VYBERTE SI REGION

Bezpečnost na internetu? Děti radí dětem

Praha /INFOGRAFIKA/ - Nejohroženější skupinou na internetu jsou děti. Jak je na možné nebezpečí upozornit tak, aby to braly vážně? Společnost Google si ověřila, že nejlepší je, když si o tom děti povídají mezi vrstevníky. Vznikl tak projekt Web Rangers, který má dvě fáze – v první odborníci na workshopu vzdělají přihlášené studenty v oblasti bezpečnosti na internetu, ve druhé studenti tvoří projekty, kterými předávají své znalosti a zkušenosti dál. Nejdřív ve vlastní škole, pak na školách v okolí, ale i jinde.

27.1.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jelínek Jan

Kybergrooming nebo sexting. To jsou věci, které vedoucí projektu E-Bezpečí a jeden z autorů výzkumu Kamil Kopecký dennodenně řeší s dětmi na online poradně. Zdůrazňuje, že přestože jsou nejmenší uživatelé internetu z Česka v práci s technologiemi nejlepší v Evropě, zmanipulovat se dají poměrně rychle.

Kamil Kopecký

Chování dětí na internetu sledujete dlouhodobě. Jak se vyvíjí?
V české populaci jsou stabilně rozložené základní nebezpečné jevy. Nejvíc je případů kyberšikany, to je zhruba padesát procent. Můžeme říct, že každé druhé dítě se setkalo s nějakou její formou. To zahrnuje jak mírnější projevy, tak vážné situace. Máme případy, kdy si děti vytváří o sobě falešné webové stránky, uráží se, pomlouvají se. Vážná forma je pak vydírání, kdy útočník vyláká z dítěte nějaké informace a pak mu vyhrožuje nebo se baví na jeho účet. Zveřejňuje jeho intimní materiály, když neprovede to, co útočník chce.

Jaká forma šikany je kybergrooming, o kterém se dnes často mluví?
Jsou dvě skupiny pachatelů, buď osobní schůzku chtějí, nebo ne. Když chtějí, tak se jedná o takzvaný kybergrooming. V obou případech komunikace začíná tak, že se baví dvě děti s tím, že jedním „dítětem" je dospělá osoba. Princip komunikace je, aby opravdové dítě důvěřovalo druhému „dítěti", aby mu poslalo co nejvíc materiálů 
o sobě. Začíná to jednoduše, posílají se fotografie zvířat, postupně se intimita zvětšuje. Nejvíc je u nás kyberšikany v podobě verbálních útoků. Kybergrooming je taky, je ho ale méně.

Dá se odhadnout, do jaké míry dětským uživatelům tato horší varianta hrozí?
Zhruba sedm osm procent populace zažívá vážné formy vydírání. Kolik je případů kybergroomingu, se dá těžko říct. Víme ale, že zhruba 40 procent dětí je ochotno jít na schůzku s neznámou osobou. Policie bohužel neeviduje statistiky, kdy dítě šlo na schůzku a došlo k zneužití. Respektive neeviduje to, co stálo před zneužitím. Další věcí je, že v případě, že bych chtěl oslovit nějaké dítě, mám padesátiprocentní šanci, že na moji komunikaci bude reagovat, když si vyberu deset dětí, tak pět z nich si se mnou začne psát, i když mě neznají.

Dalším tématem jsou intimní fotografie. Jak je to časté?
Tomu se říká sexting a dělají ho jak děti, tak dospělí. Zhruba sedm osm procent populace českých dětí toto provozuje. Jde ale o dobrovolné sdílení vlastních fotografií. Nejčastěji si děti vyměňují své intimní fotografie v rámci vztahu, problém je, že dětské vztahy netrvají navždy. Máme případ z Olomouce, kdy se v osmnácti letech rozešel pár. Za dobu vztahu natočili nějaká intimní videa, pak se ale rozešli ve zlém. Kluk vytvořil stránku, kam dal sestříhaná videa, aby na nich nebyl vidět. O té holce napsal všechno – jméno, adresu, telefon. A dokonce na tom vydělával. Není to ale pouze případ kluků, dělají to i holky.

Jsou u nás případy, kdy podobné situaci končí sebevraždou?
Je to extrém, který ale může nastat. Popsali jsme třeba případ z Velké Británie, kde to začalo komunikací na Facebooku. U nás takových situací moc není.

Noví web rangeři ve svých projektech tvořili hlavně videa. Pomůže to jako prevence?
Jakýkoli nástroj, který upozorní na toto téma a na rizika, má smysl. Bohužel mají lidé obecně schopnost, že podobné věci začnou řešit až v momentě, kdy mají problém. To je, jako když vám vykradou auto. Častokrát teprve poté začnete řešit zabezpečení. Web rangeři jsou dobří ale také v tom, že nám sami hlásí případy kyberšikany ze svého okolí. To je další problém, děti takové věci neřeknou rodiči, učiteli nebo policii, spíš se svěří kamarádovi nebo v online poradně.

To, co se na internetu děje 
u nás, je na stejné úrovni jako 
v zahraničí?
Kauzy, které v současnosti řešíme, jsou zdokumentované ze zahraničí třeba před sedmi lety. Jsme tedy pozadu. Důvodem je, že se u nás internet rozvinul později a že ceny počítačů a jiné techniky šly dolů až nedávno. Na druhou stranu jsou české děti 
v oblasti práce s touto technologií na špici v Evropě.

Děti na internetu

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

27.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Klaus odsoudil vynucený odchod Forejta a jeho diskreditaci

Praha - Bývalý prezident Václav Klaus rezolutně odsoudil podle něj vynucený odchod Jindřicha Forejta z funkce šéfa protokolu Pražského hradu. Zacházení s ním ho lidsky velmi zasáhlo, uvedl v prohlášení, které redakci poskytl Petr Macinka z Institutu Václava Klause. Forejt na svou funkci rezignoval v úterý, zdůvodnil to osobními a zdravotními důvody.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies