Deník

Archeologové našli nejstarší doklady orby a pole

Praha /FOTOGALERIE/ – Archeologové v pražské Bubenči odkryli brázdy, které označují za nejstarší doklad orby a za nejstarší pole v českých zemích. Vznikly v první polovině čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem.

17.1.2012

Bubeneč, Papírenská ul. Zahloubená stavba. Laténské období.Foto: Archeo Pro.

Při výzkumu z loňského roku byly nalezeny také doklady osídlení od nejstarších zemědělců, přes Kelty, germánské kmeny až po raný středověk, sdělila mluvčí Archeologického ústavu Akademie věd ČR Jana Maříková.

Záchranný průzkum z druhé poloviny roku v Papírenské ulici a v ulici Ve struhách přinesl nad očekávání dobré výsledky. Archeologové se přitom domnívali, že v lokalitě již nic zajímavého nenajdou.

Asi nejvýznamnějším nálezem je soustava linií v ulici Ve struhách, které jsou podle archeologů doklady po orbě. Celkem se podařilo odkrýt čtyři nepravidelné souběžné brázdy široké až deset a hluboké osm centimetrů v délce devět metrů.

Brázdy archeologové předběžně datují do starší fáze eneolitického období, tedy do let 3800 až 3500 před naším letopočtem. Nejstarší doklady používání háků a jednoduchých pluhů se v Evropě objevují v přibližně stejné době.

Nejstarší pole v ČR

„Výjimečnost nálezu z Bubenče tkví ve skutečnosti, že nalezené paralelní linie (brázdy) pravděpodobně nelze pokládat za rituální orbu. Jednalo by se o nejstarší doklad pole na našem území,“ poznamenala Maříková.

Na pozemku byly odkryty doklady osídlení od neolitu až po raný středověk. „S určitou nadsázkou je možné konstatovat, že zde archeologové měli možnost prozkoumat osídlení tellového charakteru,“ podotkla Maříková. Tell, sídlištní pahorek, podle archeologů charakterizuje silné sídlištní souvrství, které vzniká v důsledku dlouhodobého hromadění pozůstatků lidské činnosti. „Tell je charakteristický především pro oblast Blízkého východu, v našem prostředí je zcela výjimečný,“ uvedla Maříková.

Výzkum doložil, že v těchto místech žili lidé z období neolitu, eneolitu, doby bronzové i železné. Podle zbytků keramiky z laténského a římského období archeologové usuzují na přítomnost i těchto kultur. Doklady jejich sídliště ale byly zničeny při pozdějších terénních úpravách.

Během výzkumu byly zjištěny pozůstatky dřevěných konstrukcí domů, zásobnice nebo odpadní jámy. Objeveny byly i doklady pohřbívání, a to dva žárové hroby uložené v keramických urnách. Předběžně datovány byly do štítarské fáze knovízské kultury, tedy z doby bronzové.

V Papírenské ulici bylo zjištěno osídlení již z pátého tisíciletí před naším letopočtem. Archeologové nalezli velké množství zásobních jam, sekeromlaty a sekery, kamenná drtidla nebo unikátní keramický šperk – závěsek ve tvaru mušle.

Osídlení z období Keltů

Objeveno bylo dále osídlení z období Keltů, které dokládají polozemnice, pozůstatky plotů, tkalcovská závaží nebo zlomky náramků z různých materiálů.

Nejvýraznější osídlení z Papírenské ulice pochází z období, kdy na území Prahy pobývaly germánské kmeny. Do prvního a druhého století našeho letopočtu patří tisíce kůlových a tyčových jamek, které dokládají více než desítku zahloubených chat, tři železářské pece nebo pec na zpracování vápna, která byla později využívána jako pec na chleba. Nechyběly ani kosti krav, prasat, ovcí a koz a doklady konzumace ryb a říčních škeblí nebo korálky ze skla a jantaru.

Vědci v Bubenči na místě nalezli 200 beden artefaktů a odebrali více než tunu půdních vzorků, které budou dále zkoumat přírodovědci.

17.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci

V Olomouci se srazil vlak s náklaďákem, zranilo se devět lidí

Volební spot Hnutí Ano Andreje Babiše

Expert rozcupoval Babišovo video: Vykradená forma, nevkus, prázdný obsah

Osm měsíců v izolaci a o konzervách. Dobrovolníci simulovali pobyt na Marsu

/VIDEO, ANKETA/ Po osmi měsících skončil na Havaji v USA vědecký experiment. Ten byl zaměřený na simulování podmínek pobytu na Marsu. Skupina šesti lidí - čtyř mužů a dvou žen, strávila celou dobu ve speciálním zařízení, které se nacházelo pod vrcholem sopky Mauna Loa. Jedná se o pátou simulaci pobytu na Marsu programu HI-SEAS financovaného vesmírnou agenturou NASA.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Konec léta? Španělsko hlásí první sníh

Astronomické léto ještě neskončilo a na jihu Evropy již vítají první sníh. V Pyrenejích a v Kantábrii na severu Španělska od letošního léta poprvé sněžilo. Ve výšce okolo 2200 metrů nad mořem o víkendu napadlo místy až pět centimetrů sněhu, což je na polovinu září místní rekord. Podle předpovědi se má ale v příštích dnech opět oteplit.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.