VYBERTE SI REGION

Dálnice či veřejná doprava? Řebíček víc škrtá autobusům

PRAHA - Ministr dopravy Aleš Řebíček dává přednost individuální dopravě před službami veřejných dopravců. Přinejmenším o tom svědčí škrty, které musel na žádost ministra financí Miroslava Kalouska provést v rozpočtu ministerstva na letošní rok.

19.7.2007
SDÍLEJ:

Ministr Aleš Řebíček.Foto: Ludvík Hradilek

Zatímco v dotaci na nákup nových vagónů metra a tramvají či autobusů škrtnul skoro desetinu plánovaných výdajů, v příspěvku svého ministerstva do Fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí především dálnice, ubral procento.

Jde spíše o symbolický tah. Ze 185 uspořených milionů korun jde polovina na hromadné dopravní prostředky, které měl Řebíčkův úřad původně dotovat miliardou.

Do dopravního fondu, jehož celkový rozpočet letos dosahuje 72 miliard, měl Řebíčkův resort přispět 4,4 miliardami. Po úsporách to bude o 40 milionů méně.

"Ministerstvo financí neurčovalo správcům kapitol, v jakých oblastech má ke snížení dojít. V daném případě to bylo na ministrovi dopravy," říkáKalouskův mluvčí Ondřej Jakob.

Ministerstvo se brání

 

Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka ovšem odmítá výklad, že škrty v letošním rozpočtu znamenají nepřízeň vůči hromadné dopravě.

Připomíná, že dopravní fond financuje stavbu nových silnic a železnic: "Je přitom evidentní, že silniční infrastruktura slouží jak veřejné, tak individuální dopravě, železniční pak výhradně hromadné veřejné dopravě."

Dostupná data však ukazují, že udržení dotací v dopravním fondu pomůže víc individuální dopravě. Na železnice má letos jít jen 10 ze 72 miliard. Na dálnicích a silnicích se podle Českého statistického úřadu prohání vedle 20 tisíc autobusů třicetkrát víc automobilů a motocyklů.

Stavby nejde zdržovat

 

"Na první pohled snadným řešením by samozřejmě bylo dosáhnout úspor tím, že by celé krácení snížilo dotace do dopravního fondu," připouští mluvčí Hanzelka.

Upozorňuje však, že při výstavbě silnic a dálnic se nedostává financí. "Každý další propad příjmů by vyvolal nutnost uzavřít některé již rozestavěné stavby se všemi z toho plynoucími důsledky, například prodražení výstavby."

Například letos je nutné dokončit 75 nových kilometrů na dvou dálnicích, čtyřech rychlostních silnicích a šesti silnicích první třídy.
Proto bylo bezpečnější cestou víc krátit v ostatních položkách.

S tímto výkladem nesouhlasí například dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přikryl: "K tomu by se dalo říct, že obnova vozových parků hromadné dopravy je také potřebná," krčí rameny.

19.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies