VYBERTE SI REGION

Pět tisíc a sedm hodin času. A odmažou vám body

Praha - Pouhý den školení bude řidičům od září stačit na odmazání tří trestných bodů. Odborníci ale tvrdí, že by školení mělo být daleko tvrdší.

14.7.2008 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Marcela Kohoutová

U autodromu v Mostě se za necelé dva měsíce začnou tvořit fronty automobilů. Nervózní řidiči budou stát v kolonách, telefony na ústředně budou kolabovat a ve městě zavládne zmatek. Že je to přehnané?

Měla by být pravidla pro odmazávání trestných bodů přísnější? Hlasujte v anketeě (vpravo) a diskutujte (pod článkem).

Mostecký autodrom se od 1. září stane prvním, a na určitou dobu také jediným místem v republice, kde si řidiči budou moci zaplatit jednodenní nápravný kurz, po němž se jim odmažou tři trestné body. Už nyní lze předpokládat, že zájem bude značný – minimálně jeden trestný bod má na svém kontě totiž přes 930 tisíc tuzemských řidičů.

„O akreditaci školicího střediska jsme požádali minulý týden. Už nyní nám lidé telefonují a ptají se na nápravné kurzy,“ potvrdil Deníku vedoucí školitel Jiří Patera.

Kdo bude chtít smazat tři trestné body, musí splňovat dvě hlavní kritéria: nesmí mít na svém kontě více než deset trestných bodů z dvanácti a žádný z bodů nesmí obdržet za vážné dopravní přestupky. „Do kurzů tak nemohou řidiči, kteří v minulosti dostali šesti- či dokonce sedmibodové tresty,“ upřesňuje mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Tedy, kdo například pil za volantem nebo někoho těžce zranil, má smůlu.

Peníze, test a jízdy

Jak se podařilo zjistit Deníku, nápravné kurzy pro řidiče budou mít poměrně jednoduchou strukturu. Na rozdíl od západních zemí totiž bude stačit, aby řidič strávil na školení pouhých sedm hodin.

S aktuálním výpisem z bodového konta se přihlásí do školy bezpečné jízdy v Mostě. Samotné školení, které má stát 4,5 až pět tisíc korun, bude mít dvě části: tři a půl hodiny teorie a stejně dlouhé praktické jízdy. „V teoretické části se řidiči dozvědí například o bezpečné vzdálenosti, předjíždění či psychologii chování řidiče,“ vysvětluje Patera. Následovat bude praktická jízda, kde řidiči budou na základě probrané látky nacvičovat jízdu na rovině, průjezd zatáčky či aquaplaning. Na závěr pak instruktor probere jízdu každého řidiče, vyhodnotí všechny chyby a udělí nebo neudělí doklad, na jehož základě řidič bude mít nárok na odmazání tří trestných bodů.

Odborníci z podobného řešení nadšení nejsou. Přáli by si tvrdší tresty a důkladnější práci s psychologem.

„Tyto odpustky pro řidiče se mi nelíbí. Odmazávání bodů by měl být vypracovaný systém, jako například v Německu, kde je to častokrát i několikadenní školení propojené s psychologem. To, že někoho necháme na dopoledne svézt na autodromu z něj automaticky lepšího řidiče neudělá,“ říká Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence.

Skutečnost, že absolvování nápravného kurzu bude pro řidiče výhodné, dokládá i matematika: Pokud řidič získá například deset trestných bodů, může se za rok zbavit hned sedmi bodů – tři se mu odmažou hned po absolvování nápravného kurzu a další čtyři body se smažou v případě, že rok od posledního přestupku nic nespáchal.

I přes to ale ministerstvo dopravy kurzy hájí. „Chceme vnést do bodového systému preventivní prvek, aby postihy řidičů nebyly jenom represí,“ říká mluvčí resortu Hanzelka. Ačkoliv v Česku existuje zatím jediné místo, kde lze nápravný kurz absolvovat, do budoucna by se to mělo změnit. „V každém kraji chceme mít alespoň jedno středisko. Uvažujeme i o tom, že bychom jejich vznik dotovali,“ dodal mluvčí.

Grafika

Mazání bodů v Německu? Tvrdým drilem a zkouškami

Berlín - Ztratit řidičák je pro Němce stejně strašné jako přijít o nohu, říká mladý řidič z německého Weidenu Sebastian Schieder. Přísné lékařsko–psychologické prohlídky, náročné a drahé kurzy na odečítání bodů nutí řidiče, aby se na silnici chovali slušně. A když už jich za přestupky sesbírají velkou porci, co nejrychleji se je snaží na speciálních školeních odmazat.

„Pokud si kurz včas zaplatíte sám, zmizí vám z konta čtyři body. Když vám to ale nařídí úřad, zmizí jen body dva nebo dokonce žádný,“ tvrdí Schieder. Sám už byl v autoškole dvakrát, jeho nablýskané BMW je pro něj druhý domov.

Bodový bič na řidiče má v Německu následující pravidla: Když šofér sesbírá méně než osm bodů z maximálně možných osmnácti, může se dobrovolně přihlásit do kurzů. Když se nechá poučit dobrovolně a zaplatí 300 až 400 eur, na oplátku dostane zpátky čtyři body. Čeká ho dril. Musí totiž přijít na čtyři výukové hodiny (každá trvá 135 minut) a dvakrát ho komisaři zkouší při jízdě.

Na koho u prohlídky padne navíc jen podezření na časté pití alkoholu nebo užívání drog, čeká ho kurz ještě delší. „Testu neřekne nikdo jinak než test idiotů. Je nepříjemný,“ vysvětluje Schieder

Jakmile má hříšník na kontě mezi 9 až 13 body, tak mu místní úřad doporučí, aby se nechal vyšetřit. Po vyšetření a stejném kurzu mu z konta zmizí ale jen dva body, protože se nepřihlásil dobrovolně sám.

Nad čtrnáct bodů už je kurz povinný. Ovšem po jeho absolvování mu všechny body zůstanou, žádný se neumaže.

Pokud ale řidič zajde za psychologem, může mu po důkladných testech část bodů ubrat. „Psycholog má v tu chvíli v ruce pomyslnou zbraň – nad řidičem visí hrozba, že o doklady přijde. Na mnohdy i několikahodinovém sezení se zkoumá konkrétní problém hříšníka. Pokud někdo často sbíral body za alkohol, čeká ho dokonce skupinová terapie, podobně se léčí i agresivní jízda. Mnohým pak dojde, že nejsou takoví machři,“ tvrdí dopravní psycholog Gerhard Laub.

V Německu se body sbírají pomaleji než v České republice, zato odmazávání u specializovaných autoškol a lékařů je náročnější. Nanejvýš může policie nebo soudy odmazat jednorázově čtyři body. Snížit své bodové konto je možné nanejvýš jednou za pět let. Jen procento řidičů se v Německu dostane nad 14 bodů. „Zbavovat se trestů a znovu se učit dobře chovat na silnici řidiče motivuje polepšovat se,“ vysvětluje Laub.

Při osmnácti bodech se řidičák zabavuje na nejméně půl roku. Mnozí Němci si ale jezdí dělat evropské řidičské průkazy do Česka, Polska nebo Rumunska, aby se vyhnuli náročným domácím testům.

Musí ale dokázat, že v Česku mají pobyt. Jak nedávno zjistil test Deníku, v České republice už existují specializované firmy, které toto pravidlo jsou schopny obejít.
Tomáš Procházka

Autor: Jan Klička

ANKETA

Měla by být pravidla pro odmazávání trestných bodů přísnější?

Ano

80 %

Ne

20 %

Hlasovalo: 66     Anketa byla ukončena

14.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Nový Seat Ibiza dorazí v létě. Testovací prototyp se maskuje jako Hyundai

Španělská automobilka Seat na jaře příštího roku představí pátou generaci malého hatchbacku Ibiza. Prodej by se pak měl rozběhnout v létě.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies