Svědčí o tom i přehled norem, které stihla současná vláda za sedm měsíců projednat. Bylo jich padesát a to je na první pohled úctyhodné číslo. S několika výjimkami však jde o stručné novely. Třicet z nich přitom musela vláda sepsat, aby přizpůsobila právo bruselským předpisům.

Několik novel rovněž z povinnosti připravil ministr práce a sociálních věcí Nečas, aby opravil normy přijaté minulou vládou. Například bylo nutné odložit vznik úrazového pojištění, protože není jasné, odkud se na dávky vezmou peníze.

Až se tedy vláda za čtrnáct dnů vrátí z dovolené a poslanci budou hlasovat o reformním batohu, rozhodnou o tom, jestli měl první rok Topolánkovy vlády vůbec nějaký výsledek.

Stoprocentní Pospíšil

Premiéra může těšit, že obecné hodnocení má dvě výjimky, ministra spravedlnosti Pospíšila (ODS) a ministra vnitra Langera (ODS).

Pospíšil zatím provádí dílčí kroky, o kterých mluvil na podzim. Motivem je ochrana občanů. Bude zaveden přísnější dohled nad exekutory, kteří zneužívají pravomocí, lépe se budou kontrolovat odposlechy.

Vzniknou přísněji střežené psychiatrické léčebny, aby se zabránilo útěkům sexuálních delikventů. Zvýší se trestní sazby za korupci. Lidé nebudou muset žádat o výpisy z trestního rejstříku, pokud je po nich žádá státní orgán úředníci si je mohou obstarat sami. Elektronický platební příkaz umožní vymáhat činněji dluhy prostřednictvím soudů.

Urychlit práci justice může nová pravomoc ministra, který bude moci odvolat předsedy okresních a krajských soudů.

Langerův Schengen

Langer Pospíšilovi sekunduje ve snaze zjednodušit byrokracii. Zavádí Czech Pointy, které by měly občanům i podnikatelům zajistit veškerou komunikaci s úřady.

Langerův úřad čeká zkouška na srpnové schůzi sněmovny, když se bude projednávat jeho plán digitalizace televizí. Zároveň má na starost dnes nejdůležitější evropskou agendu: vstup Česka do Schengenského prostoru a tedy zrušení hraničních kontrol.

Naproti tomu Pospíšil splnil (spolu s ministryní Stehlíkovou) další evropský úkol a poslal sněmovně o léta zpožděný zákon proti diskriminaci.

Mezi úspěšné jde zařadit ještě ministra zemědělství Gandaloviče. I když jeho zákony jsou jen evropskými novelami, od správce zemědělského resortu se nečekají převratné normy. Gandalovič však jako první ministr dohodl s Evropskou komisí operační program na čerpání dotací z rozpočtu v letech 2007-2013.

Pět před zkouškou

O tom, jestli vůbec mohou být úspěšní další čtyři ministři Kalousek, Nečas, Bursík, Julínek rozhodne srpnové hlasování o reformě veřejných financí.

Ministr financí Kalousek bude mít záchranou rozpočtu zásadní část svého úkolu za sebou, pro ostatní tři je úspěch batohu teprve přípravným krokem ke skutečným změnám, které slíbili. Ministr Nečas má změnit penzijní systém i způsob výplaty sociálních dávek, od ministra životního prostředí Bursíka se čeká, že ekologická daň se prosadí víc, než v minimální podobě vynucené Evropskou unií, jak se navrhuje v reformním balíku.

Ještě větší tlak je na ministra zdravotnictví Julínka. Ten by měl nejen rozjet ambiciózní reformu, ale ještě do konce roku musí prosadit zákon, který stanoví metodu, jak stanovit ceny léků. Svůj návrh zatím vládě neposlal. Podobná zkouška jako čtyři autory reformního čeká ministra průmyslu Římana.

Ten zatím vládě předkládal jen euronovely (investiční pobídky, ochrana zeměpisného označení výrobků, ekologické normy elektrospotřebičů), připravil však už věcný návrh živnostenského zákona, který má podnikatelům snížit náklady na byrokracii.

Na ostatní se čeká

Od ministra dopravy Řebíčka se čekají operativní kroky jako od Gandaloviče. O jeho úspěšnosti se rozhodne do konce roku. V září by měl předložit analýzu, jaké dálnice a železnice jsou pro zemi nejdůležitější, v prosinci domluvit operační plán na čerpání financí z Bruselu.

Spíše provozní úkoly čekají i na ministryni školství Kuchtovou. Když premiér Topolánek oznámil, že s reformou univerzit počítá až v příštím volebním období, zbývá Kuchtové vedle čerpání evropských peněz provedení reforem ve výuce základních a středních škol, jak je připravila ještě minulá vláda.

Ostatní ministři vesměs nastoupili až ve druhé Topolánkově vládě se zatím rozjíždějí, případně se nepočítá, že by měli nějaké zákony navrhovat (ministři bez portfeje Vondra a Svoboda, ministr zahraničí Schwarzenberg).

Lidé nerozumějí

Vláda nečinností přichází o popularitu, míní výzkumníci veřejného mínění. Proto je například podle průzkumu STEM Topolánkův kabinet o deset až patnáct procent méně populární, než byl Paroubkův.