VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice či veřejná doprava? Řebíček víc škrtá autobusům

PRAHA - Ministr dopravy Aleš Řebíček dává přednost individuální dopravě před službami veřejných dopravců. Přinejmenším o tom svědčí škrty, které musel na žádost ministra financí Miroslava Kalouska provést v rozpočtu ministerstva na letošní rok.

19.7.2007
SDÍLEJ:

Ministr Aleš Řebíček.Foto: Ludvík Hradilek

Zatímco v dotaci na nákup nových vagónů metra a tramvají či autobusů škrtnul skoro desetinu plánovaných výdajů, v příspěvku svého ministerstva do Fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí především dálnice, ubral procento.

Jde spíše o symbolický tah. Ze 185 uspořených milionů korun jde polovina na hromadné dopravní prostředky, které měl Řebíčkův úřad původně dotovat miliardou.

Do dopravního fondu, jehož celkový rozpočet letos dosahuje 72 miliard, měl Řebíčkův resort přispět 4,4 miliardami. Po úsporách to bude o 40 milionů méně.

"Ministerstvo financí neurčovalo správcům kapitol, v jakých oblastech má ke snížení dojít. V daném případě to bylo na ministrovi dopravy," říkáKalouskův mluvčí Ondřej Jakob.

Ministerstvo se brání

 

Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka ovšem odmítá výklad, že škrty v letošním rozpočtu znamenají nepřízeň vůči hromadné dopravě.

Připomíná, že dopravní fond financuje stavbu nových silnic a železnic: "Je přitom evidentní, že silniční infrastruktura slouží jak veřejné, tak individuální dopravě, železniční pak výhradně hromadné veřejné dopravě."

Dostupná data však ukazují, že udržení dotací v dopravním fondu pomůže víc individuální dopravě. Na železnice má letos jít jen 10 ze 72 miliard. Na dálnicích a silnicích se podle Českého statistického úřadu prohání vedle 20 tisíc autobusů třicetkrát víc automobilů a motocyklů.

Stavby nejde zdržovat

 

"Na první pohled snadným řešením by samozřejmě bylo dosáhnout úspor tím, že by celé krácení snížilo dotace do dopravního fondu," připouští mluvčí Hanzelka.

Upozorňuje však, že při výstavbě silnic a dálnic se nedostává financí. "Každý další propad příjmů by vyvolal nutnost uzavřít některé již rozestavěné stavby se všemi z toho plynoucími důsledky, například prodražení výstavby."

Například letos je nutné dokončit 75 nových kilometrů na dvou dálnicích, čtyřech rychlostních silnicích a šesti silnicích první třídy.
Proto bylo bezpečnější cestou víc krátit v ostatních položkách.

S tímto výkladem nesouhlasí například dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přikryl: "K tomu by se dalo říct, že obnova vozových parků hromadné dopravy je také potřebná," krčí rameny.

19.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tlačítko hlídá seniory. Šetří miliardy

v úterý spadlo malé letadlo na obchodní dům v Melbourne
4

V Melbourne spadlo letadlo na obchoďák, pět lidí nepřežilo

Odbory stávku řidičů autobusů zatím neodvolaly

Vláda během pondělního jednání přislíbila krajům miliardy na opravu silnic. Ty by díky tomu mohly z ušetřených peněz přispět na zvýšení mezd řidičům autobusů dle nového vládního nařízení.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

Teroristé v Egyptě hrozí dalšími útoky na křesťany

Egyptská teroristická skupina napojená na takzvaný Islámský stát (IS) dnes na internetu zveřejnila video sebevražedného atentátníka, který loni v prosinci v kostele v Káhiře zabil téměř 30 lidí. Dvacetiminutové video komentuje extremista, který tvrdí, že islámští radikálové útoky na koptské křesťany znásobí. .

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies