VYBERTE SI REGION

Bursík: O trase tahu Brno-Vídeň není rozhodnuto

BRNO - Trasa, kterou povede hlavní silniční tah mezi Brnem a Vídní, není podle ministra životního prostředí Martina Bursíka stále vybrána. Ministr to dnes řekl s tím, že vzniká dojem, že "věc je již hotova" a tah povede přes nádrže Nové Mlýny patřící k ptačím oblastem. Je nutné zkoumat také druhou variantu spočívající ve vedení tahu přes Břeclav, uvedl Bursík. První variantu podporuje kraj.

16.4.2007
SDÍLEJ:

Martin BursíkFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Jihomoravští zastupitelé již v minulosti schválili Velký územní plán Břeclavska, podle něhož povede tepna Brno-Vídeň přes novomlýnské nádrže. K této variantě je již hotova studie dopadů na životní prostředí a vzniklo k ní i česko-rakouské memorandum. Vedením komunikace R52 přes Mikulov by znamenalo rozšíření současné silnice. Se záměrem nesouhlasí ekologové.

Ochranáři nabízejí druhou variantu, kterou podle nich kraj opomíjel: vést trasu na Vídeň přes Břeclav. Z Brna do Břeclavi se řidiči dostanou po současné D2. V budoucnu u města vznikne obchvat, z něhož stačí dobudovat devět kilometrů dálnice do nedalekého rakouského Reinthalu. Bursík dnes zdůraznil, že tato varianta je na rozdíl od mikulovské, kde je nutné vystavět asi 30 kilometrů dálnice, o 5,5 miliardy korun levnější.

"Musíme prověřit podrobnosti okolo toho návrhu. Zátěž životního prostředí by byla u varianty přes Břeclav patrně nižší," uvedl Bursík. Ekologové nevytýkají mikulovské variantě jen vysoké náklady a to, že by poškodila cennou přírodu, navíc by prý ohrozila i známý Lednicko-valtický areál, který je od roku 1997 zapsaný mezi světové památky UNESCO.

"Po dobudování R55 ve směru Zlín-Břeclav by do Břeclavi začala od severu ve větší míře přijíždět vozidla. Pokud by směřovala dále do Vídně, musela by projet areálem do Mikulova a tam se napojit na hlavní silniční tah," řekl náměstek brněnského primátora a Bursíkův stranický kolega Martin Ander.

K trasování silnice Brno-Vídeň je již uzavřeno memorandum mezi českým a rakouským ministerstvem dopravy. Podle Bursíka to ale neznamená, že je vybrána konečná podoba trasy. Navíc memorandum není totéž, co mezinárodní smlouva, která k této záležitosti zatím nebyla podepsána, uvedl Ander.

Evropská komise v lednu navrhla, aby česká vláda přezkoumala rozhodnutí budovat rychlostní komunikaci R52 mezi Brnem a Vídní přes Mikulov. Podle ní je potřeba kromě tohoto projektu, který by přišel asi na deset miliard korun, posoudit i variantu vedení silničního tahu přes Břeclav, což se dosud nestalo.

16.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Gymnazisté chtějí operovat, ne učit

Praha /INFOGRAFIKA/ – Když ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ohlásila, že do konce roku platy učitelů vzrostou o osm procent, expert na vzdělávací systémy Daniel Münich pro Deník reagoval, že symbolické přilepšení o několik stokorun nic neřeší. „Aby to proměnilo zájem o obor, muselo by jít o zvýšení skokové, kolem deseti tisíc," míní Münich.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies