Minimálně na jeden až dva měsíce se zastaví ražba tunelu Blanka po sesuvu půdy v úseku Brusnice v noci na úterý. Brzy již také padnou první trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení, Jedno z nich podá stejně jako při druhém propadu pražský primátor Pavel Bém (ODS), který to ve středu potvrdil Deníku.

„Jsem mimořádně rozezlen a velmi upřímně děkuji Bohu, že se nikomu nic nestalo,“ sdělil Bém. Když ale podal trestní oznámení v minulém případě, nikdo nakonec nebyl potrestán a policie žádného viníka neurčila, z čehož byl primátor a také veřejnost hodně zklamaná.

Bém nyní společně s městem pracuje i na dalších krocích. Po dodavateli stavby společnosti Metrostav bude požadovat sankce za nedodržení technologických postupů. „Zadal jsem právníkům zpracování žalobního petitu trestního oznámení i na fyzickou osobu. Žádám technické a expertní zprávy od všech třech nezávislých kontrolních institucí v rolích odborného technického dohledu na stavbě,“ vyjmenoval primátor.

Ten už také zadal zpracování právních nástrojů k možnému vypovězení smlouvy Metrostavu.

Politici jsou pak také přesvědčeni o tom, že pokud by mohlo nastat nějaké další ohrožení, budou požadovat zastavení stavby a finanční kompenzace městu.

Ohledně komplexu Blanka se tak možná schyluje k vůbec největším problémům za celou dobu stavby, ani v minulosti jich přitom nebylo málo. Pokud dojde k soudním sporům a průtahům, nemusí být dodržen termín zprovoznění stavby na konci roku 2012.

Musejí vysvětlovat

Metrostav má každopádně hodně věcí k vysvětlování. Pro mnohé totiž nastalo známé třikrát a dost. „Nemůže to být tak, že bude někdo hledat viníka. Naopak Metrostav bude muset dokazovat svou nevinu. U třech propadů nelze vůbec hovořit o náhodě, to je už je prostě moc. Sankce musejí být samozřejmostí,“ zlobil se první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). Deníku potvrdil, že by mělo být na pátek svoláno mimořádné jednání rady, která se bude věcí zabývat.

Mimo jiné hrozí, že bude stavba Blanky na delší dobu přerušena a pokud by se prokázala závažná pochybení, může být i rozvázána smlouva s Metrostavem.

Nic to však nemění na faktu, že již nyní nabere Blanka další zpoždění. V místě propadu U brusnice se totiž zřejmě nebude razit jeden až dva měsíce.

Tak dlouho totiž může podle Dušana Havla, ředitele sekce báňsko-technické Státní báňské správy ČR, trvat vyšetřování případu. „Je potřeba vytvořit odborné znalecké posudky, které nám odpoví na všechny důležité otázky,“ řekl Deníku Dušan Havel. Jak sám uvedl i v místě úterního sesuvu je nadloží tunelu velmi problematické. „Ale nevzpomínám si, že by se na obdobné stavbě v minulosti stalo tolik incidentů jako u Blanky. V případě zjištění pochybení máme samozřejmě i my právo udělovat sankce,“ dodal Havel.

Dělají plombu

Podle Františka Poláka, mluvčího Metrostavu se v současnosti místo propadu zajišťuje betonovou plombou. „Poté bude třeba počkat na vyšetřování báňského úřadu, což může trvat několik týdnů. Dokud nebudou známy příčiny sesuvu, nedá se očekávat obnovení ražby,“ potvrdil mluvčí s tím, že už bylo na místo navezeno asi 400 metrů krychlových betonu, práce na zajištění budou trvat ještě asi jeden nebo dva dny.

„V místě je stále snížena rychlost projíždějících tramvají. Místo geodeticky i geotechnicky monitorujeme,“ doplnil Polák.

Až po dokončení šetření báňského úřadu, případem se bude zabývat kladenský obvod, může projektant navrhnout nové řešení ražby, které bude muset znovu schválit báňský úřad.

Podle webových stránek tunelu Blanka, jehož celková délka je 5,5 kilometru, zbývá v severním tunelu úseku Brusnice prorazit ještě asi 68 metrů, v jižním tunelu stejného úseku pak asi 178 metrů. Zbývající část bude podle Poláka vedena pod pozemky, které nejsou veřejně přístupné a kde není zástavba, takže by neměli být ohroženi lidé ani budovy.

Úsek v okolí Brusnice je podle Poláka posledním místem, kde se ještě razí. Ostatní části už byly proraženy, je potřeba v nich ještě dodělat obezdívky, instalovat technologie a vzduchotechniku. Například na Letné se nyní podle Poláka buduje prostor pro vzduchotechnické objekty. Část tunelu mezi Prašným mostem a Špejcharem bude hotova na začátku září. Poté zbývá vystavět také Trojský most, který propojí Holešovice s Trojou.

Tunelový komplex Blanka se během ražby propadl už třikrát, naposledy v noci na úterý mezi ulicemi U brusnice, Milady Horákové a Jelení. Za budovou ministerstva kultury tak vznikl kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.

Co ve středu sdělil Deníku pražský primátor Pavel Bém:

1. Tak jako v říjnu 2008 při propadu ve Stromovce i tentokrát podá Praha a já osobně trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení.

2. Budeme žádat po dodavateli stavby sankce pro nedodržení technologických postupů.

3. Zadal jsem právníkům zpracování žalobního petitu trestního oznámení i na fyzickou osobu.

4. Pokračování ražby je plně v rukou Báňského úřadu.

5. Žádám technické a expertní zprávy od všech 3 nezávislých kontrolních institucí v rolích odborného technického dohledu na stavbě.

6. Jsem mimořádně rozezlen a velmi upřímně děkuji Bohu, že se nikomu nic nestalo.

7. Zadal jsem zpracování právních nástrojů k možnému vypovězení smlouvy.

8. Pokračování prací nesmí ohrozit bezpečí obyvatel města. Pokud by tak mohlo nastat, budu v souladu se starostou Prahy 6 požadovat zastavení stavby a finanční kompenzace městu.