Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Billboardy zmizí z dálnic, míří k okreskám

Praha – Asi deset mrtvých ročně mají podle některých odborníků na svědomí reklamní poutače podél českých silnic. Poslanci proto před měsícem schválili novelu zákona, podle které měla naprostá většina billboardů z dálnic a silnic zmizet. 

8.3.2012 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Nakonec však může být všechno jinak a poutače nebudou lemovat pouze dálnice, ale u silnic zůstanou. Novelou se totiž bude zabývat Senát a proti odstranění billboardů se postavila část senátorů.

Senátorka Veronika Vrecionová (ODS) přišla s návrhem, aby se reklamní poutače odstranily pouze z dálnic a rychlostních silnic, ale zůstaly u silnic II. a III. třídy. Vysvětlila, že odstraněním billboardů by ve státním rozpočtu chyběly dvě miliardy korun a výpadek by se dotkl i rozpočtů obcí a krajů.

Riziko arbitráží

Sociálnědemokratický senátor Karel Korytář šel ještě dál a navrhl, aby se nová pravidla, podle nichž má do pěti let zmizet 90 procent z 2200 billboardů, vůbec nezaváděla. Argumentoval tím, že odstraněním billboardů se Česko vystavuje riziku arbitráží. Tento návrh se však v úterý v senátním podvýboru pro dopravu neprosadil. Podvýbor však o jeden hlas podpořil návrh Vrecionové.

Postoj těchto senátorů zaskočil odpůrce billboardů u silnic. „Nepočítali jsme s tím, že Senát by byl tak zpozdilý a místo návratu do Evropy nás posune ještě dál na Východ,“ míní například Vojtěch Razima, šéf sdružení Acta non verba, která proti reklamním poutačům bojuje již tři roky.

Česká specialita

Na základě některých studií začali reklamní poutače odstraňovat v řadě zemí západní Evropy. Šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček upřesnil, že zakázány jsou například v Rakousku, Švýcarsku, Německu nebo ve Francii. „Je to česká specialita. Nikde za hranice kolem silnic billboardy nejsou,“ doplnil psycholog.

Návrh senátorky Vrecionové v podvýboru pro dopravu však nesdíleli všichni jeho členové. Za razantní omezení billboardů se přimlouval ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Podle něho totiž řada poutačů nesplňuje zákonné podmínky pro jejich umístění a je obtížné je zrušit. „Reklama je pro silniční provoz nebezpečná, je třeba ji zásadně zredukovat,“ dodal šéf dopravních policistů.

Autor: Vilém Janouš, ČTK

8.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
10 16

Vysvětlete svá slova z Respektu, apeluje Chovanec na Pelikána

Soukromá ponorka Nautilus vynálezce Petera Madsena
3

Je mrtvá, pohřbil jsem ji do moře, řekl o nezvěstné novinářce vynálezce ponorky

Sklizeň jde do finále. Jihočeši slaví dožínky

Žně vrcholí, na většině Jihočeského kraje je už úroda pod střechou. Výnosy sice netrhají rekordy, ale zemědělci jsou spokojení.

AKTUALIZOVÁNO

V pardubické Explosii vybuchl střelný prach, tři dělníci jsou zranění

Tři zaměstnanci utrpěli v pondělí před polednem zranění při výbuchu střelného prachu v pardubické Explosii.

AKTUALIZUJEME

V Marseille vjel vůz do lidí, zabil jednu ženu. O terorismus nejspíš nešlo

/VIDEO/ Ve francouzském přístavním městě Marseille došlo na dvou autobusových zastávkách k incidentu, při němž vjel do lidí vůz. Zatím je potvrzen jeden mrtvý. Řidič byl zatčen. Uvedla to BBC.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. Finanční poradce Partners David Kučera vysvětluje, jak poznat, že nabídka je podezřelá, od koho si rozhodně nenechat radit nebo co je dnes slušný a dosažitelný výnos.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení