VYBERTE SI REGION

Auta za socialismu: v anekdotách vedl trabant

Praha - Předrevoluční silnice nekřižovaly jen škodovky a žigulíky. Kdo měl peníze a známé, ten se mohl už tenkrát vozit jako na Západě.

21.11.2009 25
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Dlouhou cestu urazil automobilový průmysl v Československu a v Česku za posledních 20 let. Zatímco dnes jezdí po tuzemských silnicích nepřeberné množství modelů aut ze všech koutů světa, před listopadem roku 1989 se mohl dychtivý řidič pídit jen po značkách východní provenience, a to ještě s velkými obtížemi. Luxus a západní dovoz byl jen pro vyvolené.

V 80. letech měly na českých silnicích nejpočetnější zastoupení škodovky. Poměrně hojně ještě jezdily třeba Škody 100, jejichž původ byl hluboko v šedesátých letech. Za nejběžnější vozy té doby by se ovšem daly označit třeba dodnes dobře známé „stopětky“ či „stodvacítky“.

I když tyto modely rozhodně nepatřily ke světové špičce, nejvíce vtipů se z té doby dochovalo na automobily z východního Německa Wartburg a Trabant, a to hlavně kvůli jejich dvoutaktním motorům, vyluzujícím poměrně nezvyklé zvuky, či materiálům užitým na stavbu karoserie.

Jeden příklad za všechny: „Víte, jak vyrobit během chvilky deset tisíc trsátek na kytaru? Rozjet se s trabantem proti zdi.“ Ano, inženýři z NDR skutečně za totality příliš chvály nesklízeli, ovšem dnes se z vozů značky Trabant stávají sběratelské unikáty. Dokonce se uvažuje o jejich návratu. Na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem byla představena studie nového modelu.

„Kdysi za totality jsem měl trabanta. Pamatuji si, že to bylo tenkrát nejlevnější auto, a přesto se na něj dělaly pořadníky,“ nemůže na svůj bakelitový vůz dodnes zapomenout Jindřich Novotný z Prahy. „Všechno na něm bylo strašně jednoduché. Když se něco porouchalo, mohli jste prakticky sami na cestě vyndat motor a opravit ho,“ vzpomíná s nostalgií.

Mercedesem tehdejší doby byla ruská Lada 1600, která na socialistických silnicích vynikala svým výkonem. Ještě o kategorii výš pak byla volha, kterou využívali třeba vysocí úředníci, ředitelé podniků a také taxislužby. Když jsme u takzvaných „papaláškých“ aut, rozhodně nelze opomenout značku Tatra.

Tehdejším šlágrem mezi straníky byly vozy T 603 a v osmdesátých letech hlavně T 613, osazené osmiválcovými motory, což bylo pro východní blok něco ojedinělého.

Ovšem punc nenáviděného „papalášského“ vozu byl vlastně pro osobní tatrovky i svým způsobem osudným. Porevoluční politici rychle sáhli po německých vozech s lepšími jízdními vlastnostmi, komfortem a především vyšší cenou. Tatra se přesto pokoušela o inovaci a nabídla modernizovanou Tatru T 700, ovšem ani ta neslavila přílišné úspěchy.

To ale nebylo zdaleka všechno, co tehdejší socialistický automobilový park nabízel. Ten, kdo měl známé a peníze, mohl si dopřát i něco z komfortu a exkluzivnosti západních značek. V tomto hrál neodmyslitelnou roli Tuzex, který mohl takovou koupi zprostředkovat. Ovšem za násobně vyšší cenu.
V předrevolučních časech se tak prostřednictvím Tuzexu dostávaly na československé silnice například modely Fiat Uno, Ford Escort, Ford Sierra či Renaulty 9, 11 a 21.

Naprosto revolučním modelem ovšem byla v osmdesátých letech již dnes legendární Škoda Favorit, kterou vychvaloval i tehdejší britský automobilový pořad Top Gear. Mladoboleslavská Škodovka na jeho vývoji spolupracovala například se značkou Porsche a karosérii navrhoval slavný italský designér Nuccio Bertone. Favorit se začal prodávat pro veřejnost v roce 1988 a stál více než osmdesát tisíc korun. I když to bylo na tehdejší dobu opravdu hodně peněz, mladoboleslavská Škodovka nestíhala vyrábět, jaký byl zájem.

Navíc favorit si může připsat ještě jeden primát, v 90. letech se cena favoritu postupně zvedala. U formana, combi verzi favoritu, dokonce dosáhla až na 280 tisíc korun. Mohlo se tedy stát, a také se to stávalo, že majitel favorit prodal dráž, než za kolik jej koupil v 80. letech.

Co se týče jednostopých vozidel, nelze opomenout dosud legendární značku JAWA. Ovšem opravdovým šlágrem byly motocykly MZ a maloobjemové Simsony, které naprosto zastínily domácí dosluhující padesátky Jawa Mustang a Pionýr.

Doba socialismu ale nebyla jen dobou uniformity a šedi. Prosadit do výroby se podařilo i spousty pěkného. Zkusme si třeba vzpomenout na designově „vychytanou“ Škodu 1000 MB, české coupé Škoda 110 R či dosud vysoce ceněnou felicii, která je snad tím nejkrásnějším, co z českých automobilových továren kdy vyjelo.

Zastavu si lidé z nostalgie dodnes nechávají

Kragujevac- Víte, proč má jugoslávské auto Zastava odmrazovač na zadním skle? Aby vám nezmrzly ruce, až ho budete tlačit. I takové vtipy kolovaly o legendě mezi balkánskými auty.

Dodnes na něj mnozí šoféři nedají dopustit. Vždyť třeba v srbské metropoli Bělehradu vám ho nabízí autopůjčovny i taxikáři. „Chtěl bych něco novějšího, ale na druhou stranu tohle auto vydrží všechno a nemusíte se bát, když ho někde otlučete,“ vypráví mi taxikář Marko.

Pýcha bývalé komunistické Jugoslávie – Zastava 101 „stojadin“, se vyráběla celých 37 let, s 1 273 532 kusy na kontě! Naposledy z výrobního pásu automobilky v Kragujevaci sjela před rokem. Stejně tak model Yugo. V 80. letech měl tento model zajímavou anabázi v USA. Yugo Koral byl v roce 1985 s cenou 3990 dolarů suverénně nejlevnější automobil na americkém trhu. Američané tvrdili, že to bylo nejhorší auto, které se k nim dováželo.
„Dodnes se vztekám, když se před vámi plazí na silnici tenhle zapáchající louda. To nepředjedete. Ale sám jedno Yugo vedle nového Volkswagena mám. Prostě auto mého života,“ usmívá se řidič Dragan Markovič.

„Na svou dobu byl tento licenční Fiat 128 (Zastava 101) vskutku pokrokovým automobilem – pětidveřová karoserie, přední náhon, živý a úsporný motor. Na druhou stranu nelze zamlčet ani vady. Soudruzi auto vyráběli snad z už rezavých plechů,“ píše na svých stránkách fanklub Zastavy v Česku.
Zastaralou továrnu Zastava přebral italský Fiat, který tam vyrábí model Punto. Dohoda mezi koncernem a srbskou vládou se vleče, navíc zasáhla krize. Zastava teď neslaví takové úspěchy, jako Škoda nebo Dacia. (top)

auta
21.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 25
SDÍLEJ:

Trumpovi právníci brání přepočítávání hlasů ve třech státech USA

Washington - Právníci nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa se snaží zablokovat ruční přepočítání hlasů ve státech Pensylvánie, Wisconsin a Michigan. Oznámil to dnes americký server Politico. K novému sčítání hlasů vyzvala neúspěšná prezidentská kandidátka Zelených Jill Steinová, žádost podpořila několikamilionovou kaucí.

Nádražka kvůli EET končí. Další bojují

Praha /FOTOGALERIE/ - Oblíbený podnik v Bubenči kvůli elektronické evidenci tržeb zavřel. Ostatní tradiční nádražky s administrativní zátěží zápasí.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies