Proč se Perseidy objevují každý rok zrovna v srpnu?
Tyto meteory pocházejí
z komety, která se podle jejich objevitelů jmenuje Swift-Tuttle. Rozprostřeny jsou podél celé dráhy této komety, je to taková elipsa kolem Slunce. Dráha komety protíná dráhu Země právě v době, kdy je u nás zhruba polovina srpna. Proto jsou vidět zrovna v tomto čase.

Je od nás matka Perseid hodně vzdálená?
Vzdálenost se mění, protože kometa obíhá kolem Slunce, a to s časovou periodou asi 130 let. Nyní se už od Slunce vzdaluje. Naposledy se Slunci a Zemi přiblížila na začátku 90. let, teď už je od nás vzdálená na stovky milionů kilometrů.

Jak jsou tyto odpadávající částice velké?
Meteory, které běžně pozorujeme, jsou způsobeny částicemi o velikosti kolem jednoho centimetru. Přestože mohou mít jen pár milimetrů, způsobí na obloze jasný úkaz, který trvá jen kolem jedné sekundy. Je to tím, že vstupují do atmosféry
v rychlosti 60 kilometrů za sekundu. Při této ohromné rychlosti se částice zahřejí, až shoří, a na krátkou dobu zazáří coby padající hvězdy.

Je možné, aby jedna Perseida neshořela a dopadla až na Zemi?
V tomto případě to není možné, jsou k tomu dva důvody: kvůli vysoké rychlosti je velká také intenzita odpařování. Zadruhé pocházejí z komety, a protože jsou komety nepříliš soudružná tělesa, rozpadají se na skutečně malé úlomky, které hoří rychleji.

Je pravda, že se souhvězdím Persea mají společné jen jméno?
Přesně tak. Toto souhvězdí patří k tradičním, která pojmenovali už staří Řekové podle svých bájí. S meteory mají společné pouze to, že souhvězdí je ve stejném směru, odkud Perseidy přilétají. Ve skutečnosti jsou hvězdy
z tohoto souhvězdí mnohem dál. Protože ale mají stejný směr, říkáme, že meteory mají v tomto souhvězdí takzvaný radiant.

Bude dnes večer na obloze vidět ještě jiný zajímavý objekt?
Především je potřeba upozornit, že letošní rok není úplně nejvhodnější na pozorování. Rušit bude totiž světlo Měsíce, takže slabší meteory na obloze vůbec vidět nebudou. Na obloze budou vidět pouze jasnější meteory, které nepřesvítí rozptýlené měsíční světlo. Počet meteorů tedy nebude tak velký, jako tomu bylo v jiných letech. Pozorovatelné by ale mohly být
i některé planety, například Mars a Saturn.

O kolik méně Perseid bude vidět?
Asi tak o polovinu. Záležet bude na pozorovacích podmínkách a na počasí, protože meteory jsou vidět jen tehdy, když je jasná obloha, nesmí být žádná oblačnost. V jiných letech je možné vidět kolem šedesáti meteorů za hodinu, letos to podle mě nebude víc než třicet.

Padající hvězdy

Jak na to? Pozorujte tu stranu oblohy, kde nesvítí Měsíc

Meteory míří od souhvězdí Persea na Zemi už od poloviny července téměř do konce srpna. Nejsilnější je ale meteorický roj zhruba v polovině, letos kulminace vyšla na noc z dneška na zítřek. Protože byl ale v neděli tzv. superúplněk, takže Měsíc byl
o něco větší a víc také svítil, měsíční záře většinu padajících hvězd přesvítí. Zatímco
v úspěšných letech je vidět až 110 Perseid za hodinu, letos se může stát, že uvidíte jen jeden záblesk za dvě hodiny.

„Kulminovat budou ve středu ve dvě hodiny ráno, nejlepší je Perseidy pozorovat ještě před východem Měsíce. Protože ale tu noc vychází už
v devět hodin, moc se pozorovatelům nepoštěstí," říká vedoucí pražské Štefánikovy hvězdárny Jakub Rozehnal.

I tak má ale pozorování podle astronomů smysl. Nejlepší je vyjít mimo světelné znečištění na místo s co největším rozhledem, tentokrát je ale potřeba dívat se na tu stranu oblohy, kde nebude svítit Měsíc. Nevyplatí se ani chodit na hvězdárnu, její dalekohledy totiž zabírají jen malý úsek oblohy a tím se šance zahlédnout některou z Perseid zmenšuje.

Lépe by letos podle Rozehnala mohl být vidět roj Geminid, který ke svému maximu dojde 14. prosince. V posledních letech má dokonce oproti roji Perseid dvojnásobnou frekvenci. Problém ale je, že nejvíc těchto prosincových meteorů zamíří do zemské atmosféry, kde shoří, už během dne. K pozorování tak bude chybět temné nebe.

Meteorologové na dnešní noc předpovídají oblačno až zataženo, což také není pro pozorování noční oblohy dobré. Větší štěstí by mohli mít ti, co jsou dnes na dovolené někde
v zahraničí. Perseidy jsou totiž vidět téměř z jakéhokoli místa.

KATEŘINA CIBOROVÁ