Astronomové pojmenovali objevenou planetku po Medě Mládkové

Praha - Astronomové pojmenovali planetku po mecenášce umění Medě Mládkové. Dnes dopoledne jí slavnostně předali osvědčení od Mezinárodní astronomické unie. Těleso objevila v Ondřejově v roce 1997 vědkyně Lenka Kotková, objev ale musela ověřit další měření.

18.12.2015 2

Meda Mládková s jedním z Kupkových obrazů.Foto: ČTK

„Planetky jsme objevovali především pro radost," řekla k objevu Kotková, jejíž jméno už také jedna z planetek nese. Ondřejovská hvězdárna jich v pásu mezi Jupiterem a Marsem objevila několik stovek. Tam obíhá ve vzdálenosti 500 milionů kilometrů od Země i ta pojmenovaná po Mládkové, má číslo 29419, průměr asi šest kilometrů a pouhýma očima je neviditelná. „Svítí stotisíckrát méně než nejslabší hvězda viditelná očima," dodala její objevitelka.

První z planetek v tomto prostoru vědci objevili už na začátku 19. století. Pojmenovali ji podle tradice po antické bohyni Ceres. Postupně se dařilo zaměřovat i další. „Zásoba bohyň brzo došla, byli připuštěni i bohové, ale došli i ti," řekl předseda České astronomické společnosti Jiří Grygar.

Nyní mohou být planetky pojmenovávány libovolně, záleží na objeviteli. Na rozdíl například od geografických označení mohou vesmírné objekty nést i jména žijících osobností. První planetkou, kterou mohl pojmenovat Čechoslovák, byla ve 20. letech Tynka, která nese jméno matky objevitele Emila Buchara. Celou řadu jich pak v 70. letech pojmenoval Luboš Kohoutek, který působil na observatoři v Hamburku. Nesou jména Palach, Hus, Čapek nebo Smetana.

Nejvýše 16 písmen

Pojmenování planetky musí mít podle mezinárodních pravidel nejvýše 16 písmen, povolená je i česká diakritika. Planetek se jmény souvisejícími s Českem či Slovenskem je více než 700. Kromě reálných osobností a míst nesou také například jméno Jára Cimrman nebo Ferdiand Vaněk, což byl pseudonym Václava Havla.

Nově k nim přibyla Meda Mládková. „Kupka a Toyen už své planety mají, takže se ocitáte v dobré společnosti," řekl Mládkové Grygar. Certifikát převzala od objevitelky Kotkové, jejím jménem za udělení poděkoval europoslanec Jiří Pospíšil. „Meda Mládková má vlastnosti nejen mecenášky umění, ale mohla být i skvělou vědkyní, protože je vizionářka. Ale má také sílu, odvahu a vytrvalost své vize prosadit," uvedl Pospíšil.

Předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš připomněl, že před 125 lety byla akademie založená jako České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. „Jsem velmi rád, že dnes k sobě astronomie a umění zase našli cestu," uvedl Drahoš.

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
Jiří Kajínek po propuštění z vězení

O Kajínkovi píšou až v Texasu. Prezident omilostnil vraha, reagují v cizině

Trojice Karel Dubský (světlá košile), Josef Dubský starší a Josef Dubský mladší u brněnského krajského soudu.

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

AKTUALIZUJEME

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jedna oběť

Silnice I/35 si dnes vyžádala další život a byla opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu zahraniční kamion sešrotoval osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdkyně v osobním autě byla na místě mrtvá. Čtyřiapadesátiletý řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit.

Auroru, symbol bolševické revoluce, seřídil mág z Moravského Krasu

Aurora, to je latinsky záře. Křižník Aurora, který se v bolševické symbolice zařadil po bok Lenina či symbolu srpu a kladiva, spustili na vodu přesně před 117 lety. Tříkomínové plavidlo historicky zazářilo v 9.45 hodin večer 7. listopadu 1917, kdy svými výstřely zahájilo bolševický puč známý jako Velká říjnová revoluce. Nebýt ale renomované firmy Erich Roučka z Blanska, možná by dějiny vypadaly jinak.

"Šmejdi" opět útočí. Na internetu nabízejí neověřené přípravky

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) varuje před nákupy přípravků, které jsou na internetu uváděny jako léčivé, ale nemají ověřenou účinnost, složení a není znám jejich výrobce. Na webu SÚKL zveřejní stránky, které takové přípravky nabízejí. Jde například o preparáty slibující rychle vyléčit cukrovku či detoxikovat organismus, řekl dnes novinářům ředitel SÚKL Zdeněk Blahuta.

Sněmovna by mohla navrhnout na vyznamenání Vlka a Sáblíkovou

Sněmovna by mohla navrhnout prezidentu Miloši Zemanovi na státní vyznamenání kardinála Miloslava Vlka in memoriam, rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou a folklorní zpěvačku Jarmilu Šulákovou in memoriam. Na předběžném seznamu, jenž čítá celkem 39 jmen a který dnes projednal organizační výbor, figurují také historik Petr Čornej, psychiatr Cyril Höschl nebo bývalý hokejový brankář Jiří Holeček. Sněmovna by měla o kandidátech hlasovat v červnu.