VYBERTE SI REGION

Astronomové pojmenovali objevenou planetku po Medě Mládkové

Praha - Astronomové pojmenovali planetku po mecenášce umění Medě Mládkové. Dnes dopoledne jí slavnostně předali osvědčení od Mezinárodní astronomické unie. Těleso objevila v Ondřejově v roce 1997 vědkyně Lenka Kotková, objev ale musela ověřit další měření.

18.12.2015 2

Meda Mládková s jedním z Kupkových obrazů.Foto: ČTK

„Planetky jsme objevovali především pro radost," řekla k objevu Kotková, jejíž jméno už také jedna z planetek nese. Ondřejovská hvězdárna jich v pásu mezi Jupiterem a Marsem objevila několik stovek. Tam obíhá ve vzdálenosti 500 milionů kilometrů od Země i ta pojmenovaná po Mládkové, má číslo 29419, průměr asi šest kilometrů a pouhýma očima je neviditelná. „Svítí stotisíckrát méně než nejslabší hvězda viditelná očima," dodala její objevitelka.

První z planetek v tomto prostoru vědci objevili už na začátku 19. století. Pojmenovali ji podle tradice po antické bohyni Ceres. Postupně se dařilo zaměřovat i další. „Zásoba bohyň brzo došla, byli připuštěni i bohové, ale došli i ti," řekl předseda České astronomické společnosti Jiří Grygar.

Nyní mohou být planetky pojmenovávány libovolně, záleží na objeviteli. Na rozdíl například od geografických označení mohou vesmírné objekty nést i jména žijících osobností. První planetkou, kterou mohl pojmenovat Čechoslovák, byla ve 20. letech Tynka, která nese jméno matky objevitele Emila Buchara. Celou řadu jich pak v 70. letech pojmenoval Luboš Kohoutek, který působil na observatoři v Hamburku. Nesou jména Palach, Hus, Čapek nebo Smetana.

Nejvýše 16 písmen

Pojmenování planetky musí mít podle mezinárodních pravidel nejvýše 16 písmen, povolená je i česká diakritika. Planetek se jmény souvisejícími s Českem či Slovenskem je více než 700. Kromě reálných osobností a míst nesou také například jméno Jára Cimrman nebo Ferdiand Vaněk, což byl pseudonym Václava Havla.

Nově k nim přibyla Meda Mládková. „Kupka a Toyen už své planety mají, takže se ocitáte v dobré společnosti," řekl Mládkové Grygar. Certifikát převzala od objevitelky Kotkové, jejím jménem za udělení poděkoval europoslanec Jiří Pospíšil. „Meda Mládková má vlastnosti nejen mecenášky umění, ale mohla být i skvělou vědkyní, protože je vizionářka. Ale má také sílu, odvahu a vytrvalost své vize prosadit," uvedl Pospíšil.

Předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš připomněl, že před 125 lety byla akademie založená jako České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. „Jsem velmi rád, že dnes k sobě astronomie a umění zase našli cestu," uvedl Drahoš.

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
Dům U zlatého orla na náměstí Svobody. Majitelé chráněných památek v Brně volí jejich odstranění ze seznamu památek. Usnadňuje jim to úpravy domů. Památkářům se takový postup ale nelíbí.

Brno přišlo o 23 památek. Kvůli administrativní chybě

Hodný doktor, ale kritický komunální politik Jiří Biolek zpochybnil pověst Aleny Dernerové jako senátorky a kandidátky. „Velmi mě zklamal,“ řekla Dernerová.

"Ona selhala!" - "On manipuluje!" Biolek zaútočil na Dernerovou jako Trump

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Královéhradecko /FOTOGALERIE/- Kurníky u sousedů osiřely. Náchodští jsou ve střehu.