VYBERTE SI REGION

Armáda chce koupit 16 víceúčelových vrtulníků do roku 2020

Praha - Armáda bude chtít nakoupit asi 16 nových víceúčelových vrtulníků. K akvizici má dojít mezi roky 2016 a 2020. Nové helikoptéry mají ve vojenském letectvu nahradit dosluhující bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35, stejně jako záchranářské stroje Sokol. Řekl to dnes náčelník Generálního štábu Armády České republiky Petr Pavel. Vojsko se podle něj poohlíží po vrtulnících v o něco nižší třídě, než do jaké patří legendární americké blackhawky.

8.4.2014 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Velení armády nechce nahrazovat zastaralé bojové vrtulníky novými válečnými stroji. Podle náčelníka štábu jsou současné bojové helikoptéry příliš nákladné. "Chceme jít radši cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," řekl Pavel. Nové stroje by tak měly být schopny převážet vojáky, účastnit se bojů i sloužit k naléhavé zdravotnické evakuaci zraněných.

Pavel nechtěl upřesnit, jaké stroje má armáda v hledáčku. Uvedl však, že existuje zhruba šest výrobců, kteří podobné víceúčelové vrtulníky vyrábí. "Těch 16 vrtulníků by mělo pokrýt potřeby armády, které v té době budou," dodal generál.

Ruské bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35 vojenští letci opustí v letech 2016 až 2018. "Poté už nepředpokládáme jejich udržování ve výzbroji, protože jejich generálky a provoz by nás stály peníze, které prostě nejsme schopni na to vydávat," řekl Pavel. V případě sokolů pak generální oprava jednoho stroje stojí ministerstvo obrany tolik, co generálka dvou dopravních helikoptér Mi-17.

Nácvik evakuace

Armáda chce nadále provozovat leteckou záchrannou službu mimo jiné proto, že na ní může "naživo" cvičit své lékařské specialisty pro zdravotnickou evakuaci. Bez ní se vojsko neobejde například v zahraničních bojových operacích. V rámci programu MEDEVAC také podobní lékaři vozí do České republiky těžce zraněné pacienty z jiných zemí. Naposledy se tak do Prahy dostali Ukrajinci, kteří utrpěli poranění při protivládních demonstracích.

Podle Pavla nechtějí vojáci kupovat velké bojové vrtulníky, jako jsou třeba americké Apache. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (těchto) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo," uzavřel Pavel.

Rozhodnout se musí do léta

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) minulý týden uvedl, že rozhodnutí o tom, jakým způsobem ministerstvo provede obnovu vrtulníkového letectva, musí padnout nejpozději letos v létě, aby se obměna vrtulníkové letky stihla do dvou let, kdy vyprší životnost současných strojů. Kvůli vysokým pořizovacím nákladům naopak zpochybnil dřívější plány na nákup nového letadla Airbus pro vládní letku.

Záměr ministerstva obnovit vrtulníkové letectvo schválila na konci loňského roku úřednická vláda Jiřího Rusnoka. Koncepce počítá s nahrazením zastaralých strojů Mi-24 a Sokol novými víceúčelovými vrtulníky a obsahuje také plán vyřadit z vládní letky letitá malá letadla Jak-40 ruské výroby a místo nich koupit nový Airbus A-319. (ČTK)

Autor: Redakce

8.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies