VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Alcy poletí do USA. Za zlomek původní ceny

Praha – Stály miliardy. Dlouho o ně neměl nikdo zájem, 
a tak místo aby křižovaly oblohu, čekají zakonzervované 
v hangáru a stojí další miliony. Nyní by mohlo až 28 nepotřebných bitevních letadel L-159 Alca zamířit z Česka do USA.

29.11.2013 8 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2013
SDÍLEJ:

Bojový letoun L-159 AlcaFoto: čtk

Podle českého ministra obrany v demisi Vlastimila Picka má americká firma Draken International zájem o koupi 24 strojů a čtyři další chce pořídit na náhradní díly. V USA budou sloužit pro simulaci vzdušných soubojů při výcviku pilotů. „Já si od projektu opravdu slibuji velice mnoho, protože tak daleko, jako jsme 
v současné době, žádný ministr obrany nebyl," řekl v pátek Picek. Cena kontraktu se bude pohybovat od 434 do 516 milionů korun, záležet bude na konkrétním vybavení jednotlivých strojů. Základní cena každého z nabízených letadel je 15,5 milionu korun. Například funkční radar navýší cenu o 1,4 milionu Kč. Vláda by měla mít návrh smlouvy k dispozici do půlky prosince, pokud bude souhlasit, smlouva se může podepsat během ledna.

V obalech

Prodej má proběhnout ve dvou fázích po 14 strojích. Zda
i v druhé části odebere firma tento počet letadel, bude ale záležet na jejich technickém stavu. Nyní jsou letadla zakonzervovaná v obalech a jejich uvedení do plného provozu bude stát další miliony. Na náklady americké firmy to provede český výrobce prodávaných strojů Aero Vodochody.

Armáda objednala v 90. letech 72 bitevníků, jejichž nákup stál 51 miliard korun. Jeden stroj tedy přišel asi na 708 milionů. Piloti nyní využívají jen třetinu těchto letadel, 36 strojů je zakonzervováno, zbylé jsou mimo provoz v důsledku havárií či byly vyměněny při nákupu španělských letounů CASA.

Klidně i zadarmo

„Cena odpovídá tomu, že stroje jsou staré a zakonzervované. Pochopitelně je to strašně málo ve srovnání s tím, kolik za ně stát zaplatil. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že na L-159 už vydělat nemůžeme, jediné, co můžeme udělat, je minimalizovat ztráty," uvedl pro regionální Deník vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr.

Naráží na to, že kromě pořizovacích nákladů doposud stálo uskladnění letadel armádu 260 milionů korun. „Dal bych je i zadarmo," dodává k tomu Visingr. Logicky se nabízí otázka, proč se pro armádu pořizovaly stroje, které nevyužívá. „Jednalo se o snahu podpořit domácího výrobce – firmu Aero. Udělala se tato velká objednávka na 72 kusů.

Byla to politickoekonomická motivace, nikoliv vojenská. Bylo naprosto evidentní, že naše armáda nemá šanci využít takové množství letadel. Šlo o to, že se chytí země ze zahraničí a budou mít o L-159 zájem, což se ale nestalo a stát zaplatil obrovský balík," uvádí Visingr.

Autor: Jan Horký, ČTK

29.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, říká žena

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies