VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vědci: auta způsobují závislost

PRAHA - Tisíce lidí se nechávají každý den dobrovolně uvěznit ve svých automobilech v dopravních zácpách velkých měst. Vozem cestují do práce přesto, že tramvaje či autobusy projedou ulicemi výrazně rychleji. Co nutí lidi chovat se tak neprakticky? Čeští vědci našli odpověď: Syndrom automobilové závislosti.

15.8.2007
SDÍLEJ:

Sociologové se obecně shodují, že ženy se při koupi vozu chovají více racionálně. Muži se nechávají mnohem více unést emocemi.Foto: PROFIMEDIA.cz

„Je to nová závislost moderní civilizace,“ říká Bedřich Moldan, ředitel Centra pro otázky životního prostředí Karlovy univerzity. „Není tak nebezpečná jako drogy, ale podobnost s hracími automaty vidím,“ míní Moldan.

Podobně to vidí i psychologové. „Člověk za volantem má pocit iluzorní nadřazenosti. Auto je jeho osobní prostor, do kterého nikdo nemůže, kde se může zamknout, pustit si svou hudbu. Slouží mu jako hrad. A vytváří fenomén, kterému se říká agresivita za volantem,“ říká Martin Kořán z Asociace dopravních psychologů.

Teorii závislosti podporuje rovněž iracionální chování řidičů. Průzkumy ukazují, že ve městech je nejrychlejším dopravním prostředkem hromadná doprava či obyčejné kolo. Přesto řidiči usedají do aut. „Ať si každý alespoň jednou vyzkouší, jak snadno a lehce se po Praze cestuje veřejnou dopravou,“ nabádá pražská zastupitelka Patra Kolínská (SZ), která používá k cestám výhradně kolo.

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ale argumenty mírní. „Ne vždy je na vině sám řidič. Když pracujete ve firmě, kde dostanete služební auto, tak je používat musíte, i kdybyste nechtěli,“ upozornila.

Jde také o zdraví

Jízda autem po městě je navíc pro řidiče škodlivá. Američtí vědci to nedávno popsali v časopise Atmospheric Environment. Dokázali, že jemným prachovým částicím nebezpečným pro lidské zdraví se nejvíce vystavují pasažéři osobních aut. Nejméně naopak chodci. „Vysoká koncentrace znečištění při cestování automobily je způsobena dlouhým setrváváním v dopravních zácpách. Toho jsou chodci ušetřeni,“ vysvětluje vedoucí výzkumu Surbjit Kaur.

Podle čeho si auta vybírají ženy

- bezpečnost
- vzhled
- praktičnost
- pohodlí
- snadné ovládání vozu
- estetika
- barva
- ekologická šetrnost
- spíše asijské značky

Podle čeho si auta vybírají muži

- značka
- síla vozu
- spotřeba
- aerodynamika
- cena
- jízdní vlastnosti
- komfort
- velikost
- spíše evropské značky

Zdroj: Automotive Satisfaction Study

Agresivní řidič by měl v první řadě navštívit lékaře, tvrdí psycholog

Souvisí agresivita na silnici s psychickou poruchou?

Psychologové ji řadí mezi nepřizpůsobivá jednání. Agresor nepřijímá tradiční hodnoty jako je zdravý život či zodpovědnost vůči druhým lidem.

Kde jsou kořeny tohoto jednání?

V individuálním konkurečním boji a honbou za úspěchem. Za druhé existuje silný vliv informačních technologií, kde se smrt či zranění stávají běžnou normou.

Skrývá se za takovým jednáním nedostatek sebevědomí?

Jednoznačně. Kompenzace pocitu méněcennosti. Snaha o vzrušení, soutěživost a nedostatečná schopnost vnímat nebezpečné signály.

Uvědomují si agresoři svoji odchylnost?

Nikoliv. Oni své chování vnímají jako normální, za vadný považují opak.

Jak posiluje agresi dopravní zácpa?

Při pomalé nebo vynucené jízdě jsou řidiči frustrováni. Agresor se nejdříve uchyluje k verbálním projevům, nadávkám, troubení. To může posléze vyústit v předjíždění v nevyhovujících místech.

Kdo bývá nejčastěji agresivním řidičem?

Především mladí muži, kteří jsou osobnostně nevyzrálí, a frustrovaní.

Existuje nějaký lék na agresivní jízdu?

Ve světě například existují billboardy, upozorňující, že jde o projev malého sebevědomí… Myslím, že nejdůležitější je u takového člověka návštěva
psychologa nebo lékaře.

Kolo je nejrychlejší. Přesto Pražané volí auta

Počet aut se v metropoli zdvojnásobil, ač jde o nejpomalejší dopravní prostředek. Jízdní kola, tramvaje nebo metro jsou v Praze nejrychlejšími
dopravními prostředky. Přesto obyvatelé Prahy a jejího okolí volí spíše cestování automobilem.

Jak vyplývá ze statistik Ústavu dopravního inženýrství, počet registrovaných osobních vozidel stoupl v hlavním městě mezi lety 1990 až 1999 téměř na dvojnásobek. Počet všech projíždějících vozidel se pak zvedl dokonce dvaapůlkrát.

„Auta se do centra města v ranní špičce dostanou mnohem později, protože musí projet přes ucpané křižovatky,“ uvedl Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat, které v předchozích třech letech spolupořádalo závody na čas mezi jednotlivými způsoby cestování. „Loni trasa cyklistů, řidičů automobilu a cestujících metrem vedla ze záchytných parkovišť v Černém Mostě, Zličíně a Opatově na Palachovo náměstí.

Suverénně nejrychlejší byli cyklisté. Nejrychlejší z nich to díky dobré znalosti Prahy a trase vedoucí z kopce zvládl za osmnáct minut,“ dodal Křivohlávek. Druzí nejrychlejší byli ve dvou trasách ti, kdo cestovali metrem. Řidiči aut kromě jedné trasy dorazili na Palachovo náměstí poslední.

Obdobná časovka se uskuteční také letos v rámci Evropského týdne mobility, který se v Praze bude konat od 16. do 22. září. Přesný den a trasy však zatím pořadatelé neurčili.

15.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nejčastějšími riziky pro zaměstnance na evropských pracovištích jsou stres a problémy pohybového aparátu, zejména zad a rukou.
10

Odškodné za bolavá záda? Zničí nás to, tvrdí o návrhu firmy

Maria Šarapovová na exhibici v Las Vegas.
14

Pohledem Vojtěcha Žižky: O Máše a pokrytectví

Kde je farmářský trh s kvalitním jídlem? To si lidé musí povědět mezi sebou

Kus nebo třeba jen kousek vlastního pozemku? V Praze to má málokdo. Ani s dostatkem času nebo i chuti hrabat se v hlíně to občas není růžové. Právě v metropoli se tak staly fenoménem farmářské trhy.

Vakcíny proti tetanu docházejí. Lékaři při přeočkování upřednostňují starší děti

V dětské ambulanci v Kunštátě na Blanensku předminulý týden vypotřebovali poslední Boostrix Polio. Vakcínu, kterou povinně přeočkovávají deseti až jedenáctileté děti proti záškrtu, tetanu, černému kašli a dětské obrně. A několik měsíců ji ani nedoobjednají. Dodavatel oznámil přerušení výroby. „Potřebujeme obnovu dodávek hned, začínáme mít nenaočkované děti," přiblížila tamní lékařka Marie Neníčková.

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Flotila USA v čele s letadlovou lodí Carl Vinson se vytrvale přibližuje Korejskému poloostrovu. V prostoru by měla být do několika desítek hodin. Svaz disponuje takřka kompletním arsenálem zbraní - střelami země-země Tomahawk, stíhačkami Super Hornet, protilodními střelami. Zatím však chybí výzbroj, která by dovedla zasáhnout severokorejské balistické střely.

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies