VYBERTE SI REGION

Autobusy na emulzi: skončí vše blamáží?

PRAHA - Autobusy pražského dopravního podniku stále na slibovanou emulzní naftu nejezdí a je možné, že na ni nikdy jezdit nezačnou.

2.8.2007 3
SDÍLEJ:

ČEKÁ NA ROZHODNUTÍ. Podle řidičů zhoršuje emulzní nafta jízdní vlastnosti autobusů.Foto: Deník/Martin Divíšek

Vše nasvědčuje tomu, že projekt, který měl přinést úspory a ekologičtější dopravu, skončí pro město fiaskem a finanční ztrátou.

Generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DP) Martin Dvořák připouští, že smlouva, kterou podepsal jeho předchůdce Tomáš Jílek s Oldřichem Svobodou a jeho třebíčskou společností SVA na dodávky speciální vodou ředěné nafty, nebude možná vůbec uvedena v život.

„Smlouva je sice postavená tak, že její vypovězení by bylo dost těžké, protože je uzavřena na dobu určitou, ale existuje varianta ji nenaplnit,“ míní Dvořák. Dopravce podle něj začal znovu o zakázce se Svobodou jednat a finálová sezení mají být příští týden. Nad dokumentem, který Jílek podepsal krátce před Dvořákovým nástupem, visí totiž hned několik otazníků.

Není například jasné, kolik z daňového zvýhodnění emulzní nafty, které činí zhruba deset korun na litr, získá DP a kolik Svoboda. Podle dobře informovaného zdroje na celém obchodě vydělá pouze Svoboda, jelikož firma SVA by měla ředit 9 milionů litrů nafty ročně, přičemž daňové zvýhodnění by činilo 90 milionů. Odborníci odhadují, že čistý zisk pro SVA by tak mohl ročně dosáhnout 20 milionů korun.

Dopravní podnik má z litru dostat 4,50 koruny, ale z toho je podle Dvořáka nutné odečíst nárůst spotřeby této nafty a častější výměny filtrů. Úspora tudíž má být pouze 2,40 koruny. Musí se ale pořídit jiné pumpy a jiné nádrže. Jílek se odmítá o rozdělení spotřební daně bavit. „Co je nám do toho, co bude mít Svoboda. Já to nevím,“ reagoval na dotaz Deníku.

Ředitel pochybuje

Kritici upozorňují i na to, že nikdo neví, jak se bude emulzní nafta chovat, až se do ní od září začne povinně přidávat bionafta.Astejně jako novému vedení dopravního podniku se jim nelíbí, že firma byla vybrána bez výběrového řízení. Podle Jílka byla ale soutěž zbytečná, protože nikdo jiný než Svoboda naftu neupravuje.

„Mělo být vypsáno výběrové řízení. Nyní vyhodnocujeme smysl projektu a dopad na životní prostředí a ekonomiku,“ řekl naopak současný ředitel DP Dvořák. Na dotaz, zda by takovou smlouvu sám uzavřel, odvětil: „Jen v případě, že by bylo výběrové řízení.“

O alternativě, že DP smlouvu vypoví a projekt ukončí, Svoboda nechce ani přemýšlet. „To by byl průšvih, museli bychom to řešit soudní cestou. Ale není důvod nic vypovídat,“ domnívá se. Do výrobní jednotky na ředění nafty investoval miliony a nyní už by mohl s ředěním začít. „Dopravní podnik ale dosud na odběr připravil jen tři z pěti garáží autobusů. Vše se zastavilo. Pokud to tak zůstane, tak na tom projedeme kalhoty,“ obává se.

Svoboda se nad zpochybňováním smlouvy pozastavuje i proto, že ji podepsal kromě Jílka také pražský radní pro dopravu a předseda představenstva DP Radovan Šteiner. I když představenstvo o ní nejednalo. „U radního byla smlouva pět týdnů, než ji podepsal. Bez jeho podpisu by se nic nedělo,“ uvedl Svoboda. Šteiner však záležitost bagatelizuje. „Když podepíše ředitel, já jen spolupodepisuji. Ale detailní informace k tomu nemám,“ tvrdil před časem, kdy Pražský deník o pochybnostech jako první informoval. Jak se staví k případnému vypovězení smlouvy, se nepodařilo zjistit, protože radní mobil nezvedá a na vzkazy nereaguje.

S emulzní naftou začal dopravní podnik experimentovat v roce 2003. Dodavatelem nafty byl Oldřich Svoboda. Pilotní projekt byl rozdělen do tří etap. V první mělo na emulzní naftu jezdit pět autobusů, v druhé dvacet a ve třetí až stovka. Na tu ale nedošlo. Odborníci proto považují dosažené výsledky pouze za orientační. Statisticky významné by prý byly právě až u té stovky autobusů. Projekt tak prý hlavně ukázal, pro které autobusy je alternativní palivo vhodné.

Podle smlouvy by jich na něj mělo jezdit 720. Řidiči tvrdí, že při jízdách dokonce jezdí autobusy hůře. „Mají jezdit na to, na co byly jejich motory zkonstruované,“ řekl před časem předseda odborového sdružení DP – autobusy Jiří Čada.

2.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál nymburské nemocnice.
2 4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Ústav pro studium totality se kvůli rekonstrukci budovy stěhuje

Praha - Historici z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se budou v únoru kvůli rekonstrukci stěhovat. Budova v Siwiecově ulici na Žižkově je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, kvůli velkým tepelným ztrátám a zatékání se musí zrekonstruovat fasáda a vyměnit okna, navíc je obložena nebezpečným azbestem. Ústav i část Archivu bezpečnostních složek se proto přesunou na jiná pracoviště v Praze. Stěhování se dotkne až 130 historiků včetně administrativy, řekl mluvčí ÚSTR Pavel Ryjáček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies