VYBERTE SI REGION

Bodový systém: politici selhali, lidé umírají

PRAHA - O posledním víkendu zahynulo na silnicích 14 lidí. Před rokem, kdy se začaly hříšníkům rozdávat body, byly oběti jen dvě.

29.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: HZS

Čtrnáct mrtvých. To je výsledek posledního víkendu na českých silnicích. Před rokem, kdy začaly platit nové dopravní předpisy a s nimi i bodový systém, zahynuli za první prázdninový víkend pouze dva lidé. Podle odborníků nic neukazuje lépe, jak účinně by mohl bodový systém omezovat úmrtnost na silnicích, nebýt selhání politiků.

„Pro bývalého ministra dopravy Šimonovského bylo snižování počtu mrtvých na silnicích prioritou,“ říká odborník na dopravu Robert Šťastný. Poté, co se loni v září ujali vlády politici z ODS, začal být bodový systém nechtěným dítětem. Boj proti smrtelným nehodám si nedal za hlavní cíl ani ministr dopravy Aleš Řebíček, ani ministr vnitra Ivan Langer.

„Je symbolické, že jakmile se změnilo vedení ministerstev, statistiky se začaly zhoršovat,“ dodal Šťastný. Svůj nezájem o tuto oblastvečtvrtekpodtrhl ministr Řebíček, když se nezúčastnil tiskové konference k ročnímu výročí bodového systému. Oficiální důvod? Lehká viróza.

Jeho náměstek Ivo Vykydal tak musel vysvětlovat, proč je za prvních pět měsíců letošního roku na silnicích o 18 procent více mrtvých než za stejné období loňského roku. „Zákon neselhal, problém je s jeho uplatňováním,“ brání předpis náměstek Ivo Vykydal.

Loni v červenci, kdy byl bodový systém zaveden a měl podporu politiků, klesl počet mrtvých na silnicích o 45 procent. Ke zlepšení situace by podle něj vedlo rozšíření kontrol. „V ulicích je málo policistů. Jenže na přání ministra vnitra se o tom takhle oficiálně nesmí mluvit,“ řekl pracovník ministerstva dopravy, který si nepřál být jmenován.

Dopravní policisté jsou z nárůstu mrtvých nešťastní. Cestu vidí v dalším zpřísnění předpisů. „V zahraničí, kde se bodový systém zavedl, se po určité době začala nehodovost opět zvyšovat. Politici tam pak po dávkách dopravní předpisy zpřísňují,“ uvedl pracovník policejního prezídia.

Ze statistik

– body dostalo 449 347 řidičů, tj. 6,73% z registrovaných

– 173 910 řidičů získalo 2 body (největší skupina – 40%)

– nejvíce bodovaných řidičů je v Aši (27, 76 %), nejméně ve Voticích (2,99 %)

– 1277 řidičů získalo 12 bodů, z toho 45 žen (3,5 %)

– 15 554 bodovaných řidičů je ve věku 32 let (nejvíc), následují řidiči ve věku 31, 33 a 30 let

– největší skupinu řidičů s 12 body tvoří věková skupina 20 let (celkem 81 řidičů), následují řidiči ve věku 22, 23 a 19 let

– 14 693 bodovaných řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 1991 (největší skupina)

– 56 dvanáctibodových řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 2006 (největší skupina)

Nejčastější přestupky

PRAHA -Za 11 měsíců platnosti bodového systému nasbírali řidiči nejvíc bodů za:

1. překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 kilometrů v hodině (průměrně 465 bodů za den)

2. porušování zákazových nebo příkazových značek (319 bodů za den)

3. neosvětlení vozidla (192 bodů za den)

4. překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o více než 20 km/h (138 bodů za den)

5. nepoužití bezpečnostních pásů (125 bodů za den).

Osvěta a policisté na silnicích, to je cesta…

Lidé nejezdí podle zákona, ale podle povědomí o něm, říká Jan Kněžínek, právní expert ministerstva dopravy.

V čem je největší problém silničního zákona? Proč přes počáteční pokles lidé na silnici opět umírají jako před jeho zavedením?

Jednoduše řečeno – v kontrole jeho dodržování, v jeho realizaci. Bez ní je to jen cár papíru. Zákon jako takový je v podstatě dobrý, je v něm sice dost chyb a některé se ukazují až teď, ale splnil očekávání. Jenže loni na začátku platnosti zákona každý očekával kontroly, vrcholila poměrně masivní osvětová kampaň a lidé dávali pozor. Dnes je situace jiná. Dlouhodobá kampaň je poměrně finančně náročná, chybí policisté v ulicích, kteří by dohlíželi na dodržování zákon, a situace se také zhoršila. Lidé nejezdí podle zákona, ale podle povědomí o něm; právě zde je dost prostoru pro zlepšování.

Pomohou automatizované systémy kontroly, tedy měření stroji na frekventovaných úsecích?

Ano, ale i tomá svá negativa. Když se umístí na vytížená místa, tak jsou schopny zachytit stovky až tisíce přestupků denně a není objektivně možné takové množství přestupků projednat. Dnes máme oblasti, kde zavedením automatizovaných systémů došlo až k polovičnímu nárůstu přestupků a čísla budou stoupat.

Policisté sami říkají, že často měří na úsecích, kde sice lidé často překračují rychlost, ale nejsou to místa, kde by docházelo k závažným dopravním nehodám…

Nechci se pouštět do laciné kritiky, ale pokud se dohled vykonává na místech, kde policie prostě nachytá více lidí a mohousi udělat více čárek, nevede to k účinnému řešení. Naopak je třeba pečlivě analyzovat riziková místa.

Je třeba nějakou část zákona podstatně měnit?

Bez podrobné analýzy se těžko odpovídá. Daleko spíš bych zaměřil pozornost na projednávání přestupků, s kterým je zákon úzce spojen tak, aby umožnil efektivnější řešení přestupků. To všechno ale moc nepomůže, dokud nebude kvalitní osvěta a kontrola dodržování zákona.

 

29.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies