Deník

Astronomové pojmenovali objevenou planetku po Medě Mládkové

Praha - Astronomové pojmenovali planetku po mecenášce umění Medě Mládkové. Dnes dopoledne jí slavnostně předali osvědčení od Mezinárodní astronomické unie. Těleso objevila v Ondřejově v roce 1997 vědkyně Lenka Kotková, objev ale musela ověřit další měření.

18.12.2015 2

Meda Mládková s jedním z Kupkových obrazů.Foto: ČTK

„Planetky jsme objevovali především pro radost," řekla k objevu Kotková, jejíž jméno už také jedna z planetek nese. Ondřejovská hvězdárna jich v pásu mezi Jupiterem a Marsem objevila několik stovek. Tam obíhá ve vzdálenosti 500 milionů kilometrů od Země i ta pojmenovaná po Mládkové, má číslo 29419, průměr asi šest kilometrů a pouhýma očima je neviditelná. „Svítí stotisíckrát méně než nejslabší hvězda viditelná očima," dodala její objevitelka.

První z planetek v tomto prostoru vědci objevili už na začátku 19. století. Pojmenovali ji podle tradice po antické bohyni Ceres. Postupně se dařilo zaměřovat i další. „Zásoba bohyň brzo došla, byli připuštěni i bohové, ale došli i ti," řekl předseda České astronomické společnosti Jiří Grygar.

Nyní mohou být planetky pojmenovávány libovolně, záleží na objeviteli. Na rozdíl například od geografických označení mohou vesmírné objekty nést i jména žijících osobností. První planetkou, kterou mohl pojmenovat Čechoslovák, byla ve 20. letech Tynka, která nese jméno matky objevitele Emila Buchara. Celou řadu jich pak v 70. letech pojmenoval Luboš Kohoutek, který působil na observatoři v Hamburku. Nesou jména Palach, Hus, Čapek nebo Smetana.

Nejvýše 16 písmen

Pojmenování planetky musí mít podle mezinárodních pravidel nejvýše 16 písmen, povolená je i česká diakritika. Planetek se jmény souvisejícími s Českem či Slovenskem je více než 700. Kromě reálných osobností a míst nesou také například jméno Jára Cimrman nebo Ferdiand Vaněk, což byl pseudonym Václava Havla.

Nově k nim přibyla Meda Mládková. „Kupka a Toyen už své planety mají, takže se ocitáte v dobré společnosti," řekl Mládkové Grygar. Certifikát převzala od objevitelky Kotkové, jejím jménem za udělení poděkoval europoslanec Jiří Pospíšil. „Meda Mládková má vlastnosti nejen mecenášky umění, ale mohla být i skvělou vědkyní, protože je vizionářka. Ale má také sílu, odvahu a vytrvalost své vize prosadit," uvedl Pospíšil.

Předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš připomněl, že před 125 lety byla akademie založená jako České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. „Jsem velmi rád, že dnes k sobě astronomie a umění zase našli cestu," uvedl Drahoš.

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
Stephen Bannon.

Odcházející stratég Washingtonu: Trumpovo prezidenství je u konce

Melbourne, ilustrační foto

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala Hradeckem, u Vlachova Březí zavřela silnici

Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani Jindřichohradecko. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je stále bez elektřiny. Mimo provoz také stále zůstávají některé železniční tratě.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

Sen chalupářů. Nadšenec si z VW postavil pojízdnou chatku, jezdí až 160 km/h

Proč jezdit na chatu, když můžete jezdit přímo s chatou? Tohle sice nebyla záminka pro stavbu tohoto kuriózního vozidla, ale na pojízdné chatce si najde výhody snad každý. Je dílem britského mechanika a trochu překvapivě opravdu může i na silnici.

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

Páteční přátelské utkání prachovických fotbalistů s třemošnickým týmem recesistů vzbudilo rozruch. Proč? V prachovickém dresu nastoupil na stadion asi nejznámější rodák této obce – Jiří Kajínek.