VYBERTE SI REGION

V areálu hlavního dodavatele Škody Auto hořelo! Škoda za miliony!

MLADÁ BOLESLAV - V areálu firmyFaurecia u Mladé Boleslavi, kde se vyrábějí přístrojové desky pro vozidla Škoda Octavia a starší model Fabia,v neděli kolem 12.40 hodin došlo k požáru. Podle svědků požáru předcházel mohutný výbuch.

14.10.2007 4
SDÍLEJ:

Hasiči bojovali s plameny asi tři hodiny.Foto: Jiří Macek

"Nad firmoubylahustá oblaka dýmu, která vycházela z jednoho místa," popisovali svědkové. S rozsáhlým požárem bojovalihasiči. "Ve Faurecii hořela jedna skladováhala," potvrdil operační důstojník hasičů v Mladé Boleslavi.

Při požáru plastových produktů se vlivem žáru roztavily některé kovové nosníky a střechaskladovací haly se doslova zřítila. Pravděpodobně byla okrajově zasažena i výrobní hala. Hasiči se obávaly, aby se plameny nerozšířily právě i do výroby. Tomu však naštěstí včas zabránili. Hasiči z objektuaž do večerapostupně vyváželi dřevěné palety s plastovými granulemi, z kterých se vyrábějí jednotlivé plastové díly. Právě ty nejvíce hořely.

Hasiči měli s požárem mnoho práce. "Plasty se hasí speciální pěnou a byl trochu problém sem dopravit speciální techniku," řekl zasahující hasič Jan Žižka. Podle ředitele mladoboleslavských hasičů Františka Hepa zasahovalo 6 profesionálních a 6 dobrovolných jednotek hasičů, tedy asi celkem 80 mužů v akci.

Na místo byla přivolána i chemická laboratoř z Kamenice. Odborníci měřili ovzduší, aby zjistili, zda nedošlo ke kontaminaci ovzduší nad městem. Díky dobrým povětrnostním podmínkám ale nemuseli přijmout žádná mimořádná opatření. Podle Blanky Novotné z laboratoře byly všechny ukazatele v normě.

V továrně i přesto, že je neděle, byli zaměstnanci, kteří připravovali přístrojové desky pro noční směnu ve Škodě Auto.Podle záchranářů k žádným zraněním ale nedošlo. "Záchranka nebyla na místo vůbec volána, žádní zranění lidé nebyli," řekla Deníku mluvčí Středočeské záchranky Tereza Janečková. Podle hasičů kouř spustil požární hlásiče, takže lidé stihli utéct.

Požár v továrně by mohl mít fatální důsledky pro přímou výrobu v největší české automobilce Škoda. "Zatím nevíme, jestli to výrobu ve Škodě Auto ovlivní. Následky budeme znát v pondělí ráno," řekl Deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Příčina požáru skladovací halyzatím není známá.Kouř spustil požární hlásiče. Jedenze zaměstnanců uvedl, že před požárem viděl zábleskpod střechou. Příčinou by proto také mohla být závadanaelektroinstalaci.

Po městě se šířila poplašná zpráva, že policie uzavřela všechny příjezdové cesty do Boleslavi. Policejní mluvčí Ladislav Mareš tuto informaci ale vyvrátil: "Cesty uzavřeny nebyly, jen kolabovala doprava. Mohli za to přihlížející, kteří blokovali cesty."

Okolo14. hodiny odpolední se požár snažili hasiči držet pod kontrolou, zmenšoval se i oblak štiplavého kouře, který se doposud vznášel nad celým městem.Po 15. hodině ale podle hasiče Františka Hepapožár opět nabral na síle a hrozilo jeho rozšíření. Naštěstí se hasičům podařilo situaci zvládnout.
Kolem 17. hodinybyl požár dohašen, hasiči pouze ochlazovali rozžhavené kovové konstrukcea rizikové části areálu, které by mohly ještě začít hořet, nebo se dál hroutit. Zatím není jasné, jak k požáru došlo. Škody se odhadují na několik desítek milionů korun.

Dnes v noci se ve firmě vyrábět nebude, podle slov ředitele podniku Pavla Pravce, byli zaměstnanci posláni domů. Noční směna měla začít ve 22 hodin. Neví se ani to, jestli se začne vyrábět zítra. Velká část hal sice zůstala nepoškozena, ale problémy mohou mít kvůli poprašku popílku některé stroje. Nelze totiž do aut montovat jakkoli poškozené přístrojové desky s jakoukoli povrchovou vadou, fleky, či posypané popílkem.

"Bude záležet na rozsahu poškození na jednotlivých linkách. Poškození jsou různého rozsahu," řekl Pravec. Firma bude muset řešit problémy se skladovací halou a se všudypřítomným zápachem. Většina zásob pro Škodu Auto údajně shořela.

Běžně se dodávka dílů z Faurecie doŠkody Autoprovádí takzvaně just in time (JIT). Tedy přímo bez meziskladů putují přístrojové desky z Faurecie do kamionů, které je přepravují po silniciR10 do nedaleké Škody Auto. Z kamionů pak putují přístrojové desky přímo na montážní linky. Jakékoli zdržení výroby by v době, kdyautomobilka doslovahledá každou volnou minutu k výrobě, mělo značné finanční následky. Zatím se ale neví, jestli shořela právě ta část firmy, kde se tyto díly skladovaly, nebo odkud se nakládají. Pokud bude firma schopna produkovat nové přístrojové desky a nakládat je jinde, výrobu ve Škodě Auto to neohrozí. To, že dojde k nějakým výpadkům výroby, je už nyní jasné. Jakého budou rozsahu, ukážou následující hodiny.

14.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Do chřtánu vulkánu: geologové kopnou do sopky i příští rok

Cheb – Vyhloubit několik metrů dlouhou štolu a nechat veřejnost nahlédnout do chřtánu vulkánu. To je projekt, na kterém už několik měsíců pracuje Geofyzikální ústav Akademie věd v Praze. Geologové už dokonce část bývalé štoly z 19. století ve vyhaslé sopce Komorní hůrka vyhloubili. Nyní už je jasné, že projekt bude zdárně pokračovat i v příštím roce, kdy na něj Akademická rada Akademie věd věnuje dalších 200 tisíc korun.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Trump vybral za ministra práce šéfa fastfoodového řetězce

Washington - Budoucí americký prezident Donald Trump chce do čela ministerstva práce dosadit ředitele fastfoodového řetězce Andrewa Puzdera. Trumpův štáb to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Puzder stojí v čele společnosti CKE Restaurants Holdings, na volební kampaň newyorského miliardáře přispěl v květnu částkou 150.000 dolarů (3,8 milionu Kč).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies