Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bendl slíbil miliardy na lokální vlaky

Praha - Regionální vlaková doprava je zachráněna. Ale jen pro letošek. Peníze, které odmítly poskytnout kraje, dá nakonec stát. Plošné rušení regionálních spojů je pro letošek zažehnáno

8.2.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) se rozhodl, že stát drahám ze svého rozpočtu doplatí zhruba 3,2 miliardy korun, které na provozování motoráčků odmítly poskytnout kraje.

„Už dopředu říkám, že je to naposledy, co krajům pomáháme. Příští rok už si to musí uhradit samy,“ uvedl nový šéf dopravy. Podle něj si samosprávy musí stanovit priority ve svých rozpočtech.

„Zda peníze dát na vlaky nebo na něco jiného, třeba poplatky,“ řekl Bendl v narážce na hlavní tahák, který socialistům vyhrál podzimní krajské volby. Kraje letos na ztrátové spoje dají o šest procent více než loni, kdy na účet drah poslaly 4,6 miliardy.

Jenže takový nárůst podle Českých drah (ČD) stěží pokryje inflaci - natož aby zbyly peníze na obnovu třicet let starých lokomotiv a vagonů. Situace je dokonce tak špatná, že dráhy bez tří miliard v podstatě nepokryjí ani provozní režii a každý měsíc podle Bendla vytváří třísetmilionovou ztrátu na regionální dopravě.

Hledá se rezerva

„ČD pak chybějící miliony berou z dvanácti miliard, které dostaly za majetek převedený na Správu železniční dopravní cesty,“ uvedl ministr. Ani pro samotný resort dopravy ovšem nebude jednoduché tři miliardy sehnat. Ministr financí Miroslav Kalousek totiž v rámci proti krizových opatření začal z jednotlivých ministerstev brát peníze z rezervních fondů. Doprava přišla o 2,6 miliardy a peníze na regionální motoráčky teď bude muset žádat zpět od Kalouskova resortu.

Dráhy sice vítají, že tři miliardy dostanou, zároveň ale žádají jasnější pravidla. „Je nezbytné, aby se financování regionální dopravy řešilo koncepčně. Není možné, abychom každoročně vykázali ztrátu a doufali, že ji ministerstvo opět zaplatí,“ stěžuje si Radek Joklík z ČD.

Hlavním problémem jsou i nadále dotace na jeden vlakokilometr. U nás dostanou necelých 62 korun, zatímco na Slovensku či v Maďarsku mají místní dopravci dvojnásobnou částku. „V současné době nám kraje platí zhruba polovinu toho, co bychom potřebovali,“ řekl včera Deníku Joklík.

Nový ministr dopravy problém hodlá řešit, zároveň ale dráhy „varuje“, že kromě peněz jim přivede i konkurenci. Bendl totiž naznačil, že pokud o to soukromníci projeví zájem, vypíše jeho resort soutěž na provozování dálkových rychlíků.

Liberec příkladem

Až dosud ministerstvo rychlíky objednávalo výlučně u Českých drah a platilo jim za ně zhruba 3,3 miliardy korun. Konkurenci chce Bendl i v regionech. První vlaštovkou je Liberecký kraj, kde vypsali jako první v republice tendr na regionální motoráčky. O zakázku se chce mimo jiné ucházet majitel Student Angency Radim Jančura.

Autor: Jan Klička

8.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump s Vladimirem Putinem
8 4

USA zostřily sankce proti Rusku. Trumpovi navzdory

Požár na jihu Francie
3

VIDEO: Jih Francie sužují požáry, z domovů a kempů vyhnaly tisíce lidí

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

AKTUALIZOVÁNO

Na Jižní spojce se převrátil kamion, po nehodě začal hořet

/FOTOGALERIE/ Kolaps dopravy na Jižní spojce ve směru jízdy od Štěrbohol k Barrandovskému mostu způsobila ve středu ráno havárie kamionu, který před půl sedmou prorazil svodidla za čerpací stanicí pohonných hmot poblíž sjezdu na Strašnice.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

Růst cen nemovitostí omezí jen doplňování nabídky na trhu, říká expert

/ROZHOVOR/ Lze zabránit růstu cen bytů, který vyhání lidi za město? „Ano. Například bychom se měli naučit ve městě lépe využívat mrtvá místa, takzvané deprimující zóny,“ doporučuje Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení