VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radní: Ředitele ČT volí mafie

Brno - Radní Jiří Voráč stojí za výzvou čtyřiadvaceti osobností k odstoupení nového šéfa ČT Brno Karla Buriana. "Způsob, jak jsou obsazovány klíčové posty, se dá pojmenovat jako mafie," upozorňuje Voráč.

18.1.2008 1
SDÍLEJ:

Jiří Voráč je iniciátorem novoroční výzvy brněnských kulturních osobností.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Co vadí čtyřiadvaceti lidem na novém šéfovi ČT Brno?
Pokud některá instituce chce být respektována, v jejím čele musí stát respektovaný člověk. A tím pan Burian rozhodně není.

Věděl generální ředitel ČT Jiří Janeček o jeho chybách ve chvíli, kdy jej jmenoval do funkce?
Pan Janeček zná samozřejmě situaci velice dobře. Problém se týká celého mechanismu fungování České televize a způsobu, jakým jsou obsazovány klíčové posty. Dá se to pojmenovat jako mafie.

Jak tedy vypadá volba ředitele regionálního studia ČT?
Jako v jediné evropské zemi radu veřejnoprávního média volí pouze poslanecká sněmovna. Vlivové skupiny si do rady dosazují nikoli odborníky, ale lidi politicky loajální. A ti si zase prosadí poslušného ředitele, který si zvolí další podobné ředitele regionálních studií. Myslím, že i Jiří Janeček se zapletl do jedné z takových lobbistických sítí.

Mluvíte o neprůhledném prostředí. Máte nějaké důkazy?

Je to propojenost České televize se soukromou agenturou RTA, kterou provozuje Jaroslav Berka. V době, kdy ČT uzavřela s RTA smlouvu o dodávání placených regionálních příspěvků, Burian v RTA působil. Posléze se stal ředitelem. Je podivné, že ČT potřebuje regionální příspěvky, když se chlubí propracovanou sítí vlastních zpravodajů.

Burian je tedy podle vás pouze jednou z nastrčených figurek?
Burian je možná jen obětí či produktem nezdravého mediálně-politického prostředí.

Co se stane v případě, že Burian neodstoupí?

Kdyby cítil zodpovědnost za ČT, odstoupil by. Pokud ne, pak je pro něj jeho post víc než dobré jméno instituce. Jeho odstoupením se však moc nevyřeší. Řešení vidím ve změně zákona o ČT a způsobu volby rady.

Karel Burian: Nic neřeknu.


Mluvčí České televize Ladislav Šticha měl včera osm hodin na to, aby odpověděl na otázky brněnského Deníku Rovnost týkající se minulosti Karla Buriana. Místo odpovědí však poslal e-mailem několik řádků, v nichž tvrdil, že jsou otázky mimo jiné neúplné. Na dotaz, v čem jsou neúplné, reagoval výhrůžkami. „Nechytejte mě za slovo. Uvidíme se u soudu,“ řekl Šticha do telefonu a zavěsil.

 

Zde jsou otázky redakce:

1. Stojíte si za tím, že je Burian správnou osobou v čele brněnského studia ČT?
2. Co říkáte na výsledky auditu z roku 2001, který potvrdil některá pochybení Buriana ve funkci šéfa zpravodajství brněnské ČT?
3. Nebyl při volbě ředitele brněnského studia k dispozici jiný kandidát, který by nebyl obviněný z manipulace se zpravodajstvím, z podporování skryté reklamy či střetu zájmů a podvodů?
4. Jak budete reagovat na výzvu signatářů z brněnských kulturních kruhů, kteří požadují odvolání Karla Buriana?
5. Je v této situaci vhodné, aby Karel Burian na místě šéfa brněnské televize nadále zůstával?
6. Pokud Karel Burian neodstoupí, nenaruší to podle vás spolupráci s brněnskými kulturními institucemi?
7. Považujete za běžnou praxi, že veřejnoprávní instituce nabírá příspěvky od soukromé agentury a ne sítě vlastních zpravodajů?
8. Podle signatářů výzvy k odstoupení může setrvání Karla Buriana na postu ředitele ČT Brno ohrozit nezávislost médií. Souhlasíte?


Reakce mluvčího ČT Ladislava Štichy:

Vaše otázky jsou zavádějící, neúplné, nekonkrétní a zjevně zamířené k diskreditaci Karla Buriana. S ohledem na tuto korespondenci i na předchozí články ve vašem listu vám připomínám zákonem stanovené lhůty na odpověď. Vaše e-mailové vyhrožování (Šticha tím míní upozornění, že pokud jeho odpovědi nedorazí do konkrétní večerní hodiny, nestihne Deník Rovnost jeho reakci vzhledem k uzávěrkám zařadit – pozn. redakce) si velmi rád schovám a použiju při vhodné příležitosti.

ČTĚTE TAKÉ: Komentář Pavla Macků, krajského šéfredaktora Deníku Rovnost: Návrh nového zákona o ČT


Burianovy problémy

V roce 1997 vznikla v brněnském studiu České televize reportáž o vytunelování zámku v Moravském Krumlově, na němž se měla podílet i firma Železniční stavitelství Brno. Na Burianův pokyn se však nevysílala, což udivilo krumlovského starostu. Burian tvrdil, že stejné téma zpracovala už jiná televize. To se nikdy neprokázalo.

Železniční stavitelství Brno se objevilo v řadě jiných příspěvků. „Během tří let natočila redakce na popud ředitele Drahoše nebo vedoucího Buriana desítky reportáží, které se týkaly Železničního stavitelství Brno nebo jeho dceřiné společnosti AZ servis. Často šlo o soukromé nebo propagační akce firmy,“ řekl v prosinci 2000 současný šéf zpravodajství ČT Brno Roman Ondrůj. Burian sháněl České televizi reklamu, za což si bral patnáctiprocentní provizi. Jeho firma BB Video Agency pak spoty točila.

Burian stál u zániku oblíbeného Rádia Valc. V roce 2002 ho nahradilo Rádio Petrov, pro nějž získal licenci ředitel AZ servisu Aleš Pohanka. Přihlásil se kvůli tomu do Syndikátu novinářů, což mu umožnil právě Burian. Potvrdil, že vydělává jako externí kameraman ČT. To však nikdo neprokázal a syndikát Pohanku za podvod vyloučil.

Burian byl v čele zpravodajství regionální televizní agentury RTA.
Česká televize od ní odebírá zpravodajské příspěvky, ačkoliv má vlastní síť reportérů. A přestože podle vedoucího regionálního zpravodajství České televize Adama Komerse většina příspěvků od RTA končí v koši.




18.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman na Pražském hradě ohlásil svou kandidaturu na prezidenta.
12 13

Zeman poletí za Trumpem. Termín návštěvy se dozví až tři týdny před odletem

Ilustrační foto
4

Sexuální asistentky poskytly postiženým zatím 250 asistencí

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Islámský stát? Fanatici, kteří nemají náboženský cíl, říká lékař Abass Jahaf

/ROZHOVOR/ Jaké je být uznávaným lékařem v České republice, když pocházíte z muslimské země? A zvláště v době, kdy Islámský stát (IS) terorizuje svět stále početnějšími útoky? Doktor Abass Jahaf byl zhruba před třiceti lety z Jemenu vyslaný do tehdejšího Československa na studia. Dnes má české občanství, pracuje v Nemocnici Most na urologickém oddělení a spolupořádáním společenských akcí se snaží sblížit muslimskou komunitu s českými občany.

Volby v Srbsku: Putin si vybral jako kandidáta Vučiče

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v Moskvě přijal srbského premiéra Aleksandara Vučiče, kterého také jednoznačně podpořil jako kandidáta na prezidenta. Novou hlavu státu budou Srbové volit 2. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies