Kdo nemá talent na učení, neměl by ve škole zůstávat. Jak to ale zařídit? Neschopného kantora, pokud nekrade a neobtěžuje děti, se dnes ředitel v podstatě nemůže zbavit. Žádná závazná kritéria pro přezkoumání jeho dovedností neexistují. Plat rostl pravidelně všem, kdo měl dost odučených let. To se rozhodl bývalý ministr školství Ondřej Liška změnit.

Tým profesora Karla Rýdla z Univerzity Pardubice začal pracovat na tzv. standardu učitelské profese. „Naším cílem je získat nástroj účinné kontroly práce pedagogů, ale také jim dát pocit většího bezpečí. A závěrečným akordem za debatou by mělo být přijetí příslušné legislativy včetně kariérního řádu,“ nastínil své cíle Rýdl. Práce se skutečně rozběhly, do debaty se zapojily stovky kantorů. Teď měla začít nejdůležitější fáze, tedy konečné definování standardu, jinými slovy měřítek výkonu profese. Nezačne „Rozpočet na standard počítal do budoucna v souvislosti s vytvořením systému atestací s částkou až 200 milionů. To pokládala paní ministryně za poněkud vysoké číslo, zejména s ohledem na povinnost krátit kvůli krizi výdaje,“ zdůvodnila krok Miroslavy Kopicové její mluvčí Kateřina Böhmová.

Nejde jen o odbornost

Pokud se na projektu dál bude pracovat, dá ministerstvo přednost svým zaměstnancům před externími odborníky. „Moc nás to mrzí, ale my budeme v rozdělaném úkolu pokračovat. Zadarmo,“ řekl Deníku odhodlaně ředitel Asociace profese učitelství a dlouholetý ředitel brandýsské základní školy František Tomášek.

Standardy přitom měly zahrnout všechny momenty, které dobrý učitel musí zvládat a nesouvisejí přímo s jeho odborností. Jde například o kvalitní mluvený projev, vstřícnost k dětem, pěstování soudržnosti třídy, tedy ohleduplnost dětí i jejich tolerance k různosti, vymezování a dodržení pravidel třídního soužití. Samozřejmostí by mělo být, že učitel ve svém výkladu dostojí ekologickým výzvám 21. století nebo požadavkům na rovný přístup k příležitostem bez ohledu na pohlaví či rasu.

Standard měl být základem atestací učitelů. „Předpokládáme, že po šesti letech od absolvování školy by učitelé prošli první povinnou atestací. Pokud neuspějí, museli by odejít,“ popsal v dubnu cílový stav náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Teď se tedy tříletá doba na zavedení standardu odkládá. A české děti mohou závidět těm slovenským, kde kariérní řád už funguje. Kantoři tam postupují po žebříčku absolvent, samostatný učitel, pedagog s první a druhou atestací.