třeba i zdokonalovací kurzy řízení pro motorkáře?

Vím, že takové kurzy existují ve Velké Británii a v Německu. U nás nevím o ničem, co by bylo speciálně pro motorky. Dobré by to určitě bylo.

Jaký jste vy řidič? Dodržujete předpisy?

Mění se to. Jak stárnu. Už neblbnu. Zažil jsem spoustu okamžiků, kdy to bylo opravdu těsné, i v malých rychlostech. Snažím se rychlost dodržovat, zejména ve městech. Ale co se týká českých dálnic, nechá se po nich jezdit rychle. Svádí to. Dříve jsem jezdil hodně rychle, na hranici toho, co byla motorka schopná vyvinout. Teď už je to umírněnější. Ale třeba v Německu se obvykle jezdí kolem sto šedesáti. Bez vážnějších problémů.

Jsou motorky spíše dopravním prostředkem, nebo slouží k zábavě?

Myslím, že z drtivé většiny jde o zábavu. I když znám lidi, co mají motorku jako dopravní prostředek. Většinou je to tak, že si lidé po práci udělají výlet, nebo o víkendu. Že by aleněkdo měl motorkumísto auta -takové lidi znám snad jenom dva. Pak je samozřejmě skupina lidi, jako jsou mesengři, kteří na motorce jezdí pořád, i v zimě. Ti mají obvykle motorky dvě. Jednu do práce, druhou pro zábavu.

Kdo jetypickým motorkářem? Jsou topředevšímlidé, co mají víc peněz?

Spektrum je velké. Zahrnuje kluky, co ještě chodí do školy a mají malé motorky, až po manažery bank.

10.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies