VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice či veřejná doprava? Řebíček víc škrtá autobusům

PRAHA - Ministr dopravy Aleš Řebíček dává přednost individuální dopravě před službami veřejných dopravců. Přinejmenším o tom svědčí škrty, které musel na žádost ministra financí Miroslava Kalouska provést v rozpočtu ministerstva na letošní rok.

19.7.2007
SDÍLEJ:

Ministr Aleš Řebíček.Foto: Ludvík Hradilek

Zatímco v dotaci na nákup nových vagónů metra a tramvají či autobusů škrtnul skoro desetinu plánovaných výdajů, v příspěvku svého ministerstva do Fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí především dálnice, ubral procento.

Jde spíše o symbolický tah. Ze 185 uspořených milionů korun jde polovina na hromadné dopravní prostředky, které měl Řebíčkův úřad původně dotovat miliardou.

Do dopravního fondu, jehož celkový rozpočet letos dosahuje 72 miliard, měl Řebíčkův resort přispět 4,4 miliardami. Po úsporách to bude o 40 milionů méně.

"Ministerstvo financí neurčovalo správcům kapitol, v jakých oblastech má ke snížení dojít. V daném případě to bylo na ministrovi dopravy," říkáKalouskův mluvčí Ondřej Jakob.

Ministerstvo se brání

 

Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka ovšem odmítá výklad, že škrty v letošním rozpočtu znamenají nepřízeň vůči hromadné dopravě.

Připomíná, že dopravní fond financuje stavbu nových silnic a železnic: "Je přitom evidentní, že silniční infrastruktura slouží jak veřejné, tak individuální dopravě, železniční pak výhradně hromadné veřejné dopravě."

Dostupná data však ukazují, že udržení dotací v dopravním fondu pomůže víc individuální dopravě. Na železnice má letos jít jen 10 ze 72 miliard. Na dálnicích a silnicích se podle Českého statistického úřadu prohání vedle 20 tisíc autobusů třicetkrát víc automobilů a motocyklů.

Stavby nejde zdržovat

 

"Na první pohled snadným řešením by samozřejmě bylo dosáhnout úspor tím, že by celé krácení snížilo dotace do dopravního fondu," připouští mluvčí Hanzelka.

Upozorňuje však, že při výstavbě silnic a dálnic se nedostává financí. "Každý další propad příjmů by vyvolal nutnost uzavřít některé již rozestavěné stavby se všemi z toho plynoucími důsledky, například prodražení výstavby."

Například letos je nutné dokončit 75 nových kilometrů na dvou dálnicích, čtyřech rychlostních silnicích a šesti silnicích první třídy.
Proto bylo bezpečnější cestou víc krátit v ostatních položkách.

S tímto výkladem nesouhlasí například dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přikryl: "K tomu by se dalo říct, že obnova vozových parků hromadné dopravy je také potřebná," krčí rameny.

19.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
14 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies