Astronomové chtějí získat svědectví o přeletu jasného meteoru

Praha - Vědci z astronomického ústavu akademie věd žádají lidi, kteří mohli ve středu 29. srpna vidět, vyfotografovat či natočit na obloze vzácný denní bolid, aby jim poskytli svá svědectví a záběry. Tento velmi jasný meteor proletěl nad severní částí Česka kolem 18:09.

31.8.2012 1

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

Náhodní svědci zpozorovali jev, který trval jen pár sekund, severně až severovýchodně od Prahy. V pátek o tom informoval mluvčí astronomického ústavu akademie věd Pavel Suchan. Bolidová síť ústavu snímá oblohu jen v noci, proto astronomové nemají vlastní záznam úkazu.

„Kontaktovali jsme několik správců bezpečnostních kamer kvůli možnému záznamu jevu, bohužel zatím ale bezúspěšně," uvedl Suchan.

Vědci se proto rozhodli o pomoc požádat amatérské fotografy či kameramany i lidi, kteří mají přístup k záznamům bezpečnostních kamer. Prohlédnout by měli záběry, které vznikly ve středu mezi 18:05 a 18:15 SELČ. „Jakýkoli záznam může mít velký vědecký význam a mohl by pomoci určit, zda došlo k pádu meteoritů či zda tento malý úlomek meziplanetární hmoty - takzvaný meteoroid - zcela shořel v atmosféře," dodal Suchan. Podle něj astronomy zajímají i svědectví o pozorování tohoto vzácného přírodního úkazu.

Bolidy jsou velké částice, které na obloze zazáří jasněji než nejjasnější hvězdy a někdy také více než Měsíc. Pokud nestihnou shořet a dopadnou na zemský povrch, říká se jim pak meteority. Ještě před vstupem do atmosféry se částice nazývají meteoroidy.

Lidé, kteří úkaz zpozorovali či zaznamenali, se mohou na vědce obrátit přes internet. Na stránce www.asu.cas.cz/hlaseni-bolidu najdou formulář. Využít mohou ale i elektronické adresy spurny@asu.cas.cz či shrbeny@asu.cas.cz.

Studiem jasných meteorů se v astronomickém ústavu zabývá oddělení meziplanetární hmoty. Hlášení od náhodných svědků vzácných jevů jsou pro ně důležitým zdrojem informací. Ve formuláři stačí vyplnit jen některé údaje. Podstatný je hlavně čas přeletu, a to pokud možno s přesností na sekundy.

Autor: Redakce

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Kateřina Perknerová: Sociální demokraty táhnou dolů vlastní kostlivci

Anne Hidalgová.

Pařížská starostka: černý feministický festival nesmí zakazovat vstup bílým

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Král drsných bonmotů na jižní Moravě. Zeman zamíří do armaturky i za zbraněmi

Nedemokratická cesta, jak se politika zbavit, je kalašnikov. Od tohoto výroku prezidenta Miloše Zemana při poslední oficiální cestě na jižní Moravu uplynulo 490 dnů. A právě v tento den Zeman v Brně zahájí čtvrtou návštěvu. Do regionu ale prezident přijel už v neděli. „Večer se v Brně setkal s ministryní školství Kateřinou Valachovou," potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček.

Útok v Manchesteru: pátrání nekončí, policie zatkla dalšího podezřelého

/VIDEO/ Britská policie uvedla, že v pondělí zatkla dalšího podezřelého v souvislosti s bombovými útoky v Manchesteru. Počet osob zadržených v rámci pátrání se tak zvýšil na čtrnáct.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.