VYBERTE SI REGION

Zemi bezpečně minul asteroid s nejistou trajektorií

Mys Canaveral – Zemi s odstupem více než desetinásobku vzdálenosti mezi ní a Měsícem bezpečně minul asteroid 2013 TX68, který je pověstný svou nejistou trajektorií. Informovalo o tom Centrum pro planetky při Mezinárodní astronomické unii (IAU). Vědci do poslední chvíle neznali přesný čas největšího přiblížení a také nevěděli, do jaké blízkosti k Zemi se asteroid nakonec dostane. Nebylo totiž vyloučeno, že proletí níž než satelity na geostacionární dráze.

8.3.2016 6 AKTUALIZOVÁNO 8.3.2016

Ilustrační fotografieAutor: ČTK

Planetka, která si kvůli své nejisté dráze vysloužila přezdívku nevypočitatelný asteroid, kolem Země proletěla již v pondělí ve 14:42 SEČ. To bylo o deset hodin dříve, než se vědci podle posledních propočtů domnívali. Ještě před několika dny se přitom počítalo s víkendovým průletem.

Jisté zatím je, že v době největšího přiblížení dělily asteroid od Země čtyři miliony kilometrů. Aktuální výpočty přitom odhadovaly, že to bude ještě o 800.000 kilometrů dál, vyloučeno zcela nebylo ale ani těsnější přiblížení v řádu několika desítek tisíc kilometrů.

I přes nejistotu dráhy vědci opakovaně ujišťovali, že srážka se Zemí nehrozí. Jisté nepatrné riziko v poměru jedna ku 250 milionům nicméně podle únorových předpovědí existuje pro 28. září 2017, kdy se 2013 TX68 k planetě opět přiblíží. Očekává se ale, že s budoucím zpřesňováním dráhy se pravděpodobnost kolize ještě více sníží.

Asteroid je zhruba dvakrát tak veliký než ten, který v roce 2013 explodoval nad Čeljabinskem. Tehdy se asteroid při vstupu do atmosféry nad jižním Uralem rozpadl. Výsledná tlaková vlna poničila na 7000 budov, zranění utrpělo zhruba 1500 lidí.

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 6

Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Mnichov/Praha - Astronomové doslova "za humny" Sluneční soustavy objevili planetu přibližně o hmotnosti Země, která obíhá kolem své hvězdy Proxima Centauri v takzvané obyvatelné zóně, a na které by tedy mohla být tekutá voda. Oznámila to dnes Evropská jižní observatoř (ESO), jejíž dalekohledy, mimo jiných zařízení, vědci při objevu použili. O události podrobně informuje prestižní vědecký časopis Nature.

Lovec zvěře zastřelil v srbských lesích mladého afghánského migranta

Bělehrad - V srbských lesích u bulharských hranic zastřelil v noci na dnešek jeden z lovců zvěře mladého afghánského migranta. Informovalo o tom dnes srbské ministerstvo obrany bez upřesnění, zda se případ vyšetřuje jako nešťastná událost nebo podezření z úmyslného činu.

Britská hybridní vzducholoď Airlander měla při přistání nehodu

Londýn /VIDEO/ - Britská hybridní vzducholoď Airlander 10, která nedávno zahájila zkušební provoz, měla dnes lehkou nehodu při přistání. Podle výrobce stroje neutrpěl nikdo z posádky zranění.