Deník

Astronomové našli na Žďársku další úlomek meteoritu

Jihlava - Astronomové našli na Žďársku další úlomek meteoritu z bolidu, který nad Českem zazářil v úterý 9. prosince 2014 v podvečer mezi Opavou a Žďárem nad Sázavou. Kámen váží 41 gramů a byl nalezen pouhých 20 metrů od vypočítané ideální linky pro dopad těles o této hmotnosti. Potvrdil to dnes tajemník České astronomické společnosti Pavel Suchan.

13.1.2015 3

Ilustrační fotoFoto: čtk

Druhý meteorit našel v pondělí 12. ledna kolem poledne Tomáš Henych z Astronomického ústavu Akademie věd u obce Vatín na Žďársku. "Dráha pohybu meteoritu byla velmi složitá, těleso letělo posledních 25 kilometrů volným pádem, působil na ně vítr různé síly a směrů. Přesto se meteorit podařilo najít asi 20 metrů od vypočítaného místa, to je světový unikát," řekl Suchan.

První, přibližně centimetrový meteorit byl nalezen loni 20. prosince na poli u Nové Vsi u Nového Města na Moravě členem Klubu astronomů Pelhřimovska, který se účastnil hledací expedice Jihlavské astronomické společnosti a Společnosti pro meziplanetární hmotu.

Jev na obloze pozorovaly 9. prosince stovky lidí. Byl také velmi dobře zachycen kamerami na stanicích české části Evropské bolidové sítě, která pokrývá území střední Evropy a jejíž centrum je v Ondřejově. Všechny parametry průletu bolidu byly určeny s vysokou přesností.

Při vstupu do zemské atmosféry meteorit vážil asi 200 kilogramů a měl průměr půl metru. Jasně svítit začal ve výšce zhruba 100 kilometrů nad Opavou. Letěl směrem na jihozápad a postupně se rozpadal a brzdil. Světelnou dráhu dlouhou 170 kilometrů uletěl za bezmála devět sekund. Největší jasnosti přesahující jasnost Měsíce v úplňku dosáhl ve výšce 37 kilometrů nad zemí severovýchodně od Vírské přehrady a pohasl ve výšce necelých 25 kilometrů nad zemí jihovýchodně od Žďáru nad Sázavou.

Hledání dalších úlomků pokračuje

Podle Pavla Spurného, vedoucího oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu je denně v terénu pět až sedm lidí z Astronomického ústavu, ve čtvrtek se přidá další expedice organizovaná časopisem Vesmír. O víkendu by měli přijít opět hledat i členové Jihlavské astronomické společnosti. "Pomoc amatérských astronomů vítáme. Všechno koordinujeme, poskytujeme jim informace, kde mají hledat," řekl Spurný. Hledání podle něj bude pokračovat do té doby, než opět napadne sníh.

Podle Marka Janáče z redakce časopisu Vesmír se přihlásilo až 85 dobrovolníků. "Většina z nich sice ve všední den nemůže, ale počítáme s nimi. Expedice budou v závislosti na počasí pokračovat i v dalších termínech," řekl Janáč.

Z dosud zaznamenaných 23 meteoritů se známou dráhou letu, takzvaným rodokmenem, jsou čtyři z území ČR. U bolidu Příbram v roce 1959 astronomové vůbec poprvé na světě vypočetli místo dopadu. Další podobné meteority byly nalezeny u Benešova a Morávky.

13.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 3

Vánoční dárky z e-shopu. Dejte si pozor na termíny dodání i obchodní podmínky

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý.

Španělsko zatýká strůjce katalánského referenda. Do vazby jdou dva separatisté

Španělské úřady dnes zatkly dva z hlavních strůjců katalánského referenda. Jordi Sánchez, který stál v čele separatistické strany Katalánské národní shromáždění (ANC), a Jordi Cuixart vůdce organizace Omnium Cultural, byli dnes zatčeni. Důvodem jejich vazby má být pobuřování. Informoval o tom server BBC.

Chanov opět trápí štěnice. Radnice celé sídliště proti hmyzu vystříká

Město Most chce vyhubit štěnice a šváby v devíti panelových domech. Hmyz opakovaně zamořuje i další lokality v okresu.